Zaczynamy od zamieszczonego 2 kwietnia na stronie ZG ZNP tekstu, adresowanego do ministra Piontkowskiego, zatytułowanego „Kształcenie zdalne. 5 zaniechań MEN”. Następnie zaprosimy do lektury tekstu Przemysława Sadury pt. „Szkoła z TVP, czyli jak się kończy oszczędzanie na działaniach edukacyjnych” na stronie „Krytyki Politycznej” a później na stronę „Portalu Samorządowego”, gdzie znaleźliśmy informację, zatytułowana Dyrektor CKE pytany o przełożenie egzaminów: czekamy na rekomendacje resortu zdrowia i GIS”. Na zakończenie – artykuł Justyny Sucheckiej ze strony TVN24n: Maturzyści szykują stroje na egzamin: gogle narciarskie, rękawice do zmywania naczyń. ‚Jesteśmy wkurzeni'”:

:

 

 

 

Kształcenie zdalne. 5 zaniechań MEN

 

 

Panie Ministrze, oczekujemy poważnego traktowania nauczycieli, uczniów i rodziców oraz zarządzania adekwatnego do trudnej sytuacji związanej ze zdalnym kształceniem w czasie epidemii!

 

 

5 zaniedbań MEN

 

1.Brak sprzętu i warunków do prowadzenia obowiązkowego kształcenia

Wprowadzając obowiązkową realizację podstawy programowej rząd przerzucił na nauczycieli i rodziców nowe obowiązki i zadania, nie wyposażając ich w odpowiedni sprzęt, dostęp do bezpłatnego internetu, komunikatorów i platform edukacyjnych. Cały ciężar kształcenia online spoczął na barkach rodziców i nauczycieli, którzy nie otrzymali żadnego wsparcia.

 

2.Brak profesjonalizmu instytucji rządowych

Instytucje rządowe nie sprostały nowym zadaniom: pierwszego dnia próbnych egzaminów zawiesiły się serwery Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z arkuszami egzaminacyjnymi, a próbna matura 2020 okazała się kopią zadań z 2015 roku. Natomiast oferta edukacyjna MEN przygotowana we współpracy z TVP nie spełnia standardów merytorycznych, nie wykorzystuje też możliwości, jakie dają nowe technologie, a emitowane tam materiały stają się tylko pretekstem do nieuzasadnionej krytyki całej naszej grupy zawodowej.

 

3.Brak decyzji o odwołaniu egzaminów

Brak decyzji o odwołaniu egzaminu ósmoklasisty, do którego pozostało już kilkanaście dni wywołuje stres i niepotrzebne napięcie wśród uczniów i ich rodzin. Dla wszystkich rozsądnych ludzi wiadomym jest, że przeprowadzenie tego egzaminu w dotychczasowej formule, czyli w szkołach, byłoby narażeniem zdrowia i życia 350 tysięcy ósmoklasistów, nauczycieli, pracowników oświaty i ich rodzin. Analogiczna sytuacja dotyczy tegorocznych matur i około 250 tysięcy maturzystów. Dlatego oczekujemy jasnego komunikatu o odwołaniu egzaminów zewnętrznych w zaplanowanych terminach i podjęcia decyzji o ich przełożeniu bądź wprowadzeniu innej formy rekrutacji do szkół ponadpodstawowych i na studia.

 

4.Brak decyzji o odchudzeniu podstawy programowej

Nową przeładowaną podstawę programową, wprowadzoną w ramach reformy Anny Zalewskiej, trudno było zrealizować w szkolnych warunkach, o czym środowisko nauczycieli alarmuje od kilku lat. Teraz wydaje się to niemożliwe w warunkach domowych.

 

5.Brak wsparcia

Minister nie wspiera ani nauczycieli, ani uczniów i ich rodzin. Nie dostrzega trudnych warunków, w jakich wszyscy się znaleźliśmy, narzuca jedynie nowe obowiązki, w tym także te biurokratyczne.

