Przed kilkoma dniami Elżbieta Manthey zamieściła na portalu „Juniorowo” interesujący tekst, zatytułowany „Młodzież ściśle uzdolniona – jak rozwijać talenty i pasje nastolatków”. Oto jego fragmenty i link do pełnej wersji:

 

 

Źródło:www.juniorowo.pl

 

Jeśli zastanawiacie się, jak wspierać dzieci i młodzież w rozwijaniu zdolności i pasji, warto przyjrzeć się młodym ludziom, którzy na tej ścieżce rozwoju już są i to z sukcesami. Niedawno spotkałam grono młodych zdolnych pasjonatów – laureatów 7. edycji programu ADAMED SmartUP. Wykorzystałam tę okazję, by dowiedzieć się, jak dotarli do tego miejsca w swoim życiu, czego potrzebowali, by rozwinąć talent, by pasja i zainteresowania stały się czymś więcej niż sposobem na spędzanie czasu po lekcjach.

 

Jak to się zaczyna, czyli jak nie przegapić talentu?

 

Niemiecki neurobiolog Gerald Huther uważa, że wszystkie dzieci są zdolne. Z tego twierdzenia uczynił nawet tytuł swojej książki. Talenty, jak pisze, mogą być różne, a każde dziecko w jakiejś dziedzinie może rozkwitnąć. Pytanie tylko, czego potrzeba, by ten rozkwit nastąpił. Odpowiedź możemy znaleźć w książce, ale także, a może przede wszystkim w historiach młodych ludzi, którzy w swoich pasjach już zdążyli osiągnąć pewne sukcesy. Jak zaczęło się ich zainteresowanie nauką? Dlaczego zdecydowali się poświęcać jej więcej czasu i wysiłku? Co ich zmotywowało do pierwszych kroków?

 

Adrianna Jażdżewska, licealistka z Gdańska: Moje umiejętności w zakresie nauk ścisłych (w szczególności chemii) odkryła nauczycielka w gimnazjum. Wtedy zaproponowała mi start w wielu konkursach. Zaczęłam w nich odnosić duże sukcesy. Zobaczyłam, że to co robię ma sens i w liceum postanowiłam kontynuować moją chemiczną przygodę. 

 

Szymon Marczuk, licealista z Olsztyna: Kiedy byłem mały oglądałem dużo programów popularnonaukowych takich jak Discovery Channel. Myślę, że to mocno mnie zaintrygowało.

 

Alessandra Jabłonowska, uczennica liceum im. Staszica w Warszawie: Kiedy byłam w szóstej klasie szkoły podstawowej, w mojej ulubionej księgarni natrafiłam na książkę „Kosmiczny poradnik życia na Ziemi”. Książka nie tylko wzbudziła we mnie zainteresowanie astronomią i astronautyką. To m.in. dzięki niej zaczęłam się interesować naukami ścisłymi. […]

 

Nauczyciel, który dostrzegł potencjał, książka, która zainspirowała, filmy, które zaciekawiły, rodzice, którzy dali pierwszą iskrę zainteresowania – pasja może zacząć się w różny sposób. A co dalej? Jak wspierać młodego człowieka, kiedy już widać, że chce się rozwijać w konkretnej dziedzinie? Co pomoże mu zakorzenić się w tej pasji, co będzie podtrzymywać motywację, pobudzać wytrwałość.

 

 

Zdolności to potencjał – jak go rozwijać?

 

Nie oszukujmy się, mieć talent to nie znaczy bez wysiłku osiągać sukcesy w danej dziedzinie. Talent to raczej wewnętrzny kompas, który uparcie wskazuje kierunek, ale podążanie sugerowaną przez niego drogą wymaga wysiłku, determinacji, wiary i z pewnością ogromnego wsparcia życzliwych ludzi. Co konkretnie można zrobić, by rozwijać naukowe pasje naszych dzieci? W opowieściach laureatów programu ADAMED SmartUP powtarza się kilka elementów, które mogą być wskazówką dla młodzieży, ale też dla rodziców, którzy chcą wspierać swoje dzieci w rozwoju ich zdolności.

 

Wszyscy laureaci programu mają na swoim koncie udział w licznych olimpiadach i konkursach przedmiotowych. Wielu z nich traktuje je nie tylko jako możliwość wykazania się i święcenia triumfów, ale też, a może przede wszystkim, jako okazję do rozwoju. Stałym elementem w rozwoju ich zainteresowań są też zajęcia pozalekcyjne – koła zainteresowań w szkole i poza szkołą, oraz – ogromnie ważni – nauczyciele. […]

 

 

Jak program ADAMED SmartUP pomaga w rozwoju młodych talentów?

 

Niezwykle rozwijającym doświadczeniem dla tych młodych ludzi – o czym sami mówią – był też program ADAMED SmartUP – począwszy od procesu rekrutacji, który sam w sobie jest ciekawym wyzwaniem, skłania do refleksji nad sobą i swoimi zainteresowaniami, a poprzez grę rekrutacyjną prowokuje do spojrzenia na własną wiedzę w nietuzinkowym, nowoczesnym kontekście. Obóz naukowy, który jest elementem programu, daje młodym ludziom możliwość kontaktu z naukowcami, rozwijania wiedzy i umiejętności pod okiem ekspertów oraz nawiązania kontaktów z rówieśnikami o podobnych pasjach i wzajemnego inspirowania się. Dziesiątka wyróżnionych uczestników obozu przez kolejne 10 miesięcy jest objęta programem konsultacji edukacyjnych dostosowanym do ich indywidualnych potrzeb, a trójka spośród nich otrzyma stypendium naukowe. […]

 

 

Rola rodziców

 

Wszyscy laureaci programu ADAMED SmartUP mówią o znaczeniu wsparcia rodziców i innych bliskich osób – o tym, jak rodzice kibicują ich wysiłkom, świętują z nimi sukcesy i pomagają znieść porażki. Wielu z nich wspomina, że w dzieciństwie to ich najbliżsi dali początek ich zainteresowaniom:

 

Mateusz Jarek: Moje zainteresowanie nauką zaczęło się już w przedszkolu. Wtedy to mama rozwiązywała ze mną różnego rodzaju łamigłówki, rebusy i krzyżówki oraz nauczyła mnie podstawowych działań arytmetycznych. Lubiłem to uczucie, które pojawiało się po poprawnym rozwiązaniu zadania.

 

Patryk Wekwejt: Babcia, z którą spędzałem sporo czasu, wspierała mnie jak tylko mogła. Cała biblioteczka z książkami, którą mam w pokoju, powstała w dużej mierze dzięki mojej babci, która praktycznie raz na tydzień dostarczała mi literaturę o mózgu, dinozaurach, kosmosie, roślinach.

 

Najważniejszym, co rodzice mogą dać młodemu człowiekowi rozwijającemu swoje zainteresowania i talent, wydaje mi się coś, co może brzmi banalnie, ale jest ogromnie ważne: wspierająca obecność. Co to znaczy? To zainteresowanie tym, co interesuje młodego człowieka, autentyczna ciekawość tego, co robi, co przeżywa. Nawet jeśli ten młody człowiek jest już takim specjalistą w swojej dziedzinie, że z trudem rozumiemy, co mówi – nasze szczere zainteresowanie buduje w nim poczucie własnej wartości, która jest niezwykle ważna w dążeniu do sukcesu.[…]

 

 

Cały tekst „Młodzież ściśle uzdolniona – jak rozwijać talenty i pasje nastolatków”TUTAJ

 

 

 

Źródło: www.juniorowo.pl

 



Zostaw odpowiedź