Foto:www.facebook.com/teacherprize/

 

 

19 marca w Dubaju ogłoszono, że laureatką Global Teacher Prize 2017 została  Maggie MacDonnell –  nauczycielka z Kanady, która uczy młodzież w niewielkiej szkole „na końcu świata” – w miejscowości  Salluit nad Zatoką Hudsona w prowincji Quebec.

 

Foto: www.facebook.com/teacherprize/

Maggie MacDonnell – laureatka Global Teacher Prize 2017

 

 

To już trzecia edycja „Global Teacher Prize„. Nagrodą tą wyróżniani są nauczyciele, którzy poświęcają się swojej pracy w ponadprzeciętny sposób.

 

Pierwszą nagrodę Global Teacher Prize 2015 zdobyła 63-letnia Amerykanka Nancie Atwell. Jest ona założycielką Center for Teaching and Learning, szkoły prowadzącej działalność wzorowaną na tradycyjnej fundacji. Centrum mieści się w stanie Maine i ma na celu promowanie skutecznych metod nauczania.

 

W ubiegłym roku „Nauczycielką Świata” została Hannah Al Hroub – nauczycielka gimnazjum w  Palestynie, sama wychowana w obozie dla uchodźców w Betlejem. Zajęła się edukacją wczesnoszkolną, gdy jej dzieci wpadły w traumę z powodu strzelaniny, której były świadkami, wracając ze szkoły. Osobiste doświadczenia pomagają jej w pracy z dziećmi, które dorastają w podobnych, trudnych okolicznościach. Hasłem, które przyświeca Hanan Al Hroub, jest „Nie dla przemocy”.

 

Global Teacher Prize to inicjatywa Varkey Foundation. Tę fundację założył w 2010 roku Sunny Varkey, pochodzący z Indii przedsiębiorca i filantrop, który prowadzi działalność biznesową w Dubaju. Oprócz zaszczytu i światowej sławy laureaci konkursu Global Teacher Prize, zwanego „nauczycielskim Noblem”, otrzymują nagrodę w wysokości 1 miliona dolarów.

 

 

O tegorocznej laureatce dowiadujemy się na portalu EDUNEWS.PL z artykułu Marcina Polaka „Nauczyciel Świata 2017”. Oto jego fragmenty:

 

Szkoła Maggie znajduje się w miejscu, w którym przez większą część roku panują trudne arktyczne warunki, otaczają je niezmierzone połacie śniegu i lodu. W Salluit, w tej niewielkiej wiosce mieszkają głównie rdzenni mieszkańcy północnej Kanady, Innuici, zaś dostęp do miejscowości praktycznie wyłącznie zapewniony jest drogą lotniczą.[…]

 

Foto: www.globalteacherprize.org

 

 

Życie nie jest tu łatwe. Poza niskimi temperaturami (minus 25 stopni Celsjusza zimą to standard), utrudnionym dostępem do świata, autochtonicznym mieszkańcom Salluit nie brakuje innych wyzwań, także społecznych. Mają do czynienia z potężnymi nierównościami społecznymi i ekonomicznymi oraz degradacją środowiska naturalnego. Wielu nauczycieli nie radzi sobie w tych warunkach, stąd w jej szkole jest duża rotacja kadry podczas roku szkolnego. Wyizolowana społeczność na północy musi sobie radzić z różnymi formami uzależnień wśród młodzieży (alkoholowych, narkotyków, a nawet samookaleczeniami). Tylko w 2015 roku miało tu miejsce sześć samobójstw, wszystkie młodych mężczyzn w wieku 18-25 lat. Problemem jest także przemoc (domowa, rówieśnicza i seksualna) oraz rezygnacja z edukacji szkolnej (zdarza się, że z powodu urodzin dziecka przez młodocianą lub z konieczności zapewnienia opieki nad młodszym rodzeństwem).[…]

 

Cały artykuł  –  TUTAJ

 

 

Źródło: www.edunews.pl

 

 

O tegorocznej laureatce można przeczytać także na portalu JUNIOROWO.PL : „Najlepsza nauczycielka wyróżniona Global Teacher Prize 2017

 

 

Należy jeszcze tę informację uzupełnić, że w finale Global Teacher Prize 2017 wystąpił także Polak – Mariusz Zyngier – nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół w Połańcu. Nie znalazł się on w 10-osobowym gronie nominowanych do ścisłego finału, ale już obecność w czterdziestce najlepszych nauczycieli świata jest dużym wyróżnieniem.  Oto jak swoje wrażenia z pobytu w Dubaju opisuje na stronie „Gościa Niedzielnego” Mariusz Zyngier (fragment):

 

[…] Pierwsze dwa dni światowej konferencji poświęcone były warsztatom na temat kształcenia kreatywności. – Zostaliśmy podzieleni na grupy, w których mieliśmy opracować scenariusz dobrego i efektywnego kształcenia kreatywnego. W mojej grupie mieliśmy trochę trudności, bo, jak się okazało, byliśmy nauczycielami na różnych poziomach kształcenia. W mojej grupie byli muzycy, plastycy uczący dzieci na etapie szkoły podstawowej. Ja natomiast pracuję już niemal z dorosłymi uczniami w zakresie przedmiotów zawodowych, więc początkowo trudno było znaleźć wspólne odniesienie, ale z czasem już szło dobrze. Pracowaliśmy także nad wypracowaniem metod kształcenia globalnego, czyli wypracowanie w uczniach otwartych postaw na różnorodność kulturową czy rasową – dodaje nauczyciel.

 

 

Foto: www.sandomierz.gosc.pl

 

Przez kolejne dwa dni odbywało się Globalne Forum Edukacji, gdzie ponad 2 tys. osób wymieniało się doświadczeniami związanymi z procesem edukacji i wychowania. – Na to spotkanie przybyło ponad 40 ministrów edukacji z całego świata i prawdziwa śmietanka osób ze świata edukacji. Polskę reprezentowaliśmy wspólnie z Jolą Okuniewską, która była nominowana do TOP 50 w ubiegłym roku. Szkoda, że nie przybył nikt z naszego ministerstwa edukacji, choć byli zaproszeni – opowiada Mariusz Zyngier. […]

 

Cały artykuł „Oscarowy dywan dla nauczycieli”  –  TUTAJ

 

 

Źródło: www.sandomierz.gosc.pl



Zostaw odpowiedź