Wczoraj w łódzkiej Szkole Podstawowej nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi gościła dr hab. prof. UW Małgorzata Żytko – autorka licznych publikacji dotyczących problematyki wspierania rozwoju dzieci, współpracy szkoły z rodzicami i kształcenia nauczycieli. Zebrani tam nauczyciele wysłuchali wykładu o tym jak powinno się uczyć dzieci matematyki, żeby rozwijać u nich radość logicznego myślenia.
Pani profesor poprowadziła także zajęcia praktyczne z pakietami pomocy do nauki matematyki. Ich uczestnicy grali w matematyczne gry planszowe i rozwiązywali zadania problemowe. Profesor Żytko przekonywała, że błąd w zadaniu jest początkiem uczenia się, że najcenniejsze dla uczniów jest samodzielne myślenie, szukanie prawidłowości w otaczającym ich świecie, formułowanie praw, uczenie się wzajemnie od siebie wielu sposobów dochodzenia do rozwiązywania zadań – a nie powielanie schematów.
Spotkanie w Łodzi odbyło się m.in. z okazji kontynuacji (po przerwie) projektu piktografia.pl, którego prof. Małgorzata Żytko jest współautorką. Wspiera ona na co dzień nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej z grupy facebookowej „Superbelfrzy Mini”, dzięki temu łączy on podejście praktyczne z naukowym.
Pakiet “Gramy w piktogramy” to zestaw pomocy, którego celem jest rozwijanie umiejętności matematycznych uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Główny nacisk położony jest na umiejętności prowadzenia rozumowania, argumentowania, opracowania i wyjaśnienia strategii rozwiązania zadania lub problemu, wykorzystania i tworzenia informacji oraz dobierania modelu matematycznego do treści zadania.
Na podstawie notatki informacyjnej i zdjęć
nadesłanych przez panią Annę Grzegory
opracował Włodzisław Kuzitowicz