W miniony piątek, 25 października, staraniem redakcji miesięcznika „Głos Pedagogiczny”, odbył się w Warszawie VIII Ogólnopolski Kongres Pedagogów Szkolnych i Pracowników Ośrodków Pomocy Społecznej. Honorowy patronat przyjęła Małżonka Prezydenta RP Pani Anna Komorowska. Temat kongresu: „Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” zgromadził w jednej z auli Centrum EXPO XXI liczne grono z obu tych środowisk, zawodowo podejmujących działania na rzecz ucznia, dotkniętego różnorodnymi czynnikami, zagrażającymi jego harmonijnemu rozwojowi.
Program kongresu realizowano w trzech sesjach tematycznych. Oto syntetyczna relacja z jego przebiegu:
I blok tematyczny: Współpraca na linii szkoła – ośrodek pomocy społecznej
Jako pierwsza wystąpiła, dobrze znana słuchaczom, sędzia Anna Maria Wesołowska, której referat nosił tytuł Nowe zagrożenia: grooming, zbyt wczesna inicjacja seksualna, eurosieroctwo i inne formy krzywdzenia a sposoby reakcji placówek oświatowych. Gruntowna znajomość prawa prelegentki, w połączeniu z jej ogromnym doświadczeniem w jego popularyzowaniu oraz bardzo dobre rozeznanie w specyfice środowiska szkolnego były gwarancją wysokiego poziomu tego wykładu, co zostało nagrodzone gorącymi oklaskami uczestników kongresu.
A.M.Wesołowska
Jako druga przedstawiła swój referat, o dość długim tytule: „Obszary współpracy pedagogów szkolnych z pracownikami OPS w świetle prawa. Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w działaniach pedagogów szkolnych i pracowników OPS, w tym ochrona danych osobowych uczniów/podopiecznych” pani Alina Prusinowska – Marek, zawodowy kurator-specjalista w III Zespole Kuratorskiej Służby Sądowej Sądu Rodzinnego w Grodzisku Mazowieckim. Jej osadzone w realiach wyniesionych z codziennej pracy kuratorskiej informacje, w połączeniu z wiedzą absolwentki studiów w zakresie profilaktyki społecznej i resocjalizacji na UW, sprawiło, że tak jak i jej poprzedniczka, zebrała brawa od słuchaczy. Obie panie podczas przerwy kawowej oblegane były przez pragnących indywidualnej konsultacji uczestników kongresu.
A. Prosinowska-Marek
Tę część programu kongresu zakończyła Bogusława Bagłaj, reprezentująca łódzką firmę „Nowa Szkoła” Sp. z o.o., która przedstawiła informacje pt. „„Materiały dydaktyczne do pracy z dzieckiem z rodziny dysfunkcyjnej”
II blok tematyczny: Procedura interwencji w przypadku przemocy w rodzinie.
W tym bloku pierwszą prelegentem była, również nie po raz pierwszy zaproszona na kongres pedagogów i psychologów, nadkomisarz Wanda Mende. Treści jej wystąpienia zostały odzwierciedlone jego tematem: Zespoły interdyscyplinarne – procedura działania, prawa i obowiązki członków. Procedura wypełniania Niebieskiej Karty – kwestie wzbudzające najwięcej wątpliwości. Prawne podstawy interwencji w zakresie ochrony dzieci przed przemocą – analiza sytuacji „z życia wziętych”. Dziecko zagrożone demoralizacją – procedura działania.
W. Mende
Pierwszym uzupełnieniem tego wykładu była, poprzedzająca wystąpienie nadk. W.Mende, prezentacja Łukasza Nowaka, przedstawiciela firmy Public Consulting Group (PCG), który w ramach swego wystąpienia „Organizowanie zintegrowanych systemów pomocy psychologiczno-pedagogicznej i poradnictwa skoncentrowanych na Uczniu”, poinformował uczestników kongresu o przygotowywanej na 10 i 11 marca 1014 roku konferencji, zatytułowanej „Edukacja równych szans”. Tę drugą część kongresu zakończyło wystąpienie przedstawicielki PWN Joanny Olszewskiej, która w wystąpieniu zatytułowanym „Eduterapeutica. Strategia Bezpieczeństwa – jak zadbać o bezpieczeństwo w szkole” zaprezentowała ten interaktywny produkt wydawnictwa.
