Minęło już kilka dni od zakończenia prac XVIII Kongresu Zarządzania Oświatą, na którym – dzięki „starej znajomości” z jego organizatorami – byłem jego gościem. Tu muszę poinformować, że byłem na wielu dotychczas organizowanych Kongresach OSKKO, w tym na I Kongresie, który odbył się także w Lodzi w roku 2006. Byłem też na IX Kongresie, który – także w Lodzi – odbył się w dniach 24 – 26 września 2014 roku. Ten pierwszy relacjonowałem na prowadzonej wówczas przeze mnie w e-wersji „Gazecie Edukacyjnej” – już – niestety – od lipca 2013 roku nieistniejącej, ale relacjami z tego z roku 2014 możecie  zapoznać się na „Obserwatorium Edukacji”:

 

> IX Kongres Zarządzania Oświatą OSKKO rozpoczął dziś swe prace

 

> Minister Kluzik-Rostkowska na IX Kongresie Zarządzania Oświatą

 

a także:

 

> Felieton nr 47. Dziewięć Kongresów OSKKO. Od integracji do korporacji

 

 

W następnych latach uczestniczyłem także w kilku Kongresach, które odbywały się w innych miastach:

 

– w 2015 roku – we Wrocławiu  –  TUTAJ

– w 2017 roku  –  w Gdańsku    –  TUTAJ

– w 2019 roku w Zakopanem  –  TUTAJ TUTAJ

 

Dlatego nie dziwcie się, że mając ograniczone możliwości w wyborze do której sali wejść i w jakim wydarzeniu uczestniczyć – przede wszystkim postanowiłem posłuchać moich znajomych, poznanych na poprzednich kongresach.

 

Zanim Kongres został w poniedziałek, o godzinie 14:30, oficjalnie otwarty, wszedłem do dwu sal, w których swe wystąpienia mieli dwaj moi „starzy znajomi” z tamtych Kongresów:

 

 

 

 

 

Pierwszym był dr Jacek Strzemieczny – współzałożyciel Centrum Edukacji Obywatelskiej i jej były prezes. Aktualnie kierownik Wydziału Polityki Oświatowej i Współpracy w Ośrodku Rozwoju Edukacji, którego wystąpienia miało tytuł „Dyrektorowanie szkołą w świecie (do) BANI i jak pomoże w tym zbiorowa mądrość dyrektorów”. Niestety – nie mogłem w nim uczestniczyć – jedynie zajrzałem na  chwilę, aby wykonać powyżej zamieszczone zdjęcie.

 

 

 

 

Natomiast od początku do końca uczestniczyłem w wykładzie dr Marka Kaczmarzyka „Biologia życzliwości. Jak relacje budują nasze mozgi”. Wykład ten zgromadził wielu słuchaczy, co było możliwe dzięki temu, że organizatorzy oddali do dyspozycji dr Kaczmarzyka największą Salę Europejska, w której po jego zakończeniu odbyło się otwarcie Kongresu.

 

 

 

Według Harmonogramu Kongresu o godz, 17:10 – od wspólnym tytułem „Plany zmian w edukacji” miało rozpocząć się spotkanie z wiceministra Katarzyną Lubnauer oraz z przedstawicielami Instytutu Badań Edukacyjnych. Niestety, po kilku minutach wyczekiwania organizatorzy zakomunikowali, że pani wiceministra się spóźni, i jako pierwsi wystąpią przedstawiciele IBE.

 

 

 

Jako pierwszy na estradzie stanął Tomasz Gajderowicz – zastępca dyrektora IBE, który  omówił proces tworzenia koncepcji Profilu absolwenta, zwracając uwagę na wykorzystanie doświadczeń z zagranicy oraz oparcie na wynikach badań naukowych – w tym badań PISA

 

 

Po nim wystąpiła Elżbieta Strzemieczna – liderka projektu Profil absolwenta, która przedstawiła obszerną informację o strukturze  tego profilu, oraz zaprosiła do wzięcia udziału w trwających do 31 października konsultacjach społecznych.

 

 

Gdy na sali pojawiła się wiceministra Katarzyna Lubnauer  pani Strzemieczna zakończyła swoje wystąpienia i rozpoczął się występ Pani ministra. Wybaczcie, ale po kilku minutach tego monologu opuściłem salę i udałem się do domu – dłużej mój schorowany organizm nie pozwolił mi tam pozostać. Dlatego w tym miejscu podeprę się – zamieszczonym NA PEWNO nie tego dnia jak to podano na stronie MEN – materiałem p.t. „18. Kongres Zarządzania Oświatą z udziałem wiceminister Katarzyny Lubnauer”:

 

 

Cały tekst –  TUTAJ

 

 

 

Kiedy w środę zapytałem osoby, które uczestniczyły w owym wystąpieniu ministry do końca o jego charakter, dowiedziałem się – i to nie z jednego źródła – że była to raczej homilia niż konsultacja Władzy ze Społeczeństwem.

 

 

I jeszcze jedną informacją o mojej obecności podczas drugiego dnia prac XVIII Kongresu OSKKO muszę się z Wami podzielić. Jest to konsekwencja możliwość uczestniczenia w wystąpieniu Koleżanki Ewy Radanowicz, zatytułowanym „O potrzebie kompleksowego wsparcia i zarządzania dobrostanem”.

 

 

 

Bo najcenniejszym – w mojej subiektywnej ocenie – co wyniosłem z tego Kongresy jest moje pierwsze „w realu” spotkanie z Koleżanką Ewą Radanowicz, dłuższa rozmowa przy kawie, zakończona pamiątkowym zdjęciem:

 

 

 

 

Na zakończenie tych informacji o moim udziale w Kongresie posłużę się materiałem, zaczerpniętym z fanpage OSKKO:

 

Trzeci dzień zakończył obrady XVIII Kongresu Zarządzania Oświatą w Łodzi. Przez ten czas ponad 1000 osób wzięło udział w kilkudziesięciu zorganizowanych przez OSKKO i partnerów wykładach, warsztatach, debatach i wizytach studyjnych, ale co najważniejsze – w niezliczonych rozmowach z innymi praktykami zarządzania oświatą z całej Polski.

 

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za ten piękny, ale i intensywny czas i już teraz zapraszamy do Krakowa w dniach 28.02-2.03.2025 na XXI Ogólnopolską Konferencję Kadry Kierowniczej Oświaty! Zapisy rozpoczniemy tradycyjnie – w listopadzie

 

 

Źródło: www.facebook.com/OSKKOedupl/

 

 

 

Włodzisław Kuzitowicz

redaktor „Obserwatorium Edukacji”



Zostaw odpowiedź