12 lipca. Minister edukacji narodowej Anna Zalewska powołała Sławomira Kuligowskiego na stanowisko dyrektora Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie.
Sławomir Kuligowski od 12 kwietnia 2016 pełnił obowiązki dyrektora ORE. Jest historykiem, wieloletnim nauczycielem, działaczem samorządowym, regionalistą. Ukończył Katolicki Uniwersytet Lubelski. Ma tytuł doktora nauk humanistycznych w dziedzinie historii, specjalizuje się w dziedzinie historii najnowszej.[…]
Więcej – TUTAJ
Przy okazji nadrabiamy zaległości informacyjne: Z dniem 1 lipca 2016 roku nastąpiło włączenie Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej do Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Patrz – Zarządzenie MEN z dn. 20 czerwca 20116 roku – TUTAJ
13 lipca – na stronie OSKKO zamieszczono stanowisko tego stowarzyszenia wobec ogłoszonych w Toruniu przez minister edukacji Annę Zalewską zmian w systemie edukacji.
Oto początek tego dokumentu:
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) przedstawia postulaty dotyczące planowanych zmian w oświacie i wnioskuje o ich uwzględnienie.
I. Oświata, od początku zapowiedzianych zmian, będzie borykała się z nieznajdującym uzasadnienia, systemowym problemem.
Jak wiele trzeba zmienić, by nie uzyskać zmiany? Projektowane zmiany powodują pojawienie się nowego, obciążającego setki samorządów, miliony uczniów, rodziców i ponad pół miliona nauczycieli problemu wielkiej reorganizacji sieci szkół, która nie znajduje uzasadnienia w przewidywanym podwyższeniu jakości edukacji w dającej się przewidzieć przyszłości. Nie wskazano celu powrotu do sytuacji sprzed reformy edukacji w 1999 r., tak istotnego, by uzasadniał wieloletnie problemy organizacyjne i finansowe, od banalnych spraw jak konieczność wymiany setek tysięcy pieczątek (w tym pieczęci urzędowych), dokumentów, usług (nowe sztandary, numery NIP, itp.) po wielkie wydatki na odprawy zwalnianych nauczycieli i reorganizację budynków. Nie zgadzamy się ze zdaniem, że w wyniku proponowanej zmiany strukturalnej żaden nauczyciel nie straci pracy. Utrata pracy czeka też pracowników administracyjnych redukowanych i likwidowanych szkół. To dla wszystkich społeczności lokalnych wielki problem społeczny i materialny.
W propozycji cofnięcia systemu oświaty do 1999 r. nie zwrócono uwagi na powody, dla których przed prawie już 20 laty wprowadzono w Polsce reformę edukacji. Zmiany miały na celu wyeliminować patologie i dysfunkcje minionego systemu, takie jak: […]
Pełna treść stanowiska OSKKO – TUTAJ
14 lipca. Minister edukacji przedstawiała w czwartek na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego informację na temat kierunków zmian w systemie edukacji.
Oto fragment komunikatu o tym wydarzeniu:
Zmiany mają być wprowadzane stopniowo od roku szkolnego 2017/2018 poprzez wydłużenie nauki w szkołach podstawowych i wygaszanie gimnazjów. Uczniowie, którzy jesienią tego roku rozpoczną naukę w VI klasach szkoły podstawowej po ich skończeniu zamiast do gimnazjów pójdą do VII klas szkoły powszechnej. Uczniowie, którzy w tym roku we wrześniu rozpoczną naukę w I klasach gimnazjów będą ostatnim rocznikiem, który będzie się w nich uczył.
„W 2019 roku (…) będą na progu liceum dwa roczniki, bo nie da się tego elastycznie przeprowadzić. Ale uczniowi po trzeciej klasie gimnazjum nie powiemy, że teraz czeka go 4-letnie liceum i będzie się uczył 13 lat, a nie 12 lat. On musi dokończyć naukę na bazie tej podstawy programowej, na której się uczył. To nie będą klasy razem, ale będzie klasa po gimnazjum i klasa po szkole powszechnej” – tłumaczyła w czwartek Zalewska.
Więcej – TUTAJ
UWAGA: Ostatni komunikat z posiedzenia Rady Dialogu Społecznego jaki zamieszczono na jej stronie internetowej nosi datę 8 czerwca 2016 r.