Foto: www.pl.freepik.com/darmowe-zdjecie-wektory/job-interview
Dzisiaj na „Portalu Samorządowym – Portal dla Edukacji” zamieszczono dzisiaj (12 lipca 2023 r.) informację o przygotowywanych przez MEiN zmianach w przepisach o kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli oraz o zmianach dotyczących nowych zasad kształcenia tej grupy zawodowej. Oto obszerne fragmenty tego tekstu i link do jego pełnej wersji:
Kształcenie nauczycieli po nowemu. Taki plan na nich ma MEiN
[…]
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji 2 czerwca opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Jak wyjaśnia Ministerstwo Edukacji i Nauki wydanie nowego rozporządzenia jest konieczne ze względu na zmiany w sposobie kształcenia nauczycieli, które zostały wprowadzone: ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Rozporządzenie w sprawie standardu kształcenia, odrębnie uregulowało kwestie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu:
-nauczyciela przedmiotu, nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych, nauczyciela praktycznej nauki zawodu, nauczyciela prowadzącego zajęcia i nauczyciela psychologa – załącznik nr 1 do rozporządzenia w sprawie standardu kształcenia,
-nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III szkoły podstawowej) – załącznik nr 2 do rozporządzenia w sprawie standardu kształcenia,
-nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – załącznik nr 3 do rozporządzenia w sprawie standardu kształcenia.
Istotne zmiany, które wprowadzono wskazanymi wyżej przepisami polegają na tym, że:
-kształcić przyszłych nauczycieli na studiach mogą wyłącznie te uczelnie, które spełniają warunki określone w art. 53 ust. 5-5d prawa o szkolnictwie wyższym i nauce,
-studia podyplomowe prowadzące do uzyskania kwalifikacji nauczycielskich mogą być prowadzone przez uczelnie, instytuty badawcze oraz instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk – przy zapewnieniu kadry kształcącej przyszłych nauczycieli na studiach pierwszego lub drugiego stopnia lub jednolitych studiach magisterskich na kierunku odpowiadającym zakresowi kształcenia na studiach podyplomowych,
-kształcenie przyszłych nauczycieli na studiach obejmuje 5-letni cykl (jako jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia realizowane w tym samym zakresie co studia magisterskie). […]
Ponadto kształcenie na studiach podyplomowych przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela może być prowadzone w zakresie przygotowania:
-psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć,
-psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego do nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu,
-merytorycznego i dydaktycznego do nauczania kolejnego przedmiotu lub prowadzenia kolejnych zajęć,
-pedagogicznego do wykonywania zawodu nauczyciela psychologa, psychologiczno-pedagogicznego,
-dydaktycznego do nauczania języka obcego.
–Kształcenie przyszłych nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkół podstawowych jest prowadzone na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, wyłącznie w trakcie jednolitych studiów magisterskich; nie ma możliwości kształcenia nauczycieli tej specjalności w trakcie studiów podyplomowych – informuje MEiN w projekcie rozporządzenia.
Zasady kształcenia przyszłych nauczycieli – pedagogów specjalnych i logopedów
Kształcenie przyszłych nauczycieli – pedagogów specjalnych, logopedów i prowadzących zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest prowadzone:
-na jednolitych studiach magisterskich na kierunku:
– pedagogika specjalna, zakresie: edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogiki leczniczo-terapeutycznej, edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, edukacji włączającej, pedagogiki resocjalizacyjnej, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i logopedii, lub
– na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie: pedagogiki resocjalizacyjnej, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i logopedii,
– logopedia, na studiach pierwszego i drugiego stopnia na kierunku innym niż pedagogika specjalna w zakresie: pedagogiki resocjalizacyjnej, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i logopedii,
>na studiach podyplomowych dla osób posiadających:
– kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć edukacyjnych, które nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej,
– kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć edukacyjnych, które nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej,
– przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej, które chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowy zakresie pedagogiki specjalnej.
>Kształcenie przyszłych nauczycieli przedmiotów zawodowych i języka obcego
Zgodnie w projektowanym rozporządzeniem zmiany umożliwią kształcenie przyszłych nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych, praktycznej nauki zawodu i nauczycieli języka regionalnego na studiach pierwszego stopnia lub studiach drugiego stopnia lub jednolitych studiach magisterskich; […]
Pełna treść projektu rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
– TUTAJ
Cały tekst „Kształcenie nauczycieli po nowemu. Taki plan na nich ma MEiN” – TUTAJ
Źródło: www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/