Foto:www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/
Posiedzenie Zespołu ekspertów do spraw podręczników do języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie dla klasy I i II szkoły ponadpodstawowej liceum ogólnokształcącego oraz technikum.
Wczoraj na stronie MEiN zamieszczono komunikat: „Zakończenie prac Zespołu ekspertów do spraw podręczników”. Oto jego fragmenty:
Zakończyły się prace Zespołu ekspertów do spraw podręczników do języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie dla klasy I i II szkoły ponadpodstawowej liceum ogólnokształcącego oraz technikum. Efektem tych prac jest raport ze szczegółowymi opiniami na temat podręczników. Wnioski z raportu zostały przekazane wydawcom.
W raporcie podkreślono, że pomimo zgodności podręczników z podstawą programową, niektóre z nich zawierają nieścisłości, a nawet błędy merytoryczne. Według opinii zespołu ekspertów w podręcznikach prezentowane jest utylitarne podejście do literatury i sztuki, co powoduje, że uczniowie nie są w wystarczającym stopniu wprowadzani w podstawy kultury europejskiej. Takie podejście utrudnia zrozumienie tego, czym jest humanistyka. W raporcie wskazano także wiele elementów utrudniających osiąganie celów kształcenia ogólnego zawartych w podstawie programowej.
Autorzy raportu podkreślają, że kształcenie powinno przede wszystkim wprowadzać ucznia w określony kanon kulturowy i przybliżać mu główne wartości, na których ten kanon jest oparty: prawda, dobro i piękno.
Wnioski te wskazują również na potrzebę pewnych korekt w samych podstawach programowych oraz zmian w wykazie lektur szkolnych.
W dalszej części znalazły się akapity, w których przedstawiono lapidarne informacje dotyczące podręczników do trzech wybranych przedmiotów:
Wybrane uwagi z opinii na temat podręczników do języka polskiego. […]
Fragmenty opinii dotyczących podręczników do historii. […]
Fragmenty opinii o podręcznikach do wiedzy o społeczeństwie. […]
Informację kończy ten akapit:
Zespół ekspertów do spraw podręczników
Zespół ekspertów do spraw podręczników został powołany przez Ministra Edukacji i Nauki, a jego pierwsze spotkanie odbyło się 17 lutego br. Członkowie zespołu podkreślili wówczas, że istotną kwestią jest zwrócenie uwagi na to, czy treści zawarte w podręcznikach obejmują nie tylko wymagania szczegółowe określone w podstawie programowej, ale również sformułowane tam wymagania ogólne.
Cały komunikat „Zakończenie prac Zespołu ekspertów do spraw podręczników” –TUTAJ
Źródło: www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka
Raport Zespołu ekspertów do spraw podręczników – plik pdf – TUTAJ
Komentarz redakcji:
1.Zalecamy uważną lekturę raportu, ze szczególnym uwzględnieniem wniosków.
2.Nas szczególnie zainteresował skład personalny owych zespołów, które w miesiąc od pierwszego spotkania przygotowały tak kategoryczne wnioski. Jako że nam najbliżej do języka polskiego – ze szczególną wnikliwością poszukiwaliśmy kim są owi eksperci. W przypadku pozostałych zespołów – wszyscy zainteresowani mogą postąpić tak samo: Googl jest obiektywny w informacjach.
Oto imienny wykaz osób, opiniujących podręczniki do trzech przedmiotów:
Skład zespołów
Zespół opiniujący podręczniki do przedmiotu: język polski
Koordynator zespołu: dr Michał Gołębiowski – Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
1)prof. dr hab. Bogusław Dopart – kierownik Katedry Historii Literatury Oświecenia i Romantyzmu Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie;
2)dr Paweł Milcarek – doktor filozofii, magister historii, były wykładowca na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej UKSW, redaktor kwartalnika „Christianitas”
Zespół opiniujący podręczniki do przedmiotu: historia
Koordynator zespołu: dr Robert Derewenda – Instytut Historii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Skład zespołów Jana Pawła II, Katedra Źródłoznawstwa, Archiwistyki i Dydaktyki Historii, nauczyciel w Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym im. Królowej Jadwigi w Lublinie
1)mgr Magdalena Kryk – nauczyciel w Szkole Podstawowej i Liceum Ogólnokształcącym „Strumienie” w Józefowie
2)prof. dr hab. Dariusz Kupisz – Instytut Historii Uniwersytetu Marii CurieSkłodowskiej
3)mgr Arkadiusz Maślach – nauczyciel w Liceum Ogólnokształcącym im. Kazimierza Wielkiego w Lublinie *
4)dr hab. Piotr Plisiecki – Instytut Historii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
5)dr Andrzej Smoliński – nauczyciel dyplomowany w XXXIV Liceum Ogólnokształcącym im. Miguela de Cervantesa w Warszawie
6)dr Grzegorz Wierzchowski – dr nauk humanistycznych w zakresie historii, nauczyciel dyplomowany, Łódzki Kurator Oświaty w latach 2016-2020
Zespół opiniujący podręczniki do przedmiotu: wiedza o społeczeństwie
Koordynator zespołu: dr Robert Derewenda – Instytut Historii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Katedra Źródłoznawstwa, Archiwistyki i Dydaktyki Historii, nauczyciel w Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym im. Królowej Jadwigi w Lublinie
1)dr Agnieszka Gątarczyk – nauczyciel dyplomowany w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Radzyniu Podlaskim
2)dr hab. Aleksander Głogowski, prof. UJ – Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego
3)dr Andrzej Szabaciuk – Instytut Nauk o Polityce i Administracji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
4)mgr Arkadiusz Maślach – nauczyciel w Liceum Ogólnokształcącym im. Kazimierza Wielkiego w Lublinie *
5)dr hab. Mirosław Szumiło, prof. UMCS – Katedra Historii Społecznej i Edukacji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Źródło: Raport Zespołu ekspertów do spraw podręczników oraz Googl
*Jakże wybitnym ekspertem, posiadającym wszechstronną wiedzę, musi być ów nauczyciel z LO im. Kazimierza Wielkiego z Lublina, że dostąpił zaszczytu opiniowania podręczników aż do dwu przedmiotów!