 

 

Źródło: www.znp.edu.pl

 

 

X           X           X

 

 

Także 2 kwietnia, na stronie „Krytyki Politycznej” zamieszczono artykuł Przemysława Sadury pt. „Szkoła z TVP, czyli jak się kończy oszczędzanie na działaniach edukacyjnych”. Poniżej przytoczyliśmy kilka fragmentów, odsyłając linkiem do źródła:

 

Bubel TVP nie jest tylko wypadkiem przy pracy. Jest przejawem arogancji władzy. MEN w epoce PiS uważa, że można w kilka miesięcy skutecznie (i bezkosztowo) zreformować cały system edukacyjny. TVP zdaje się wierzyć, że w kilkanaście dni da się (znowu bezkosztowo) przygotować system zdalnego nauczania. […]

 

Zamiast profesjonalnie zorganizowanej kampanii edukacyjnej po raz kolejny dostaliśmy pospolite ruszenie. W efekcie zabrakło wszystkiego: dobrego pomysłu, scenografii, scenariusza, reżyserii, konsultacji merytorycznych, wsparcia występujących nauczycieli. […]

 

Same programy można było zrobić zupełnie inaczej. W pierwszym etapie można było zaprosić do współpracy zawodowych aktorów i celebrytów, a następnie zaopatrzyć ich w materiały przygotowane przez specjalistów od nauczania poszczególnych przedmiotów. Wszystko to uzupełnić dobrze dobranymi dokumentami. Dzieci i nauczyciele dostaliby profesjonalne wsparcie, a TVP kupiłaby czas, aby przygotować programy z udziałem prawdziwych nauczycieli (rozumiem, że taki był tu cel). […]

 

Bubel TVP nie jest tylko wypadkiem przy pracy. Jest przejawem arogancji władzy. MEN w epoce PiS uważa, że można w kilka miesięcy skutecznie (i bezkosztowo) zreformować cały system edukacyjny. TVP zdaje się wierzyć, że w kilkanaście dni da się (znowu bezkosztowo) przygotować system zdalnego nauczania. Jedno i drugie to manifestacja braku szacunku do pracy nauczycieli, nadzoru pedagogicznego, ale też wyraz nierozumienia, na czym współcześnie polega sprawne zarządzanie państwem i realizacja polityk publicznych. Jeśli więc żądamy głów, niech to będą głowy szefów MEN i TVP, a nie szeregowych nauczycieli.

 

 

Cały artykuł „Szkoła z TVP, czyli jak się kończy oszczędzanie na działaniach edukacyjnych”   –   TUTAJ

 

 

Źródło: www.krytykapolityczna.pl

 

 

X           X           X

 

 

Także 2 kwietnia na „Portalu Samorządowym” zamieszczono informację: „Dyrektor CKE pytany o przełożenie egzaminów: czekamy na rekomendacje resortu zdrowia i GIS”. Oto jej fragmenty:

 

[…] Dyrektor CKE pytany był w czwartek w RMF FM m.in. kiedy zostanie podjęta decyzja czy egzaminy zewnętrzne odbędą się w terminie, czy też zostaną przesunięte.

 

Czekamy na stanowisko i na rekomendacje Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego. Z tego, co mówił pan minister (zdrowia, Łukasz) Szumowski taka rekomendacja dotycząca – nie tyle konkretnie egzaminów, bo egzaminy są jednym z wielu elementów, które na tę rekomendację czekają – ma być podana w przyszłym tygodniu” odpowiedział Smolik.[…]

 

Przypomniał, że zgodnie z obecnym stanem prawnym stan epidemiczny trwa do 10 kwietnia, czyli do Świąt Wielkiejnocy. „Jeżeli to zostanie zmienione, wtedy odpowiednio wszystkie inne przepisy prawa będą musiały być zmienione. My nie możemy od tak sobie zmienić terminu egzaminu” – zaznaczył.

 

Odniósł się też do pytania czy wyobraża sobie by uczniowie pisali egzaminy w rękawiczkach i w maseczkach ochronnych. „Ja sobie takiego scenariusza nie wyobrażam” – powiedział. „Ja takiego rozwiązania bym nie rekomendował” – powtórzył Smolik.[…]

 

Smolik pytany był także, czy CKE przygotowuje się do elektronicznego wariantu egzaminu ósmoklasisty. Odpowiedział, że nie. […]

 

 

Cały informacja „Dyrektor CKE pytany o przełożenie egzaminów: czekamy na rekomendacje resortu zdrowia i GIS” – TUTAJ

 

 

Źródło: www.portalsamorzadowy.pl

 

X           X           X

 

 

Na deser” – ze strony TVN24 – proponujemy dzisiejszy materiał Justyny Sucheckiej, zatytułowany „Maturzyści szykują stroje na egzamin: gogle narciarskie, rękawice do zmywania naczyń. ‚Jesteśmy wkurzeni'”. Oto jego fragmenty:

 

Najpierw to miał być tylko żart dla znajomych, ale sprawa naszego egzaminu dojrzałości jest absolutnie poważna – mówi Jan Modrzyński, maturzysta z Gdańska, który rozruszał internetową akcję #MójZestawMaturalny2020. Coraz więcej uczniów apeluje o przełożenie lub odwołanie matur.

