Dzisiaj, w miejsce kolejnej propozycji „lektury z różnych szuflad”, zamieszczamy tekst dr Marzeny Żylińskiej, z jej fejsbukowego profilu, w którym zachęca do udziału w zbliżającej się konferencji „Budzącej Się Szkoły” w Konstancinie-Jeziornej:

Konferencja warsztatowa „Uczniowie twórcami materiałów dydaktycznych”.

 

[…] Ponieważ efektywność zapamiętywania zależy od aktywności uczącej się jednostki w czasie kodowania informacji, najmniej zapamiętują z lekcji uczniowie, których zadaniem jest jedynie słuchanie nauczyciela. W teorii wszystko jest jasne i zostało dobrze zbadane (polecam książkę Marii Jagodzińskiej „Psychologia pamięci”), teraz czas na zastosowanie tej wiedzy w szkołach. Dlatego organizujemy konferencję warsztatową „Uczniowie twórcami materiałów dydaktycznych”.

 

 

Nasza konferencja, która odbędzie się 12 kwietnia w Konstancinie, jest kolejnym oczkiem w łańcuchu zmian. Chcielibyśmy, żeby uczestnicy po powrocie do swoich szkół zrobili warsztaty dla pozostałych nauczycieli, żeby podzielili się tym, co usłyszą, co zobaczą i czego dotkną lub sfotografują. W oparciu o te informacje nauczyciele , którzy nie wzięli udziału w konferencji również będą mogli planować lekcje, w czasie których to ich uczniowie wejdą w rolę twórców materiałów dydaktycznych. Taka aktywność jest gwarancją intensyfikacji procesów uczenia się i dobrego zapamiętywania.

 

W drugiej części naszej konferencji zaplanowane zostały warsztaty, które poprowadzą nauczyciele z różnych szkół, uczący różnych przedmiotów. Nauczyciele ci pokażą i opowiedzą, jak wyglądają ich lekcje, na których odeszli od metod transmisyjnych na rzecz metod wymagających aktywności uczniów. Uczestnicy warsztatów będą mogli dowiedzieć się, jak wyglądają lekcje, na których nie korzysta się ani z zeszytów ćwiczeń, ani z podręczników i na których autorami materiałów dydaktycznych są uczniowie. Będą też mogli obejrzeć krótkie filmy nagrane w czasie lekcji i pokazujące, jak wyglądają lekcje w kulturze uczenia się.

 

Celem warsztatów jest pokazanie praktycznych rozwiązań stosowanych na konkretnych przedmiotach. Uczestnicy warsztatów będą mogli dowiedzieć się m. in.:

 

               >Jak formułować zadania, jak tworzyć karty pracy / fiszki edukacyjne.

>Skąd uczniowie mogą czerpać informacje.

>Jakie zadania ułatwiają zapamiętywanie nowych treści?

>Jak wyglądają tworzone przez uczniów materiały dydaktyczne.

>Jak wygląda sprawdzanie wiedzy.

>Jak aktywność w czasie zdobywania informacji wpływa na efektywność uczenia się.

>Na czym polega metoda Edukatorium?

>Co jest największą trudnością we wprowadzaniu kultury uczenia się? Dla kogo nowy model edukacyjny jest najtrudniejszy?

>Jak przekonać rodziców do zmian? Co zrobić, by mieć w nich sprzymierzeńców i by rozumieli, że celem jest zintensyfikowanie procesu uczenia się.

->Jakie są plusy i minusy wprowadzania metody Edukatorium z punktu widzenia nauczyciela.

 

Bliższ informacje o konferencji znajdziecie na stronie: http://www.budzacasieszkola.pl/events/budziki/

Jeszcze przez dwa tygodnie obowiązuje cena promocyjna.

 

 

Źródło: www.facebook.com/marzena.zylinska



Zostaw odpowiedź