Portal Prawo.PL zamieścił dziś artykuł Beaty Igielskiej zatytułowany „Odmrażanie szkół branżowych trudniejsze niż innych”. Oto jego fragmenty i link do źródła z jego pełną wersją:

 

Foto: www.irpoznan.com.pl

 

Przywracanie nauki ma także dotyczyć szkolnictwa zawodowego, ale tam sytuacja jest jeszcze trudniejsza niż w pozostałych sektorach edukacji. Nauczyciele przedmiotów zawodowych jeszcze nie widzą, jak w czasie epidemii przeprowadzić praktyczne egzaminy, nie mają także pomysłu na zorganizowanie wymaganych programem praktyk. […]

 

 

Jak zorganizować egzamin zawodowy?

 

Największym bólem głowy nauczycieli przedmiotów zawodowych jest egzamin zawodowy, który uczniowie mają zdać, mimo że od połowy marca nie mieli możliwości poćwiczenia w praktyce różnych umiejętności. – W naszej szkole egzamin odbywa się i tak zawsze w małych grupach. Mamy stanowiska egzaminacyjne dla 6 osób. Ale nie jesteśmy w stanie ich ruszyć, więc dystans dwóch metrów nie zostanie zachowany tłumaczy Moskal (honorowy profesor oświaty, Nauczyciel Roku 2009 pracujący w Zespole Szkół nr 3 – THM w Ostrowcu Świętokrzyskim jako nauczyciel przedmiotów zawodowych – red. OE)

 

Z kolei Mariusz Zyngier (profesor oświaty, najlepszy nauczyciel przedmiotów zawodowych w Ogólnopolskim Konkursie Nauczyciel Roku 2004 i finalista Global Teacher Prize 2017, u czy przedmiotów zawodowych: elektroniki oraz obsługi urządzeń energetycznych w technikum w Połańcu – red. OE) opowiada, że dyrektor konsultował się ze starostwem. Jeśli pojawią się wytyczne z ministerstwa edukacji, trzeba się ich trzymać. – Na szczęście nasi elektronicy egzamin zawodowy zdali na początku stycznia. Wciąż z jednak jest zaległa praktyka zawodowa. Miał być wyjazd do Portugalii na Erasmusa.[…]

 

Żeby było bezpiecznie, w szkole w Ostrowcu Świętokrzyskim praktyki zostały przesunięte na wrzesień, do klasy czwartej technikum. Teraz zaś w klasie III jest realizowany materiał z klasy IV. Takie rozwiązanie sprawdzi się w przypadku przedmiotów, które są kontynuowane. Gorzej będzie, gdy przedmiot jest w klasie III i nie ma kontynuacji w IV. – Jeszcze myślimy, jak sobie z tym poradzić – mówi Moskal. – Przesunięcie praktyk uda się. Dyrektor konsultował ten ruch ze starostwem, mamy zielone światło – dodaje. Nie ukrywa, że uczniowie są bardzo zawiedzeni tym, że nie pojadą do Hiszpanii. Liczyli na zobaczenie nowoczesnych firm, także na zwiedzanie kraju.[…]

 

Mariusz Zyngier opowiada zaś, że znalazł wraz z uczniami narzędzia do nauki zdalnej i jakoś to idzie. Natomiast praktyczna nauka zawodu nie jest możliwa. – Skupiamy się raczej na dogłębnym przypominaniu zagadnień teoretycznych z elektroniki pod kątem szybkiego wdrożenia do praktyki, gdy tylko wrócimy do szkoły. Dużym ułatwieniem dla mnie i moich uczniów jest bezpłatny dostęp, do 1 września, do programów LabView i Multisim, który otrzymaliśmy od firmy National Instruments. To komercyjne, profesjonalne, bardzo drogie programy. Bez tego narzędzia, nie wyobrażam sobie efektywnej pracy z wielu przedmiotów zawodowych: pracownia pomiarów elektrycznych i elektronicznych itp. Nie widzimy sensu w powrocie do szkoły na dwa tygodnie od 13 czerwca.

 

 

Cały artykuł „Odmrażanie szkół branżowych trudniejsze niż innych” – TUTAJ

 

 

Źródło: www.prawo.pl/oswiata/

 

 

 

Wytyczne dotyczące przeprowadzania egzaminów, w tym potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie i zawodowego – TUTAJ

 

 



Zostaw odpowiedź