 

[…] – Na pomysł przygotowania zestawy maturalnego wpadłem w czwartek wieczorem. Na początku to miał być tylko żart, którym podzielę się ze znajomymi z Zakonu Feniksa, czyli naszego klubu filozoficznego mówi Jan Modrzyński, maturzysta z Gdańska

 

Foto: www. tvn24.pl

 

Jego „zestaw maturalny” to maseczka ochronna, prześcieradło, gogle narciarskie, rękawice do zmywania naczyń. – Kiedy wrzuciłem zdjęcie w tym stroju, reakcja znajomych była taka: zróbmy z tego łańcuszek. Pokażemy, ilu nas jest – opowiada Jan.

 

Na Facebooku napisał: „Egzamin to zawsze sytuacja stresowa – upały albo ulewy za oknem, strach o stan swojej wiedzy, presja rodzina. Wątpliwa przyjemność dla wszystkich, ale jeszcze żaden rocznik nie pisał matury w strachu o życie własne i swoich bliskich, w okolicznościach pandemii… Jeśli egzaminy mają odbyć się w terminie – oto mój zestaw maturalny 2020„. […]

 

Walkę o zmianę terminu egzaminów podjął też Tymon P. Radzik, maturzysta z Warszawy. W przeszłości był doradcą społecznym minister cyfryzacji Anny Streżyńskiej, a w 2017 roku znalazł się w finale „Dziecięcego Nobla”. Zrobiło się o nim głośno, gdy kilka lat temu przed sądem zaczął walczyć o prawo osób niepełnoletnich do dostępu do informacji publicznej.Teraz z tego prawa postanowił skorzystać.

 

Jestem jedną z ponad 200 tys. osób, które w tym roku mają podejść do egzaminu maturalnego. Ze swojej perspektywy, a także wielu moich koleżanek i kolegów, mogę powiedzieć, że jednym z największych powodów do edukacyjnego niepokoju jest niepewność tego, co władze planują zrobić z egzaminami zewnętrznymi w związku z pandemią #COVID19″ – napisał na Facebooku.

 

Dla maturzystów najgorszy jest ten stan niepewności. Trudno się skupić na nauce, myśleć o przyszłości – mówi Tymon. – Tak naprawdę potrzebna jest jakakolwiek decyzja rządu, bo nie ma dla nas nic gorszego niż to zawieszenie wywołane jej brakiem – dodaje. […]

 

Od kilku dni maturzyści w internecie zbierają też podpisy pod petycją w sprawie zajęcia przez rząd jasnego stanowiska w sprawie matur. W piątek do południa podpisanych było pod nią już prawie 39 tys. osób.

 

 

Wyrażamy ogromne zaniepokojenie brakiem konkretnych planów dotyczących przeprowadzenia egzaminów maturalnych. W sytuacji pandemii, która niewątpliwie odciska piętno na całym społeczeństwie, przystępowanie do matury byłoby narażeniem wielu uczniów i uczennic, a także nauczycieli i nauczycielek, członków komisji, na ryzyko zakażenia. Ponadto, skutkami zamknięcia szkół są niewystarczające kontakty z nauczycielami, chaos spowodowany niską efektywnością zdalnych lekcji. W porównaniu do poprzednich roczników, nasz nie ma takich samych możliwości przygotowania się do egzaminów, co może się przełożyć na ich wyniki. Zastrzegamy, że przekładanie matur nie byłoby dla nas komfortowym rozwiązaniem, jednakże mając na uwadze dobro młodzieży i wszystkich szkolnych społeczności, należy podjąć odpowiedzialne decyzje, które dotyczą setek tysięcy młodych ludzi

 

[…]

 

 

Cały artykuł „Maturzyści szykują stroje na egzamin: gogle narciarskie, rękawice do zmywania naczyń. ‚Jesteśmy wkurzeni'” – TUTAJ

 

 

Źródło: www.tvn24.pl

 

 

 



Zostaw odpowiedź