Zamieszczone wczoraj na profilu dr Marzeny Żylińskiej – przytaczamy „w całości” i bez zbędnego komentarza:

 

Zacząć rok szkolny od intensywnej nauki, bo czasu jest tak mało

 

Na pierwszej lekcji w nowym roku szkolnym można zorganizować gry i zabawy integracyjne. To czas przeznaczony na tworzenie relacji i wzajemne poznawanie się. Ale jest jeszcze inna możliwość. Na pierwszej lekcji można od razu zaplanować intensywną naukę. Co myślicie o takiej propozycji na pierwszą w nowym roku szkolnym lekcję języka polskiego?

 

Uczniowie dobierają się w pary i cała klasa idzie na spacer. Można iść do parku, na pobliską łąkę lub za szkolny płot, jeśli tylko rosną tam jakieś drzewa lub krzaki. Nauczyciel musi zadbać o to, by połowa uczniów mogła przewiązać sobie oczy chustką tak, by nic nie widzieć. Uczniowie pracują w parach. Osoba, która ma zawiązane oczy jest prowadzona przez kolegę lub koleżankę, która ma zeszyt i długopis. Jej zadaniem jest opis przyrody w sytuacji, gdy wyłączony został najważniejszy zmysł, czyli zmysł wzroku.

 

Uczniowie poruszają się po terenie w parach. Osoba, która ma przewiązane oczy opisuje otoczenie wykorzystując wszystkie zmysły oprócz wzroku i dyktuje to, czego doświadcza swojemu przewodnikowi. W ten sposób powstaje opis przyrody inny niż te, które uczniowie zazwyczaj piszą.

 

Po pewnym czasie następuje zmiana ról. Po powrocie do klasy każdy pracuje nad swoim opisem w oparciu o podyktowane notatki.

 

 

Metodę tę można również wykorzystać na lekcjach języków obcych, na lekcji przyrody lub geografii.

 

Taka lekcja świetnie sprawdza się w sytuacji, gdy uczniowie się nie znają. Dzięki wspólnemu zadaniu mogą od razu wejść w interakcję i nawiązać bliższe relacje. W ten sposób osiągnięty zostaje taki sam cel, jak w przypadku gier i zabaw integracyjnych, jednak uczniowie na takiej lekcji intensywnie pracują, a nauczyciel czytając opisy przyrody ma możliwość zorientowanie się, na jakim poziomie są uczniowie (diagnoza w procesie). W ten sposób osiągniętych zostaje jednocześnie kilka ważnych celów. Taki opis przyrody to jednocześnie intensywna praca i świetna zabawa.

 

 

Czy macie pomysły na podobne zadania, które dają możliwość realizacji kilku ważnych celów jednocześnie? Chodzi o takie, które można zastosować na pierwszej lekcji w nowym roku szkolnym i które umożliwiają intensywną naukę, a uczniowie dobrze się bawią i wzajemnie się poznają.

 

Przy okazji napiszę, że na FB działa grupa „Budzący Się Poloniści„, którą prowadzi Aneta Ja-Pa. Jeśli uczycie języka polskiego, to warto tam zaglądać!

 

 

Źródło: www.facebook.com/marzena.zylinska



Zostaw odpowiedź