Foto: Krzysztof Szymczak[www.dzienniklodzki.pl]
Tuż przed egzaminem ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 152 w Łodzi
Z obowiązku kronikarskiego zamieszczamy fragmenty materiału ze strony „Gazety Prawnej”, zatytułowany „Egzamin ósmoklasisty: uczniowie mieli napisać opowiadanie lub rozprawkę”:
Opowiadanie o wspólnej przygodzie z bohaterem literackim i rozprawka o tym, czy w trudnej sytuacji człowiek poznaje samego siebie – takie tematy do napisania mieli we wtorek do wyboru uczniowie VIII klas szkół podstawowych na egzaminie pisemnym z języka polskiego. […]
Na egzaminie z polskiego uczniowie mieli do rozwiązania 18 zadań. Odnosiły się one m.in. do dwóch tekstów zamieszczonymi w arkuszu: tekstu literackiego i tekstu nieliterackiego. Pierwszy z nich to fragment „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza, zawierający przemowę Sędziego na temat grzeczności. Drugi to fragment tekstu Tadeusza Płużańskiego „Przyjaciel mądrości” o mądrości według Arystotelesa. […]
Jedno z zadań zamkniętych, odnoszących się do pierwszego tekstu, brzmiało: „Dokończ zdanie tak, aby było zgodne z treścią przytoczonego fragmentu. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Bezpośrednim pretekstem do zabrania głosu przez Sędziego była: A. nieuprzejmość Tadeusza wobec Podkomorzego; B. reakcja Podkomorzego na zachowanie Tadeusza; C. skarga Podkomorzanek na zachowanie młodzieńców; D. niegrzeczna wypowiedź Tadeusza skierowana do sąsiadki”.
Z kolei wśród zadań otwartych były zadania: „Odwołując się do przytoczonego fragmentu, wyjaśnij, dlaczego – według Sędziego – grzeczność jest ważna. Nie cytuj sformułowań z arkusza” i „Wyjaśnij sens sformułowania użytego przez Sędziego: Ale co dzień postrzegam, jak młodź cierpi na tem / Że nie ma szkół uczących żyć z ludźmi i światem„.[…]
W jeszcze innymi zadaniu trzeba było zredagować zaproszenie na spotkanie z cyklu: „Poznajemy filozofię”. W zaproszeniu należało zachęć koleżanki i kolegów do udziału w tym wydarzeniu, używając dwóch argumentów.
Uczniowie musieli też napisać tekst własny – wypracowanie na jeden z dwóch zaproponowanych w arkuszu tematów. […] Pierwszy z tematów do wyboru brzmiał: „Napisz rozprawkę, w której rozważysz trafność stwierdzenia, że w trudnej sytuacji człowiek poznaje samego siebie. W argumentacji odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz do innego utworu literackiego„.
Drugi temat brzmiał: „Wyobraź sobie, że jeden z bohaterów literackich z lektury obowiązkowej przeniósł się do Twojego świata. Napisz opowiadanie o waszej wspólnej przygodzie, podczas której bohaterowi temu przyznano tytuł Przyjaciela Mądrości. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową”. […]
Cały tekst „Egzamin ósmoklasisty: uczniowie mieli napisać opowiadanie lub rozprawkę” – TUTAJ
Źródło: www. serwisy.gazetaprawna.pl
x x x
I jeszcze informacja „z łódzkiego podwórka”, czyli z „Dziennika Łódzkiego”:
[…] Ósmoklasiści już po pierwszym egzaminie z polskiego. Uczniowie klas VIII rozpoczęli egzaminy na koniec szkoły podstawowej. We wtorek, 25 maja br., zmierzyli się z arkuszem z języka polskiego – w Łodzi to 5716 osób. Ich wrażenia były zróżnicowane. Jedni wychodzili zadowoleni z tematów, inni – nieco rozczarowani. Po miesiącach nauki zdalnej w pandemii egzaminy są dla nich dużym wyzwaniem.
–Większość stwierdziła, że egzamin był trudny – podsumowała Aneta Stankiewicz, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 152, która na gorąco wysłuchała relacji ósmoklasistów.
Podobne wrażenia mieli ich koledzy z innych szkół.
–Próbny był zdecydowanie łatwiejszy – oceniła uczennica SP 65. – Czasu było za mało, aby zdążyć wszystko dokładnie przeanalizować, trzeba było się wczytywać w teksty, czasem kilka razy wrócić do fragmentów, aby wykonać polecenia.[…]
-Pierwszy dzień przebiegł bez zakłóceń, egzamin bez przeszkód odbył się w 811 szkołach w województwie łódzkim – zapewnił Marek Szymański, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi. – Nie odebrałem też żadnych zgłoszeń o naruszeniu procedur związanych z pandemią. Frekwencja jest bardzo wysoka, co ciekawe – w całym województwie nie mieliśmy żadnej nieobecności z powodu kwarantanny. […]
Cały materiał „Egzamin ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 152 – tak było tuż przed rozpoczęciem… A jak wrażenia po?” – na stronie „Dziennika Łódzkiego”, w tym także galeria 22 zdjęć ze Szkoły Podstawowej nr 152
– TUTAJ
Źródło: www.dzienniklodzki.pl
x x x
Zobacz także:
> „Gazeta Wyborcza” – Ponad 360 tys. ósmoklasistów napisało egzamin. Na polskim „Pan Tadeusz”
– TUTAJ
> TV TOYA – Egzamin ósmoklasisty –TUTAJ