Wczoraj, w auli Pałacu Młodzieży im. J. Tuwima w Łodzi rozpoczął realizację swego, rozpisanego na dwa dni programu, IV Kongres Łódzkiego Towarzystwa Pedagogicznego. Zaskoczeniem, nie tylko dla organizatorów i zaproszonych gości oraz prelegentów, była niewielka liczba jego uczestników – w tym zwłaszcza łódzkich nauczycieli. Przyczyny tego stanu zasługują na odrębną, pogłębioną analizę.
Kongres otworzyła, witając uczestników i przypominając jego program, pani dr Beata Owczarska – przewodnicząca Zarządu ŁTP, a następnie poprosiła o wygłoszenie wykładu inauguracyjnego prof. Bogusława Śliwerskiego – Honorowego Przewodniczącego ŁTP
Prof. dr hab. Bogusław Śliwerski w trakcie wygłaszania wykładu pt. Światopogląd „w edukacji”
Jako, że tytuł wystąpienia, które choć było klasycznym, żeby nie powiedzieć konserwatywnym w formie (nie wspartym modną prezentacją w Power Point) wykładem akademickim, miało raczej publicystyczny tytuł, należy się naszym czytelnikom choć krótka informacja o jego treści.
Otóż dotyczył on zagadnień z pogranicza teorii wychowania i politologii, czyli wpływu, jaki na przestrzeni dziejów – zwłaszcza w XX wieku, ale i współcześnie – władza autorytarna, niezależnie od ideologii, jaką głosiła (nacjonalizm, faszyzm, komunizm) usiłowała wywierać na systemy edukacji, a zwłaszcza na procesy wychowania. Swój wywód profesor poprowadził wychodząc od cytatów z prac założyciela Katedry Teorii Pedagogiki na UŁ – profesora Sergiusza Hessena, w tym – z jego prawie nieznanej, bo wydanej w języku czeskim, pracy „Światopogląd a pedagogika”.
Po zakończonym wykładzie profesor Bogusław Śliwerski otrzymał z rąk dr Małgorzaty Rosin – wiceprzewodniczącej Zarządu ŁTP – dyplom z podziękowaniem za aktywny udział w Kongresie. Dyplomy takie otrzymywali wszyscy pozostali mówcy, prezentujący swe wykłady i komunikaty.
Kolejny wykład – dr hab. Jacka Pyżalskiego – uczestnicy Kongresu wysłuchali z nagrania wideo. „Konstruowanie wychowawczych i profilaktycznych programów przeciwdziałania przemocy rówieśniczej” – to problematyka, w które wykładowca od lat specjalizuje się, w której prowadził liczne badania terenowe i jest wybitnym ekspertem.
Jako trzecia głos zabrała dr hab. Anna Wróbel , prof. UŁ– kierownik Zakładu Pedagogiki Filozoficznej w Katedrze Teorii Wychowania UŁ, której tytuł wystąpienia zapowiadał treści bliskie idei ŁTP: „Między teorią a praktyką, czyli o znaczeniu wiedzy pedagogicznej w działaniu.”
Następną wykładowczynią była także przedstawicielka świata nauk , tym razem socjologii – dr hab. Agnieszka Golczyńska-Grondas, prof. UŁ – z Katedry Socjologii Kultury, która w swym wystąpieniu, zatytułowanym: „Szkoła wobec uczniów ze środowisk defaworyzowanych – perspektywa socjologiczna” zaprezentowała słuchaczom wyniki swoich badań, prowadzonych na terenie miasta Łodzi..
]
Ostatnim nauczycielem akademickim, który zabrał głos w pierwszej – „teoretycznej” części tego dnia Kongresu był dr Piotr Plichta –zapowiedziany w programie jako pracownik Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi, ale pracujący także w Zakładzie Edukacji Osób z Niepełnosprawnością Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego. Zaprezentował on komunikat z badań, zatytułowany „Znaczenie wychowania pozaszkolnego na podstawie badań funkcjonowania Placówek Wsparcia Dziennego e województwie Łódzkim”.
Uzyskaliśmy wiadomość, że organizatorzy Kongresu przewidują możliwość zamieszczenia na stronie Towarzystwa materiałów: prezentacji, plików wideo i tp. – jeśli autorzy wykładów wyrażą na to zgodę i je udostępnią.
Po przerwie – z wyjątkiem pierwszego wystąpienia, które także miało charakter komunikatu z badań – głos zabierali praktycy.
