Foto: www.men.gov.pl
Marzena Machałek – Sekretarz Stanu w MEN
Ministerstwo edukacji zwołało na dzisiaj konferencje prasową, poświęconą wsparciu dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjny. Można przypuszczać, że kierownictwo resortu chciało w ten sposób „zadać kłam” od dawna podnoszonemu problemowi, sygnalizowanemu przez rodziców uczniów, którym w wyniku przyznania prawa do nauczania indywidualnego tym samym ograniczono możliwość przebywania na wybranych zajęciach z rówieśnikami na terenie szkoły.
Szukaliśmy „w sieci” pokłosia medialnego tego wydarzenia, którego jedyną bohaterką była Marzena Machałek – Sekretarz Stanu w MEN. Niestety – wyszukiwarka nie znalazła publikacji, relacjonującej ten briefing. Pozostaje nam odesłać naszych Czytelników na stronę MEN. Oto fragmenty zamieszczonego tak komunikatu:
.
Podczas swojego wystąpienia wiceminister Marzena Machałek podkreślała, że Ministerstwo Edukacji Narodowej zadbało o edukację dzieci i uczniów z różnymi potrzebami, a zasadniczym celem wprowadzanych zmian jest włączenie ucznia do grupy rówieśniczej. Uczeń niepełnosprawny, chory, czy mający problem z funkcjonowaniem w szkole musi mieć zapewnione wszechstronną pomoc.
– Żadne dziecko nie będzie pozostawione bez wsparcia. Chcemy jasno powiedzieć rodzicom, że jesteśmy po ich stronie. Będziemy pilnować tego, żeby te rozwiązania, które są wprowadzane były dobrze realizowane w szkołach – powiedziała wiceminister edukacji.
Wiceszefowa MEN podkreślała, że nowy system powstał w ścisłych konsultacjach z rodzicami dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.[…]
Wsparcie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami
Uczeń chory, który z poradni psychologiczno-pedagogicznej otrzymał orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego realizuje zajęcia edukacyjne w domu. Jednak w każdej chwili, gdy jego stan zdrowia ulegnie poprawie, wraca do rówieśników i uczy się z nimi. Uczeń, któremu choroba nie przeszkadza w uczestniczeniu w życiu szkolnym, powinien być w nie włączony i mieć kontakt ze swoimi rówieśnikami.
Dziecko niepełnosprawne nie musi uzyskiwać orzeczenia o nauczaniu indywidualnym, żeby mieć zorganizowane zajęcia indywidualne. Może realizować je w oparciu o indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dostosowany do jego potrzeb i możliwości (§ 6 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie organizowania kształcenia specjalnego).
Uczniowie niepełnosprawni mają prawo do nauki ze swoimi rówieśnikami. Niepełnosprawność nie może być przeszkodą w uczęszczaniu na zajęcia szkolne. Dziecko niepełnosprawne, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – jeżeli jest taka potrzeba – może mieć zorganizowane zajęcia indywidualne z niektórych przedmiotów. Takie rozwiązanie nie wymaga orzeczenia o nauczaniu indywidualnym.[…]
We wrześniu br. dyrektorzy otrzymają dodatkowe materiały informacyjne, w jaki sposób organizować kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście nowych rozwiązań prawnych.
W połowie października br. zaplanowana jest konferencja poświęcona edukacji włączającej i wsparciu dzieci z niepełnosprawnościami.
Cała informacja „Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach z rówieśnikami” – TUTAJ
Źródło: www.men.gov.pl