Dzisiaj z rana zapraszamy do lektury artykułu Doroty Czech-Czerniak, zatytułowanego „Zamień lekcję w przygodę, czyli przepis na pokój zagadek w szkole”, który wczoraj zamieszczono na dobrze nam znanym portalu EDUNEWS.PL.

 

Foto: www.facebook.com/dorota.czech.

 

Dorota Czech-Czerniak

 

Oto obszerne fragmenty tej publikacji i i link do jej pełnej treści:

 

 

Dorota Czech-Czerniak, Zamień lekcję w przygodę, czyli przepis na pokój zagadek w szkole

 

Przygotowując kolejne zajęcia dla uczniów cały czas się zastanawiam, co zrobić aby w uczestnikach wzbudzić motywację wewnętrzną do pracy, do aktywnego udziału. A gdyby tak zajęcia zamienić w przygodę? Czy jest to możliwe w naszej szarej szkolnej codzienności, bo coraz trudniej jest zaskoczyć dzisiejszą młodzież. Warto się zastanowić, co lubią nasi uczniowie? Z pewnością na tej liście znajdą się gry i rywalizację, działanie i troszkę tajemnicy. A gdyby to wszystko miało miejsce na naszej lekcji? Czy uda nam się zamienić nudną lekcję ograniczającą się do rozwiązywania przykładów z podręcznika lub wysłuchania wykładu i robienia notatki na przygodę?

 

Zza oceanu przybyła do nas moda na zabawy integracyjne w „escape rooms”, czyli pokojach zagadek, które w wersji komercyjnej pojawiły się w wielu polskich miastach (pisaliśmy już o tym pomyśle w ub. tygodniu, ale warto rozwinąć ten wątek – przyp. red.). Cała idea jest bardzo prosta: grupa uczestników zostaje zamknięta w pomieszczeniu i odnajdując wskazówki oraz rozwiązując ukryte zadania odnajduje klucz lub hasło do uwolnienia się. A gdyby taki patent zastosować w szkole?

 

Po długich przemyśleniach udało się! Przygotowałam dla swoich uczniów lekcję powtórzeniową w formie „escape room„. Idąc za ciosem udało się przygotować „próbki” zabawy dla nauczycieli na warsztatach. Obserwując zaangażowanie uczestników, tempo pracy to był strzał w dziesiątkę! Każda z grup chciała jak najszybciej zdobyć tajne hasło do uwolnienia się z naszego pokoju, a przy okazji mamy okazję kształtować takie kompetencje jak analizowanie, wnioskowanie i wyciąganie wniosków oraz współpracy w grupie.

 

Zabawa taka może być świetnym sposobem na lekcję powtórzeniową lub uatrakcyjnieniem święta szkolnego. Jak przygotować taki „escape room” w wersji edukacyjnej? Po długich przemyśleniach udało i się opracować dwa przepisy na stworzenie takiego własnego edukacyjnego pokoju zagadek. Jak to zrobić?[…]

 

Dalej autorka krok po kroku pisze jak to zrobić:

 

Po nitce do hasła, czyli pierwszy patent na przygodę

Przygotowujemy zadania, które chcemy aby zostały wykorzystane w grze, w taki sposób aby rozwiązując dane zadanie uczestnicy otrzymali wskazówkę, gdzie szukać kolejnych wyzwań.[…]

 

Cegiełka do cegiełki, aż zbudujemy hasło – drugi patent na przygodę

Pierwszy krok do stworzenia „escape room” to przygotowanie treści zadań. Tym razem nasze zadania nie będą stanowiły sytuacji przyczynowo-skutkowej. […]

 

TIK w pokoju zagadek

Jak przystało na zwolenniczkę nowoczesnych technologii nie byłabym sobą, gdybym ich tutaj nie wykorzystała. W grze z pewnością sprawdzą się QR kody (np. http://www.qr-online.pl), w których możemy ukryć treści zadań, wskazówki lub hasła lub QR kod do zamalowania […]

 

Co jest jeszcze ważne?

Ważnym elementem gry jest wprowadzenie uczestników w świat przygody. Na początku gry możemy wręczyć uczestnikom list np. Jesteście rozbitkami na wyspie i tylko zdobycie tajnego hasła pozwoli Wam wezwać pomoc i uratować się… […] Tak przygotowane zajęcia będzie dla naszych uczniów przygodą, a przygód nie przeżywa się codziennie. Niech takie zajęcia będą świętem dla klasy, niech nasi uczniowie z upragnieniem czekają zajęć, gdy znów wcielą się w detektywów w poszukiwaniu skarbów lub tajnych haseł. To także super zabawa w integrację zespołu, to może pierwsze zajęcia w nowym roku będą w tym roku troszkę inne? Może z poszukiwaniem wyjdziemy z naszej klasy i przy okazji poznamy budynek nowej szkoły?

Miłej zabawy!

 

Cały artykuł   –   TUTAJ

 

Źródło: www.edunews.pl

 

 

Notka o autorce:

Dorota Czech-Czerniak jest nauczycielką informatyki w Gimnazjum nr 2 im. Andrzeja Prądzyńskiego we Wrześni.          W klasach matematyczno-informatycznych realizuje autorski program oparty o standardy ECDL. Egzaminator ECDL Core (Base) oraz e-Citizen. Aktywnie współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Jest entuzjastką wykorzystania nowoczesnych technologii w pracy z uczniami. Należy do grupy kreatywnych nauczycieli współpracujących w sieci Superbelfrzy RP.[Źródło: www. lepszaedukacja.pl]

 



Zostaw odpowiedź