Foto:www.youtube.com

 

Dr Marcin Smolikod 2014 roku, nieprzerwanie, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Screen z nagrania rozmowy w programie „Polska na dzień dobry” w TV REPUBLIKA z 2 lutego 2019 roku.

 

 

Dzisiaj (26 października) portal Prawo.pl zamieścił zapis rozmowy z dr Marcinem Smolikiem, dyrektororem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zatytułowany „Na razie nie ma planów rezygnacji z egzaminu ósmoklasisty”. Poniżej zamieściliśmy framenty tego wywiadu i link do pełnej jego wersji:

 

[…]

 

Beata Igielska: Co pan sądzi na temat zapowiadanego odchudzenia podstaw programowych w trakcie roku szkolnego? Rząd miał pół roku, żeby to zrobić przed wrześniem. To zmiana reguł w trakcie gry.

 

Marcin Smolik: Trudno mi się wypowiadać na temat czegoś, czego jeszcze nie znam. Co do egzaminów zewnętrznych zmiana podstawy oznacza konieczność modyfikacji arkuszy egzaminacyjnych. Jest to absolutnie wykonalne.

 

 

Jak to może wpłynąć na egzaminy zewnętrzne, zwłaszcza na ustną i pisemną maturę?

 

Jeśli wejdzie w życie podstawa prawna, konieczna będzie modyfikacja treści, które pojawią się na egzaminie.

 

 

Jak na razie brakuje rozporządzenia i nic o nim nie słychać.

 

Ono musi się pojawić. Musi być dokument określający, jak podstawa programowa będzie wyglądała. […]

 

 

Wciąż zmagamy się z pandemią, więc trudno nie zapytać o sensowność egzaminu ósmoklasisty. Toczą się oddolne dyskusje na ten temat wśród nauczycieli.

 

Egzamin ósmoklasisty jest ustawowym obowiązkiem CKE nałożonym przez ustawę o systemie oświaty i stosowne rozporządzenia MEN, nie rozumiem więc pytania. My realizujemy przepisy prawa. A o sensowności egzaminu ósmoklasisty była rozmowa w momencie, w którym procedowana była ustawa wprowadzająca egzamin ósmoklasisty na przełomie 2016/17 r. Wszystkie egzaminy mają absolutnie głęboki sens. Nie znam dyskusji nauczycieli. Jakie padają argumenty na „nie”? […]

 

 

Co pan sądzi o wynikach tegorocznych matur? Przypomnę: co czwarty maturzysta nie zdał egzaminu.

 

Trudno komentować wyniki, liczby pokazują wszystko. To prawda, w tym roku egzamin maturalny zdał mniejszy odsetek zdających niż w poprzednich latach, a jednak były lata, gdy było gorzej. To trudne do zbadania, bo nie mamy grupy porównawczej, nie mamy drugiego rocznika, który mierzył się ze zdalną nauką. Na ile to było związane z zmianą sposobu nauczania, z przejściem na system zdalny, na ile ze strajkami nauczycieli? Okazało się np, że na języku polskim „Wesele” zaskoczyło maturzystów. Zmniejszenie zdawalności jest, oczywiście, zastanawiające. Na tyle, na ile możemy, analizujemy tę sprawę. Właśnie z powodu covidowego zamieszania premier Mateusz Morawiecki mówi o odchudzeniu podstawy programowej.

 

 

Wszystko zależy w jakim kierunku pójdą zmiany w podstawie programowej. Niepokojem napełnia lektura pierwszego wywiadu z nowym ministrem edukacji i nauki Przemysławem Czarnkiem. Mówił: „nie ma zgody na dyktaturę poglądów lewicowo-liberalnych”, a podręczniki nazwał „największym mankamentem oświaty”. Dlatego stanowisko straciła pani dyrektor zajmująca się nimi i podstawą programową.

 

Nie odniosę się do tego, to nie mój zakres kompetencji. Na razie czekamy na jakieś informacje i decyzje.

 

 

 

Źródło:www.prawo.pl/oswiata

 



Zostaw odpowiedź