Tym pierwszym był komunikat dr Teresy Wejner-Jaworskiej – przewodniczącej Zarządu Łódzkiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji, zatytułowany „Wychowanie do sukcesu jako wyzwanie dla szkoły, przeciwko marginalizacji uczniów”. Była to relacja o tym, jak w dwu szkołach: angielskiej – Szkole im. Św. Tomasza Apostoła w londyńskiej dzielnicy slamsów i łódzkiej Szkole Podstawowej nr 175 z ul. Pomorskiej, dzięki świadomie podejmowanym przez ich kierownictwo różnorodnym działaniom naprawczym udało się doprowadzić do tego, że ich uczniowie, kiedyś zajmujące najniższe pozycje w rankingach wyników w testach, zaczęli odnosić w nich sukcesy.
Pierwszym głosem praktyki edukacyjnej, i to od razu wspartym „świadectwem” uczestników tej edukacji, było wystąpienie Anieli i Zuzanny – uczennic VII klasy Szkoły Podstawowej nr 81 w Łodzi, oraz pani dyrektor tej szkoły – Bożeny Będzińskiej-Wosik. Była to opowieść o tym, jak bez wielkich nakładów finansowych, w szkole publicznej, można z powodzeniem i przy pełnej aktywności zadowolonych tą zmiana uczniów, wdrażać najważniejszą reformę naszych czasów: transformację systemu edukacji „od nauczania do uczenia się”.
Kolejnym praktykiem był pan Władysław Woźniak – dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Łodzi, który przedstawił uczestnikom Kongresu wieloletnie doświadczenia kierowanej przez niego placówki, zgromadzone w obszarze działań, zawłaszczanych ostatnio przez formalizującą co się da pisowską władzę Czego konkretnie dotyczyło to wystąpienie najlepiej określa jego tytuł: „Wolontariat na rzecz uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w świetle doświadczeń SOSW nr 3 w Łodzi ‘Jordanówka’”.
O swych doświadczeniach we współpracy przedszkola ze szkołą podstawową, w komunikacie zatytułowanym „Integracja działań przedszkola i szkoły w procesie dydaktyczno-wychowawczym – wymiana doświadczeń, budowanie strategii działań w środowisku edukacyjnym” opowiadały dyrektorki dwu przedszkoli miejskich: pani Magdalena Jędrzejczak – PP nr 22 i pani Zofia Szałapska – PP nr 44 (z mikrofonem).
Najbardziej nietypowym dla tego typu kongresów wydarzeniem było wystąpienie pani Magdaleny Majewskiej – dziennikarki i publicystki telewizyjnej, od 1987 roku związanej z TVP Łódź, która w wypowiedzi, zapowiedzianej w programie tytułem „O wychowaniu okiem kamery telewizyjnej” opowiedziała o swych wieloletnich doświadczeniach w redagowaniu programów, podejmujących problematykę wychowania, takich jak n.p. „Mały duży człowiek”.
Ostatnim elementem pierwszego dnia IV Kongresu ŁTP była dyskusja panelowa, jak to napisano w programie „na temat pracy wychowawczej z młodzieżą”, ale jak to sprecyzowała zapowiadająca panel pani Beata Owczarska – „O wychowaniu, jako nieodzownym działaniu nauczyciela”. Jej uczestniczkami były panie, które zasiadły w kolejności (od lewej):
Bożena Będzińsja-Wosik – dyrektor SP nr 81 w Łodzi,
Katarzyna Paliwoda – dyrektor Zespołu Szkół Artystycznych w Łodzi,
Ewa Rutkowska – dyrektor MOS w Żychlinie,
Krystyna Barczak – nauczyciel historii i WOS w łódzkim „Gastronomiku, kierownik Klubu Nauczyciel,a
Olga Wojciechowska-Kozłowska – pedagog szkolny w XXVI LO w Łodzi,
Hm. Zofia Przytyk – Komendant Hufca ZHP Łódź Bałuty,
Agnieszka Nowak – dyrektor Sp. Poradni Psych.-Ped. Doradztwa Zawodowego i dla Dzieci z Wadami Rozwojowymi w Łodzi.
W dniu dzisiejszym organizatorzy przygotowali ofertę wizyt w 9-u placówkach, które prezentowały dobre praktyki wychowawcze:
„Obserwatorium Edukacji” nie dysponuje informacjami o przebiegu tych wizyt, a szczególnie o stopniu zainteresowania tą formą spotkań kongresowych wśród jego uczestników.
Tekst i zdjęcia
Włodzisław Kuzitowicz