Portal oswiata.abc publikuje fragment wywiadu z profesorem Andrzejem Blikle, w którym główną tezą, uzasadnianą przez profesora jest twierdzenia, że tradycyjne stopnie zniechęcają do nauki. Oto fragmenty rozmowy, w której pytania zadawały Małgorzata Pomianowska i Małgorzata Stańczyk.:

 

M.P.,M.S.: Panie Profesorze, popiera Pan najnowszy projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty, który przewiduje odchodzenie od oceniania za pomocą stopni. Czy Pana zdaniem stopnie nie motywują uczniów do nauki?

 

Andrzej Blikle: Stopnie nie tylko nie motywują, a wręcz demotywują. O ich negatywnych efektach po raz pierwszy przeczytałem w książce Punished by Rewards amerykańskiego psychologa społecznego Alfiego Kohna. Autor podkreśla, że kary i nagrody – a szkolne stopnie to z pewnością kary i nagrody – nie są jedynie nieskuteczne, lecz wprost przeciwskuteczne. Powodują, że uczymy się nie dla zdobycia wiedzy, ale stopnia. Następuje przekierowanie motywacji z tej najwłaściwszej, której źródłem jest ciekawość świata i potrzeba bycia z siebie dumnym, na nagrodę. Dziecko uczy się z myślą o pozyskaniu stopnia, a nie o zdobyciu wiedzy. Ponadto motywowanie stopniami z biegiem czasu działa coraz słabiej.

 

– Dlaczego tak się dzieje?

 

– Bo każdy żywy organizm uodparnia się na powtarzany bodziec, co powoduje, że aby stale uzyskiwać tę samą reakcję, bodziec musiałby być coraz silniejszy. Jednakże ani kar, ani nagród nie da się eskalować w nieskończoność, więc w pewnym momencie przestają one działać. […]

 

– Innymi słowy, oceny zabijają ciekawość poznawczą uczniów.

 

– Z pewnością. Nie mówiąc już o tym, że testowy system oceniania niemal uniemożliwia zaspokojenie ciekawości poznawczej. Żeby dobrze rozwiązywać testy, trzeba nauczyć się wybierać właściwą odpowiedź. Nie ma miejsca na pytanie, refleksję, uczenie się na błędach czy współpracę. Pamiętam, jak w sekcji oświatowej Kongresu Obywatelskiego dwa lata temu wielu nauczycieli wypowiadało się w ten sposób: My byśmy chcieli dobrze uczyć, ale szkoła i rodzice zmuszają nas do tego, żeby uczyć pod rozwiązywanie testów.

 

Pełną treść wywiadu można znaleźć w miesięczniku „Dyrektor Szkoły” nr 12/2014>>

 

 

Źródło: www.oswiata.abc.com.pl



Zostaw odpowiedź