Dzisiaj w siedzibie Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego rozpoczął swe prace IX Kongres Zarządzania Oświatą Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty. Uczestniczy w nim około 750 dyrektorów szkół, przedszkoli i placówek oświatowo-wychowawczych oraz pracowników kuratoriów oświaty i organów prowadzących.
Przybyłych na uroczystość otwarcia Kongresu powitali: Marek Pleśniar – poprzedni prezes, a obecnie dyrektor biura OSKKO i Ewa Halska – od marca tego roku prezes OSKKO.
Po krótkim wystąpieniu reprezentującego władze miasta gospodarza Kongresu, wiceprezydenta m. Łodzi Krzysztofa Piątkowskiego, przystąpiono do realizacji j bogatego programuIX Kongresu Zarządzania Oświatą. Do jego wieloletniej tradycji należy oferowanie uczestnikom symultanicznej oferty zróżnicowanych pod względem tematyki i form wykładów, prezentacji i warsztatów.
W pierwszym bloku zaproponowano uczestnikom następujące tematy:
JAK nieWIELE OD SZKOŁY ZALEŻY… Czyli o odpowiedzialności rozproszonej – wykład dra Marka Kaczmarzyka z Uniwersytetu Śląskiego.
Nasze, nauczycielskie poczucie odpowiedzialności udziela się niestety reszcie społeczeństwa, a w efekcie stawiamy się przed niewykonalnym zadaniem sprostania wymaganiom różnych, często nam nawet nieznanych subśrodowisk społecznych. Kompetencje niezbędne w szkole dotyczą środowiska szkolnego. Stawimy sobie jednak za cel przygotowania dziecka do wszystkiego..
Prezentacja do wykładu .Jak niewiele od szkoły zależy,,, Czyli o odowiedzialności rozproszonej.
TRUDNE ZACHOWANIA UCZNIÓW W SZKOLE – POZA KARAMI I NAGRODAMI – wykład rof. UAM. dr hab. Jacka Pyżalskiego, z Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu i Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi.
Istotny praktyczny problem każdej placówki oświatowej – jak radzić sobie z niewłaściwymi zachowaniami uczniów – obszar tzw. dyscypliny w szkole. Kluczowe czynniki warunkujące sensowne pedagogiczne działanie placówek edukacyjnych w tym obszarze. Konkretne przykłady rozwiązań – zarówno tych, które warto naśladować, jak i takich, których stosowanie jest skazane na porażkę. Rozwiązania, które może zainicjować lub wspierać dyrektor placówki.
Prezentacja do wykładu: Trudne zachowania uczniów w szkole – poza karami i nagrodami
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA NA OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘCIACH EDUKACYJNYCH – NADZÓR PEDAGOGICZNY DYREKTORA SZKOŁY. Ewa Sitko – edukator w Instytucie Kształcenia Eko-Tur.
Wykład ten wraz z Ewą Sitko poprowadziła Małgorzata Taraszkiewicz – psycholog w Psychologiczno-Pedagogicznej Poradni w Tychach.
W codziennej pracy z grupą Nauczyciel powinien uwzględniać potrzeby i możliwości każdego Ucznia. Zwyczajowo omawiane podstawy prawne dotyczące dostosowania wymagań edukacyjnych wobec Ucznia z dysfunkcją będą tylko jednym z omawianych zagadnień. Punkt ciężkości poruszanej podczas wykładu problematyki zostanie położony na konieczność indywidualizacji procesu nauczania i wychowania w pracy z grupą. Przybliżymy zasady organizacji nauczania, które umożliwiają zróżnicowane podejście do każdego Ucznia. Omówimy zadania Dyrektora w zakresie nadzoru pedagogicznego w tym kontekście. Podpowiemy, jak nowoczesne technologie pomagają dostosować model pracy Nauczyciela do potencjału Uczniów, uwzględniając różnice między nimi.
EDUKACJA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI/ ORZECZENIAMI O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO. Jolanta Wojciechowska – konsultant ŁCDNiKP
Formy, kierunki kształcenia, rodzaje placówek. Uczniowie w placówkach specjalnych, klasach – szkołach integracyjnych. Edukacja włączająca. Uczniowie z zaburzeniami percepcji słuchowej. Przykłady z łódzkich szkół.Specyfika przygotowania zawodowego na przykładzie szkół w SOSW przy ul. Siedleckiej – dyrektor Ośrodka Agnieszka Szymańska (prezentacja filmowa).
Uczniowie niewidomi i słabo widzący w kształceniu ponadgimnazjalnym – Anna Tomaszewska – dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 6 im. mjr. Hieronima Baranowskiego w Łodzi Uwarunkowania prawidłowego przygotowania zawodowego (film).
Przygotowanie zawodowe uczniów niepełnosprawnych intelektualnie na poziomie zasadniczym i przygotowania do pracy. Iwona Kowalska – dyrektor ZSZ Spec. Nr 2 w Łodzi Kształcenie u pracodawców (film).Działania Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w zakresie wspomagania placówek kształcących uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Aneta Madziara – konsultant (prezentacja).
Formy i sposoby wspierania uczniów niepełnosprawnych w szkole specjalnej i ogólnodostępnej – uwarunkowania adaptacji zawodowej i rola instytucji oświatowych. Jolanta Wojciechowska (ŁCDNiKP) (dyskusja).
MAGIA PROSTO Z LAPTOPA – LEKCJE Z UŻYCIEM NARZEDZI E-LEARNING (NA PRZYKŁADZIE J. ANGIELSKIEGO) – poprowadziła Aleksandra Dykta – Laureatka nagrody European Language Label, autorka pierwszego w Polsce podręcznika multimedialnego do nauki języka angielskiego, który dostał akceptację MEN.
Jeśli cyfryzować, to jak bardzo? Na lekcji wcale nie musi panować chaos technologiczny. Jest wiele możliwości, ponieważ rynek oferuje cały inwentarz aplikacji językowych na tablety i smartfony. Nie znaczy to jednak, że 100% każdej lekcji należy przeprowadzać wykorzystując jedynie Internet, aplikacje mobilne i nowoczesny sprzęt. Jak zatem zaplanować lekcje języka obcego, by jednocześnie korzystać z dorobku technologii, stymulować zmysły dziecka, kształtować jego pozytywny stosunek do nauki czy w końcu rozwijać sprawności językowe? W tym szaleństwie jest metoda.
Jak widać – nie wszystkie propozycje programowe cieszyły się równym zainteresowaniem uczestników.
Jedną z imprez towarzyszących był KONCERT W WYKONANIU PRZEDSZKOLAKÓW I UCZNIÓW ŁÓDZKIEGO ŚRODOWISKA FLAŻOLETOWEGO. Łódzki Klub Miłośników Flażoletu.
Koncert w wykonaniu około setki dzieci i młodzieży, która podczas zajęć w przedszkolach i szkołach oraz swoim wolnym czasie aktywnie gra na flażolecie. Łódzki ruch flażoletowy tworzą zespoły działające w placówkach: Przedszkole Niepubliczne PAPIEROWY WIATRACZEK, Przedszkole Miejskie nr 149, Szkoły Podstawowe nr: 4, 14, 23, 29, 35, 40, 65, 162, 182, 184, Zespół FIFULKI ze Szkoły Podstawowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego, Zespół Szkół w Rogowie, Młodzież ze Stowarzyszenia Ad Rem.
Oto fotoreportaż z tego niezwykłego koncertu:
Kongres, tradycyjnie, jest też okazją dla firm działających na rzecz oświaty, do zaprezentowania w jego kuluarach swojej oferty:
Tekst i zdjęcia: Włodzisław Kuzitowicz