Foto:www.glos.pl

 

Krzysztof Baszczyński – wiceprezes Zarządu Głównego ZNP,

 

 

Dziś na stronie „Głosu Nauczycielskiego” zamieszczono wywiad z wiceprezesem ZNP – Krzysztofem Baszczyńskim o pracach nad projektem ustawyo szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Oto jego obszerne fragmenty i link do pełnej wersji:

 

187 mln zł dla oświaty? Krzysztof Baszczyński: Z ustawy nie wynika, by te środki miały trafić do uczniów i nauczycieli

 

Z Krzysztofem Baszczyńskim, wiceprezesem Zarządu Głównego ZNP, rozmawia Jarosław Karpiński

 

Jaroslaw Karbiński: – Sejmowe komisje opowiedziały się za przyjęciem projektu ustawy zwiększającej o 187 mln zł rezerwę subwencji oświatowej*. Autorzy tego projektu zapewniają, że te pieniądze mają być przeznaczone na organizację zajęć wspomagających dla uczniów po powrocie do nauki stacjonarnej. Chodzi tu o nowelizację ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Zgodnie z nim rezerwa subwencji oświatowej ma zostać zwiększona o kwotę 187 mln zł „ze środków budżetu państwa”. Ale nie jest do końca jasne, na co te pieniądze zostaną wydane. Proszę wytłumaczyć gdzie tu jest haczyk?

 

Krzysztof Baszczyński: Odnoszę wrażenie, że wiele osób nie przeczytało chyba tego projektu ustawy. Otóż nie ma tam mowy o żadnym wspomaganiu uczniów po powrocie do nauki stacjonarnej i to był nasz podstawowy zarzut. Projekt mówi tylko o tym, że z budżetu państwa zostanie przekazana kwota 187 mln zł na rezerwę dla samorządów i że wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Tam nic więcej nie zapisano.

 

Dlatego w imieniu ZNP – podczas połączonego posiedzenia sejmowych komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, na którym doszło do pierwszego czytania projektu – zaproponowałem poprawki. Bo nawet „dobra zmiana” nie spowodowała jeszcze, żeby źródłem prawa było uzasadnienie projektu ustawy. Mówiąc o pieniądzach na zajęcia wyrównawcze dla uczniów wszyscy posiłkują się uzasadnieniem, a to nie jest przecież źródło prawa. W uzasadnieniu faktycznie napisano, że te pieniądze zostaną przeznaczone na zajęcia wspomagające, trafią do nauczycieli.

 

Ale w Dzienniku Ustaw uzasadnienie nie zostanie przecież opublikowane. Poprawki ZNP w tym zakresie, przejęte i zgłoszone przez opozycję, a konkretnie posłankę Krystynę Szumilas, oczywiście przepadły. A to znaczy, że albo mamy do czynienia z niekompetencją rządu, który przyjął takie rozwiązanie i ogłosił, że skorzystają uczniowie i nauczyciele, albo jest to wręcz celowe działanie wyłącznie o charakterze propagandowym, czy PR-owskim.

 

 

J.K.: – To co się stanie z tymi milionami złotych?

 

K.B.: –Jestem w stu procentach przekonany, że one trafią do organów prowadzących, ale czy zostaną przeznaczone na zajęcia wyrównawcze dla dzieci i do nauczycieli? Mam bardzo poważne wątpliwości. Proszę zauważyć, że te środki mają trafić również do oświaty niepublicznej, do różnych podmiotów, fundacji, stowarzyszeń. Zadałem pytanie, na jakiej podstawie prawnej rząd doprowadzi do tego, że te pieniądze zostaną przeznaczone na wynagrodzenia nauczycieli? Przecież w sektorze prywatnym są oddzielne systemy wynagradzania. Według prawa to właściciel niepublicznej placówki decyduje czy np. nauczyciel dostanie podwyżkę, czy nie.

 

Nie chcę snuć żadnych teorii, tym bardziej spiskowych, ale wiele wskazuje na to, że znaleziono sposób żeby w sposób manipulatorski dofinansować niektóre organy prowadzące, samorządy i organy prywatne tylko, że z tych pieniędzy nie skorzystają ani dzieci w postaci zajęć wyrównawczych ani nauczyciele. […]

 

 

*Pierwsze czytanie projektu nowelizacji ustawy odbyło się 13 kwietnia br. na posiedzeniu połączonych sejmowych komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Chodzi o rządowy projekt nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. W głosowaniu większość rządowa odrzuciła m.in. poprawkę zgłoszoną przez Katarzynę Lubnauer (KO) dotyczącą podwojenia dodatkowej kwoty, która ma zasilić rezerwę subwencji oświatowej. Odrzucono także poprawkę ZNP, zgłoszoną przez Krystynę Szumilas (KO), aby jednoznacznie zapisać w ustawie, że pieniądze te zostaną przeznaczone na zajęcia wspomagające dla uczniów i na wynagrodzenie dla nauczycieli, którzy mają je prowadzić. O ostatecznym kształcie ustawy zdecyduje Sejm na posiedzeniu plenarnym. Zgodnie z harmonogramem obrad 28. posiedzenia Sejmu, sprawozdanie komisji o projekcie ma być rozpatrzone jeszcze w środę 14 kwietnia br. w godzinach wieczornych.

 

 

Więcej informacji na temat projektu ustawy oraz zgłoszonych poprawek – TUTAJ.

 

 

Cały zapis wywiadu z wiceprezesem ZNO Krzysztofem Baszczyńskim  –  TUTAJ

 

 

 

Źródło:www.glos.pl

 



Zostaw odpowiedź