Po przerwie obiadowej uczestnicy wysłuchali niezwykle interesującego wykładu na temat: „Pod obstrzałem mediów – współpraca z lokalnymi mediami na co dzień i w sytuacjach kryzysowych”, w wykonaniu prof. dr hab.Henryka Mruka z WSZiB w Poznaniu oraz Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, eksperta w zakresie marketingu, strategii komunikacji, kreatywności i przywództwa w biznesie.
H. Mruk
Kolejnym punktem programu VIII Ogólnopolskiego Kongresu Pedagogów Szkolnych i Pracowników Ośrodków Pomocy Społecznej było ogłoszenie wyników wręczenie nagród w konkursach na Pedagog Roku i Pracownika Socjalnego Roku 2013.
Werdyktem Kapituły Konkursu w składzie: przewodnicząca – Małgorzata Łoskot, red. prowadząca „Głos Pedagogiczny” i członkowie: Urszula Moszczyńska – psycholog w PR-P Nr. 19 w Warszawie i Włodzisław Kuzitowicz – redaktor wortalu „Obserwatorium Edukacji”, Pedagogiem Roku 2013 została Katarzyna Źuklińska z ZS im. Jana Pawła II w Zdzieszowicach. Drugie miejsce w konkursie zajęła Elżbieta Niczyporuk z Prywatnego Gimnazjum im. J. Paderewskiego w Lublinie, a trzecie – Alicja Berć z Gimnazjum Nr. 1 im. Zjednoczonej Europy w Szczecinku.
Członkowie Kapituły Konkursu „Pedagog Roku 2013” (od lewej): W. Kuzitowicz, M. Łoskot, U. Moszczyńska
i laureatki II i I miejsca i.
Wręczono także statuetkę i nagrody w konkursie „Pracownik Socjalny Roku 2013
Po tej uroczystości przystąpiono do realizacji programu w III bloku tematycznym: Pomoc dziecku z rodziny dysfunkcyjnej – na przykładach.
Jako pierwsza zaprezentowała słuchaczom swój referat Renata Kałucka – psycholog, psychoterapeutka, wykładowca i trener Studium Pomocy Ofiarom Przemocy w Rodzinie w Instytucie Psychologii Zdrowia. Temat jej wystąpienia to: „Rozpoznanie i diagnoza problemu dziecka z rodziny dysfunkcyjnej m.in. poprzez wywiad środowiskowy – Pomoc dziecku z rodziny alkoholowej – jak postępować z dzieckiem, które przyjmuje konkretną rolę – bohatera rodziny, maskotki, aniołka”.
R. Kałucka
Program kongresu zakończyła Małgorzata Łoskot – pedagog specjalny, socjoterapeuta, autorka popularnych programów szkoleniowych dla nauczycieli oraz programów profilaktycznych dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, redaktor prowadzący „Głos Pedagogiczny” oraz portalu Pedagogia.pl. Jej bogate w treści wystąpienie poruszało takie zagadnienia jak
> Współpraca na linii pedagog – pracownik OPS w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze SPE zgodnie z nowym rozp. MEN;
> Dla dobra ucznia – dobre praktyki współpracy szkół z OPSami m.in. w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec dzieci, wspierania dzieci z rodzin o niskim statusie materialnym;
> Diagnoza sytuacji dziecka jako ofiary przemocy z wykorzystaniem różnych narzędzi;
> Współpraca z rodzicami niewydolnymi wychowawczo – plan działań.
M. Łoskot
W kuluarach kongresu rozstawiono stoiska firm, na których można było zapoznać się z ich ofertą adresowaną do szkół:
Kongres zakończyło zapewnienie organizatorów tego kongresu, że już rozpoczynają przygotowania do kolejnego, już dziewiątego, w roku przyszłym.
Tekst i zdjęcia: Włodzisław Kuzitowicz