25 lutego br. Rada Ministrów przyjęła Sprawozdanie z realizacji Rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych „Cyfrowa szkoła”.
Sprawozdanie zawiera rekomendacje do dalszych działań w skali kraju, mających na celu wsparcie organów prowadzących szkoły w doposażeniu podległych placówek w nowoczesne pomoce dydaktyczne i ich zastosowanie w procesie nauczania-uczenia się.
Sprawozdanie z realizacji Rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli
w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych
„Cyfrowa szkoła”
[FRAGMENTY]
I.8. Główne rezultaty
Główne rezultaty programu:
− uczniowie podnieśli swoje kompetencje w zakresie posługiwania się oraz wykorzystywania TIK w procesie uczenia się i pracy zespołowej,
− nauczyciele podnieśli swoje kompetencje w zakresie stosowania TIK w procesie kształcenia,
− zwiększyła się skuteczność nauczania dzięki stosowaniu przez nauczycieli metod aktywizujących oraz położenie nacisku na indywidualizację nauczania,
− wzrosła świadomość uczniów i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa w sieci oraz stosowania praw autorskich do treści edukacyjnych dostępnych w Internecie,
− nastąpiło wzbogacenie wyposażenia szkół w nowoczesny sprzęt komputerowy,
− osiągnięte zostały wszystkie zakładane w programie wartości mierników.
I.9. Główne bariery
W trakcie realizacji programu zidentyfikowano występowanie barier o charakterze organizacyjnym, ludzkim, programowym, technicznym i finansowym. Najistotniejszymi z nich były:
− napięty harmonogram realizacji działań w programie – zbyt krótkie przedziały czasowe na realizację poszczególnych działań,
− problemy części beneficjentów ze sprawnym przeprowadzeniem procedury przetargowej na dostawę pomocy dydaktycznych,
− zbyt duże koszty uzyskania w niektórych szkołach wymaganej przez program przepustowości łącza internetowego,
− nieefektywna wewnątrzszkolna sieć bezprzewodowej propagacji sygnału internetowego, w niektórych salach lekcyjnych zmienna siła sygnału internetowego.
I.10. Główne wnioski
Na podstawie doświadczeń z realizacji programu sformułowano następujące wnioski:
− został osiągnięty główny cel pilotażu, który zakładał rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania TIK w procesie edukacyjnym oraz wspieranie zmiany modelu nauczania w kierunku rozwijania kreatywności, umiejętności kooperacji oraz krytycznego myślenia, w tym wyszukiwania, oceny i twórczego wykorzystania dostępnych źródeł wiedzy,
− nauczyciele, dzięki szkoleniom, podnieśli swoje kompetencje w zakresie stosowania TIK w procesie kształcenia, co w znacznym stopniu przyczyniło się do sukcesu programu, szkoły osiągnęły zakładane w programie funkcjonalności i wykonały nałożone programem zadania edukacyjne,
− przyjęte w pilotażu rozwiązanie wprowadzania technologii informacyjno-komunikacyjnej do szkół, polegające na powierzeniu tego procesu szkołom i organom prowadzącym z jednoczesnym zapewnieniem zewnętrznego rządowego wsparcia finansowego oraz holistyczna koncepcja programu, uwzględniająca wsparcie nauczycieli i rozbudowę elektronicznych zasobów edukacyjnych, okazały się trafne.
− nakłady finansowe poniesione na realizację programu przyniosły oczekiwane efekty, które przełożyły się na zmianę modelu pracy dydaktyczno-wychowawczej w szkołach będących beneficjentami programu.[…]
XII. OCENA PROGRAMU
Główny cel pilotażu, który zakładał rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania TIK w procesie edukacyjnym oraz wspieranie zmiany modelu nauczania w kierunku rozwijania kreatywności, umiejętności współpracy oraz krytycznego myślenia, w tym wyszukiwania, oceny i twórczego wykorzystania dostępnych źródeł wiedzy, został zrealizowany. Założone wartości wszystkich 14 wskaźników zostały osiągnięte. Szkoły osiągnęły zakładane w programie funkcjonalności i wykonały nałożone programem zadania edukacyjne.
