W 2023 roku „Walentynki” przypadają we wtorek – 14 lutego. W szkołach ponadpodstawowych, które mają już za sobą ferie zimowe nauczyciele-wychowawcy klas mogą stanąć przed dylematem: organizować „coś” z klasą z tej okazji, czy nie? Jeśli tak, to jak?

 

Oto podpowiedź z portalu „SUPERBELFRZY RP”, autorstwa Zyty Czechowskiej:

 

 

Zadania i ćwiczenia z sercem

 

Wielu z nas zastanawia się nad tym, czy akcentować w szkole walentynki. Niektórzy podchodzą do tematu entuzjastycznie, inni krytykują, uznając, że to całkowicie zbyteczny temat.

 

Każdy ma prawo do swojej opinii. Moja jest taka, że szkoła nie funkcjonuje w izolacji. Do szkoły przychodzą uczniowie, którzy z tematem spotykają się w swoich domach i w przestrzeniach publicznych. Często dopytują, chcą organizować takie wydarzenia w szkole, przynoszą upominki dla swoich koleżanek i kolegów.

 

Dlatego warto ten czas wykorzystać do rozwijania kompetencji emocjonalno- społecznych, do naturalnego, spontanicznego i niekreowanego TUS- Treningu Umiejętności Społecznych. Podczas walentynek nie musimy rozmawiać tylko i wyłącznie o miłości, chociaż to bardzo ważny i piękny temat, ale o szacunku do innych osób, empatii, wdzięczności, sympatii, przyjaźni i koleżeństwa.

 

W tym obszarze mieści się mnóstwo zagadnień, emocji i postaw, które mogą stać się motywem  walentynkowych obchodów. Wszystkie te elementy są składowymi zajęć, w ramach których możemy rozwijać kompetencje emocjonalno- społeczne. Możemy integrować uczniów, stwarzać przestrzeń do rozwijania relacji itd.

 

To bardzo dobry moment do włączania uczniów, w szkolne inicjatywy, w tym także uczniów ze SPE.

 

 

Więcej na temat ćwiczeń na blogu TUTAJ

 

 

Propozycja walentynkowych aktywności:

 

1.Chmura wyrazowa ze skojarzeniami z miłością i przyjaźnią. Taką chmurę możecie wygenerować na stronie TUTAJ

 

 

2.Komiks z dialogiem o miłości. Proponujemy wykonanie takiego komiksu na stronie Canva, albo np. w aplikacji TonnyTool.

 

3.Znaczek z symbolem walentynek. Kreatywne działanie uczniów, które można zwizualizować na jakieś wirtualnej tablicy. Znaczek można spersonalizować imieniem sympatii. Znaczki wykonacie na stronie Remixer- TUTAJ.

 

4.Tańczące serce. Proponujemy kreatywną aktywność, przygotowanie animacji w bezpłatnej aplikacji na podstawie rysunku. Instrukcję jak wykonać taką animację prezentujemy TUTAJ

 

5.Gra kaboom z sercem. Na czym polega ta gra? […]

 

6.Serce ze stop-klatkami i wspomnieniami. Zabawy rysunkowe lub opisowe dla starszych uczniów. W poniższym sercu można wpisywać mile wspomnienia z relacjami, przyjaźniami, empatią, miłością itd.

 

7.Karty kolekcjonerskie z bohaterami przeczytanych lektur, wierszy itd. w tematyce miłości i przyjaźni.

 

Na kartach można umieścić cechy charakteru naszego bohatera, które są nam bliskie. Albo karty z wymyśloną postacią, do której dopiszemy cechy charakteru, wyglądu, które są dla nas ważne. Karty wygenerujecie TUTAJ

 

8.Awatary, dzięki którym zwizualizujemy nasze sympatie, ale także bohaterów przeczytanych lektur, czy wierszy z wątkiem przyjaźni lub miłości. Możemy zebrać je na wirtualnej tablicy i następnie chętni uczniowie mogą je zaprezentować i opisać na forum klasy. Awatary wygenerujecie TUTAJ.

 

9.Generator SMS- W tym czasie generator możemy wykorzystać do symulacji rozmów przyjaciół, którzy bardzo się lubią. Może sms rozmowa, w której chcemy kogoś zaprosić do kina, albo na spacer. W trakcie rozmowy można uczyć się mówić o mocnych stronach rozmówcy itd. Generator SMS znajduje się TUTAJ. 

 

10.Animowana kartka- warto z uczniami przygotować animowane kartki. To dobry pomysł na rozwijanie kreatywności i szybkie ich udostępnienie. Jeśli uczniowie wolą manualne aktywności, można przygotować kreatywne zajęcia, podczas których stworzymy przestrzeń do przygotowania takich „walentynek”.  Kartkę można przygotować TUTAJ.   Wirtualna kartka dostępna TUTAJ

 

11.Proponujemy też wirtualne puzzle z elementami, które kojarzą się z miłością i przyjaźnią. Puzzle są TUTAJ. 

 

12.Interaktywne ćwiczenia i zadania wykonane np. w aplikacji genially. Przykładowe ćwiczenia  TUTAJ.

 

13.Można w pobliżu szkoły przygotować grę terenową. Przykład takiej gry zamieszczamy  TUTAJ. 

 

14.Walentynkowe karty pracy i zabawy, będą również świetnym pomysłem. Znajdziesz je TUTAJ.

 

15.Organizacja szkolnej kawiarenki. Opis kawiarenki TUTAJ.

 

16.Słoiczki emocji, empatii czy sympatii. Uczniowie mogą przygotować dla swoich koleżanek i kolegów słoiczki mocy, dobrych myśli, życzeń itd. i z okazji walentynek mogą je podarować. Mogą też wykonać upominki, słoiczki od serca. Z drobiazgami wykonanymi własnoręczni, na wzór świątecznego, który został opisany TUTAJ i TUTAJ

 

17.Rozwijanie kreatywności przez rysunki ze sztuczną inteligencją. Jak działa program, opisałyśmy TUTAJ.

 

18.Polecamy wykorzystanie strony digipuzzle do rozwijania wyobraźni i ćwiczeń logicznego myślenia z serduszkami w tle. Program TUTAJ

 

 

 

 

Cały tekst – z ilustracjami – TUTAJ

 

 

 

Źródło: www.superbelfrzy.edu.pl

 



Zostaw odpowiedź