W miniony wtorek, 18 marca, Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia praktycznego oraz Wyższa Szkoła Informatyki i Umiejętności w Łodzi, która udostępniła swą salę wykładową i pracownie na warsztaty, zorganizowali kolejne już Regionalne Forum Innowacyjnych Nauczycieli pt. „Poznaj i zastosuj. Technologie nie tylko dla informatyków”.
Licznie przybyli nauczyciele innowatorzy uczestniczyli z bardzo bogatym programie konferencji, której największą wartością były oferowane uczestnikom, aż w trzech turach, warsztaty.
Część plenarną otworzyły wystąpienia gości, w tym posłanki na Sejm RP pani Elżbiety Królikowskiej-Kińskiej i dr hab. Beaty Jachimczak – dyrektora Wydziału Edukacji UMŁ.
W pierwszej sesji zaprezentowano trzy wykłady, wprowadzające w problematykę konferencji. Były to:
- „Znaczenie technologii informacyjnej w procesie tworzenia wiedzy” – wygłoszony przez Annę Koludo [kierownik Ośrodka Edukacji Informatycznej ŁCDNiKP]
„Trening czyni mistrza, czyli jak zaprogramować sukces” – przedstawił Sebastian Wasiołka [ekspert CKE, ORE, autor licznych publikacji z dziedziny pedagogiki, edukacji wspieranej komputerowo i informatyki]
- „Modelowa integracja szkolnych systemów – dokumentacja i materiały dydaktyczne” – prezentował Krzysztof Giertler [dyrektor regionalny, firma LIBRUS SP. z o.o.]
Drugą sesją zawładnęły nauczycielki innowatorki. Dwa pierwsze wystąpienia stanowiły swoistą przygrywkę do prezentacji „dobrych praktyk”:
- „Partners in Learning – benefisy dla nauczycieli”. Ten amerykański program przybliżyła Klaudyna Stachoń z firmy Microsoft.
- „Transformacyjna moc technologii w klasie”. O prymacie treści nad formą w technologiach IT mówiła Dorota Wojtuś z ŁCDNiKP.
Od tego momentu „Obserwatorium Edukacji” postanowiło promować nauczycielki, dzielące się swoimi „dobrymi praktykami” – także w formie fotograficznej. Oto bohaterki dnia:
Lidia Aparta (po lewej stronie zdjęcia) i Wiesława Bednarska (po prawej stronie) – nauczycielki SP Nr 36 w Łodzi – opowiadały o swym projekcie „Mistrzowie kodowania”.
Katarzyna Kasprzyk – nauczycielka SP Nr130 w Łodzi – prezentowała sukcesy swych uczniów w ramach projektu „Randes-vous ze sztuką”.
Wioletta Szwebs – nauczycielka SP Nr 81 w Łodzi – dzieliła się swym dorobkiem w ramach projektu „Szkoła z klasą 2.0” w komunikacie pt. „Dobra praktyka w zakresie wykorzystania technologii informacyjnych”.
Lucyna Kuryło – nauczycielka Szkoły Podstawowej w Nowej Wsi Ełckiej – opowiadała o wykorzystaniu nowych technologii w pracy wiejskiej szkoły w wystąpieniu, zatytułowanym „Nasze Oceny. Skuteczna komunikacja w środowisku szkolnym”.
W trzeciej sesji plenarnej uwagą uczestników zawładnął podkom. Tomasz Pawlicki z laboratorium Kryminalistycznego KWP w Łodzi, który podzielił się swą rozległą i stale uaktualnianą wiedzą we wszystko mówiącym wykładzie „Cyberprzestępczość”.
Po części plenarnej rozpoczął się, realizowany równolegle w trzech turach, blok warsztatów. Oto, przykładowo, trzy z nich *:
Podczas przerw uczestnicy mogli zwiedzać nie tylko tradycyjnie już na takich konferencjach organizowane stoiska firm, wspierających swymi produktami nowe technologie w edukacji, ale tym razem także ekspozycje promujące dorobek szkół, których nauczycielki występowały podczas części plenarnej.
Harmonogram Regionalnego Forum Innowacyjnych Nauczycieli (ze szczegółami)
Tekst i zdjęcia: Włodzisław Kuzitowicz
* Zdjęcia te wykonała Anna Koludo