Anna Wittenberg, opierając się na najnowszym raporcie organizacji „PISA in Focus”, napisała artykuł „Polska szkoła: lepsze warunki, duże nierówności”, który opublikował „Dziennik Gazeta Prawna”. Oto jego fragmenty:

 

Dane, na podstawie których wyliczono wskaźnik zamieszczony w raporcie OECD, pochodzą z międzynarodowego badania PISA 2012. […] W kolejnych cyklach badania uczniów i dyrektorów placówek pytano między innymi o infrastrukturę i relacje, które panują w szkole. Jak wynika z odpowiedzi, poprawiająca się infrastruktura to niestety jeden z niewielu powodów do dumy. Dużo gorzej jest na przykład, jeśli spojrzymy na relacje uczeń –nauczyciel. Nie dość, że nasi uczniowie oceniają je najgorzej ze wszystkich badanych 15-latków, to jeszcze wskaźnik ten nie poprawił się w ciągu ostatnich 10 lat.[…]

 

Do tego nasz system coraz mniej wyrównuje szanse edukacyjne uczniów. Jesteśmy wśród krajów, w których w ciągu dekady sytuacja pogorszyła się o 4 punkty na 30-punktowej skali. Wskaźnik wyliczany jest między innymi na podstawie wyników z matematyki w testach PISA. W skrócie: im większe zróżnicowanie wyników jest w szkole, tym jest ona bardziej powszechna. Im mniejsze, tym bardziej jest elitarna. Eksperci biorą też pod uwagę zróżnicowanie statusu socjoekonomicznego uczniów.[…]

 

Powstawanie szkół gromadzących tylko bardzo dobrych lub tylko przeciętnych uczniów jest trendem w całej OECD. W ciągu ostatniej dekady wskaźnik ten pogorszył się o 2 proc. „Zarządzanie szkołą tak, by nie segregowała uczniów, to jedno z największych wyzwań dla autorów polityki edukacyjnej w kolejnych latach” – piszą autorzy raportu.

 

 

Cały artykuł do przeczytania TUTAJ

 

 

Źródło: www.serwisy.gazetaprawna.pl

 

 
Tutaj można zapoznać się z polskim tłumaczeniem fragmentów raportu „PISA in Focus”,



Zostaw odpowiedź