Oto obszerne fragmenty komunikatu „Ułatwienia w funkcjonowaniu szkół w nowym roku szkolnym – rozporządzenia podpisane”, zamieszczonego dziś na stronie MEN. Podkreślenia i pogrubienia w tekście – redakcja OE:

 

Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski podpisał dwa rozporządzenia:

 

>zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży,

 

Źródło: www.suski.dlawas.info/wiadomosci/

 

 

>zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (dotyczy uczniów klas dotychczasowej szkoły ponadgimnazjalnej objętych indywidualnym nauczaniem).

 

[W chwili publikacji tego materiału brak możliwości odesłania do Dziennika Ustaw]

 

 

[…] W roku szkolnym 2020/2021 zajęcia te nie muszą odbywać się w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub nauczycielami. Z wnioskiem w tej sprawie muszą zgłosić się do dyrektora przedszkola/szkoły rodzice dziecka lub ucznia albo pełnoletni uczeń.

 

Wprowadzenie takiego rozwiązania umożliwi dyrektorowi przedszkola lub szkoły zorganizowanie zajęć np. z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te nadal będą musiały odbywać się w indywidualnym kontakcie nauczyciela lub nauczycieli z dzieckiem lub uczniem.

 

 

Zaproponowane rozwiązanie umożliwi np. zorganizowanie wszystkich zajęć indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub zajęć indywidualnego nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w wymiarze wskazanym w przepisach nowelizowanych rozporządzeń lub zorganizowanie tych zajęć w wersji mieszanej (częściowo w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem i częściowo w inny sposób np. z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość).

 

W przepisach jednoznacznie wskazano, że jedynie na wniosek rodziców dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia, dyrektor przedszkola lub szkoły może wprowadzić taką organizację zajęć. Taki sposób organizacji zajęć będzie możliwy bez względu na przyjęty model edukacyjny związany z sytuacją epidemiologiczną (stacjonarny, hybrydowy, zdalny).

 

Warto zaznaczyć, że w roku szkolnym 2020/2021 zajęcia indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania mogą być prowadzone również w dotychczasowy sposób, w bezpośrednim i indywidualnym kontakcie dziecka lub ucznia z nauczycielem.

Czas trwania zdalnej lekcji

 

W tym roku szkolnym czas trwania godziny lekcyjnej prowadzonej zdalnie będzie mógł wynosić od 30 do 60 minut. Pozostaje jednak zasada, że podstawowym wymiarem czasu trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych jest 45 minut.

 

Ponadto dyrektor szkoły może, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, czasowo zmodyfikować odpowiednio tygodniowy rozkład zajęć lub semestralny rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w jednostce systemu oświaty zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć. Zmiany te zostały wprowadzone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. O skróceniu lub wydłużeniu lekcji na odległość zdecyduje dyrektor szkoły.

 

Wprowadzone przez MEN zmiany pozwolą dostosować czas zajęć edukacyjnych do indywidualnych potrzeb szkoły i charakteru zajęć edukacyjnych. […]

 

Obecnie w związku z wątpliwościami zgłaszanymi przez dyrektorów szkół i placówek dotyczącymi możliwości zmiany czasu trwania zajęć edukacyjnych w sytuacji wprowadzenia kształcenia na odległość, przepis został doprecyzowany i wprowadzony dodatkowo do przepisów tzw. covidowskich.

 

 

 

Źródło: www.gov.pl/web/edukacja/

 



Zostaw odpowiedź