Wczoraj Instytut Badań Edukacyjnych opublikował raport z badania czytelnictwa dzieci i młodzieży. Podczas trwających ferii zimowych warto zapoznać się jak to z tym czytelnictwem naszych uczniów jest w rzeczywistości:

 

Eksperci IBE sprawdzili, kto inspiruje młodego czytelnika i gdzie młodzież szuka książek, zarówno obowiązkowych, jak i tych czytanych w czasie wolnym. Wiek, płeć i miejsce zamieszkania znacząco wpływają na dostępność i wybór lektur. Właśnie ukazał się całościowy raport z badania czytelnictwa 12- i 15-letnich uczniów.

 

Czytelnicze inspiracje – rodzina i rówieśnicy

 

Jak wynika z badania, ważną rolę w budowaniu czytelniczych nawyków pełni rodzina. Codzienne praktyki czytelnicze rodziców sprzyjają budowaniu prestiżu książki, poczuciu, że jest to oczywisty i naturalny sposób spędzania wolnego czasu. Każde z rodziców pełni jednak inną rolę. Dla dwunastolatków ważnym partnerem w rozmowach o książkach jest mama. Aż 60 proc. dziewcząt i 40 proc. chłopców rozmawia z nią o książkach, które sami wybrali. Co ważne, co czwarty dwunastolatek czerpie książki czytane w czasie wolnym przede wszystkim z domowych księgozbiorów. Dla nastolatków wkraczających w okres dorastania i dla piętnastolatków przeżywających w pełni tę fazę rozwoju, coraz bardziej istotna, obok rodziny, staje się grupa rówieśnicza.

 

Książka gimnazjalisty – dziewczęta częściej sobie pożyczają

 

czytelnictwo0602105_rys1

Źródło: www.ibe.edu.pl

 

                  Sposoby gimnazjalistów pozyskiwania książek czytanych w czasie wolnym, (w procentach)

 

 

Dziewczęta aktywniej niż chłopcy poszukują książek i wykorzystują więcej źródeł. Typowo dziewczęcy sposobem pozyskiwania lektur jest pożyczanie książek od rówieśników. Jest to ważny ele¬ment społecznego aspektu motywacji czytelniczych, stanowiący dla piętnastoletnich dziewcząt istotną stymulację do czytania. Dlatego gimnazjalistki znacznie chętniej niż gimnazjaliści i dwunastolatki korzystają z księgozbiorów swoich kolegów.[…]

 

Najważniejsze są jednak biblioteki publiczne – stanowią dla gimnazjalistek pierwsze pod względem ważności źródło zdobywania lektur czasu wolnego. Przewaga dziewcząt nad chłopcami w częstotliwości wypożyczania z bibliotek publicznych jest tutaj największa – sięgnęła 11 punktów procentowych: co czwarty piętnastoletni czytelnik skorzystał z biblioteki publicznej, ale tylko 19 proc. chłopców i aż 30 proc. dziew¬cząt. Biblioteki publiczne są szczególnie istotne dla dziewcząt z małych miasteczek.

 

Z kolei chłopcy z małych miast i wsi, którzy są grupą najmniej czytającą książki, najczęściej zdani są na biblioteki szkolne jako źródło lektur w czasie wolnym.

 

Młodzież coraz częściej decyduje się na kupno książek własnego wyboru. Dotyczy to zwłaszcza starszych chłopców i tych pochodzących z większych miast – częściej sami kupowali wybrane przez siebie książki, również wykorzystując sprzedaż online. Młodzież deklaruje także, że dostaje książki w prezencie, 12 proc. gimnazjalistów zadeklarowało, że w ostatnim czasie przeczytało podarowaną lekturę.[…]

 

Cały artykuł Skąd młodzież bierze książki TUTAJ

 

Źródło: www.ibe.edu.pl

 

Pobierz pełen raport: Czytelnictwo dzieci i mlodziezy



Zostaw odpowiedź