Celem programu było również zweryfikowanie przyjętego modelu realizacji przedsięwzięcia dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie TIK, polegającego na udzieleniu wsparcia finansowego organom prowadzącym szkoły na doposażenie szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne (obszar „e-szkoła”), modelu doskonalenia zawodowego nauczycieli opartego na międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli (obszar „e-nauczyciel”), modelu przygotowywania publicznych elektronicznych zasobów edukacyjnych zasoby edukacyjne”, w tym „e-podręcznik”) oraz modelu korzystania przez uczniów z nowoczesnych pomocy dydaktycznych w procesie nauczania-uczenia się (obszar „e-uczeń”).
W trakcie trwania programu, w okresie od dnia zainstalowania, uruchomienia i zintegrowania zakupionego w ramach programu sprzętu i urządzeń oraz przeprowadzenia technicznego szkolenia nauczycieli z obsługi sprzętu do dnia 31 maja 2013 r., szkoły były zobowiązane do wykorzystywania TIK na określonej programem liczbie lekcji, w zależności od wielkości szkoły oraz wybranego wariantu wykorzystania przenośnego sprzętu komputerowego. Zadanie to zrealizowały wszystkie szkoły uczestniczące w programie. Ponadto, w szkołach realizowane były projekty edukacyjne rozwijające kompetencje społeczne i twórcze uczniów. Zrealizowane projekty rozwijały talenty uczniów oraz uczyły współpracy i skupiały ich wokół wyznaczonego celu. Projekty te w ilości wymaganej programem zrealizowano we wszystkich szkołach uczestniczących w programie. Z punktu widzenia dyrektorów szkół i organów prowadzących, pilotażowy program rządowy „Cyfrowa szkoła” był sposobem na pozyskanie nowoczesnego sprzętu – narzędzi pracy, który bez zewnętrznego wsparcia nie byłby dostępny ze względu na brak środków finansowych. Zarówno dyrektorzy szkół, jak i nauczyciele określili program jako „sprzymierzeńca nauczyciela”. Zakupiony sprzęt służył do nowoczesnej organizacji lekcji, zwiększył aktywność uczniów i zmienił sposób prowadzenia zajęć przez nauczycieli.
Udział w programie wpłynął na rozwój twórczych i społecznych kompetencji uczniów. Ponadto realizacja programu umożliwiła międzyszkolne kontakty nauczycieli w ramach sieci współpracy, wymianę doświadczeń oraz wzbogaciła warsztat pracy. Nauczyciele i uczniowie z dużym zaangażowaniem wykorzystywali dostępne zasoby sprzętowe zarówno w trakcie zajęć lekcyjnych, jak i w czasie wolnym od zajęć. Realizacja programu sprawiła, że w środowisku lokalnym szkoły z programu „Cyfrowa szkoła” mają wizerunek nowoczesnych i przyjaznych uczniom.
Program pilotażowy pozwolił na sprawdzenie i weryfikację przyjętej koncepcji wprowadzania technologii informacyjno-komunikacyjnej do szkół, polegającej na powierzeniu tego procesu szkołom i organom prowadzącym z jednoczesnym zapewnieniem zewnętrznego rządowego wsparcia finansowego oraz przyjęciu holistycznej koncepcji programu, uwzględniającej wsparcie nauczycieli i rozbudowę elektronicznych zasobów edukacyjnych.
Wiedza uzyskana w trakcie realizacji programu pozwala na sformułowanie szczegółowych rekomendacji do dalszych działań w zakresie cyfryzacji szkół.
Podsumowując, należy uznać, że nakłady finansowe poniesione na realizację programu przyniosły oczekiwane efekty, które przełożyły się na zmianę modelu pracy dydaktyczno-wychowawczej w szkołach będących beneficjentami programu.
Całe sprawozdanie TUTAJ
Źródło: www.men.gov.pl