Na pierwszej stronie dzisiejszego wydania  „Gazety wyborczej” trudno przeoczyć napisany wielkimi literami tytuł: „Szkoło, mamy problem” A poniżej edukacyjna informacja dnia: „Polskie nastolatki prędzej rozwiążą matematyczne zadanie, niż kupią najtańszy bilet na pociąg. Najnowsza odsłona badań PISA pokazuje, że nasza młodzież nie radzi sobie z codziennymi problemami”.

 

Gazeta dotarła do ogłoszonego 1 kwietnia kolejnego raportu PISA, który tym razem dotyczy wyników dodatkowego testu, badającego umiejętność rozwiązywania problemów, w którym wzięło udział 1207 spośród 4607 polskich uczniów uczestniczących w głównym badaniu. Zadanie przed którym stanęli uczniowie polegało na tym, że mieli do rozwiązania problemy na komputerze, przy czym nie były to zadania, wymagające posłużenia się  nowoczesnymi technologiami.

 

W odróżnieniu od wyników polskich gimnazjalistów z pierwszej części badań PISA, którymi tak szczyciły się władze, tym razem polscy uczniowie zajęli 28 miejsce – na 32 uczestniczące w badaniach państwa! Gazeta przytoczyła opinię prof. Stanisława Dylaka, pedagoga z UAM:

 

Polski 15-latek w normalnym życiu radzi sobie z biletomatem stojącym na ulicy. Ale w szkole, gdy dostaje do rozpracowania system, którego nie zna, to mu nie wychodzi. Zamiast poszukać nowego rozwiązania, próbuje się z tym biletomatem uporać w sposób, który zna na pamięć. Działa schematycznie, bo na lekcji brakuje czasu na samodzielne zdobywanie wiedzy, a nauczyciel tylko wykłada i dyktuje

 

 

Cały artykuł, który w wersji elektronicznej nosi tytuł „Szkoło, mamy problem z… rozwiązywaniem problemów. Kolejne wyniki badań PISA”  –  TUTAJ

 

 

O sprawie napisał także dziennikarz „Rzeczpospolitej” Michał Szułdrzyński, który włączył ten temat do artykułu, zatytułowanego „Premier mówi o bezpieczeństwie energetycznym. Mówi, mówi…” Oto jego fragment:

 

Wyniki pierwszej części badań PISA przedstawiał sam Donald Tusk, bo okazało się, że w rozwiązywaniu testów Polacy nie mają sobie równych. Opisywane dziś badania dotyczą czegoś innego, trzeba było sobie poradzić z obsługą urządzeń: włączyć odtwarzać mp3, ustawić klimatyzację albo zapłacić w biletomacie za przejazd skomplikowaną trasą, ze zrozumieniem przeczytać tekst na komputerze. Co gorsza MEN tłumaczy, że zdaje sobie sprawę z problemu i nakazało w nowych programów odejść od przekazywania wiedzy encyklopedycznej na rzecz realnych umiejętności życiowych.

 

Cały artykuł „Premier mówi o bezpieczeństwie energetycznym. Mówi, mówi…”   –  TUTAJ

 

 

Nie odpuścił sobie tej okazji także redaktor tejże „Rzeczpospolitej” Artur Grabek.W artykule „Brednie eksminister Hall”. Przypomniał wpis na blogu byłej minister edukacji z okresu po ogłoszeniu sukcesów polskich uczniów w badaniach PISA, dotyczących – nazwijmy to – „umiejętności szkolnych”, w którym autorka reform edukacyjnych z końca pierwszej dekady XXI wieku uznała, że  to właśnie one przyczyniły się do sukcesu gimnazjalistów. Teraz redaktor Grabek wypomniał jej tamte poglądy, pisząc:

 

Dziś, gdy okazuje się, że wprowadzone przez nią zmiany cementują system oświaty opartej na testach a nie kreatywnym, samodzielnym i swobodnym myśleniu, z podobną łatwością Hall wskazała winnych tego stanu rzeczy. Szkoła musi być bardziej twórcza. Zaczynając od nauczycieli, przez podręczniki, a na testach kończąc – stwierdziła w rozmowie z „Wyborczą”. Tym razem jednak, zapewne przez skromność, nie dołączyła do diagnozy listy wprowadzonych przez siebie reform, które miały taką szkołę stworzyć.

 

 

Cały artykuł „Brednie eksminister Hall”  –  TUTAJ

 

 

I tylko na internetowej stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej, ani jego agendy – Instytutu Badań Edukacyjnych – nie ma o tym raporcie do tej chwili (4 kwietnia, godz. 18:30) nawet małej wzmianki.

 

Nie możemy także odesłać Czytelników do dokumentu źródłowego w języku polskim, gdyż takowy nie został jeszcze zamieszczony na polskiej stronie programu PISA

 

Jest natomiast dostępny obszerny serwis na oficjalnej stronie PISA. Poniżej podajemy linki do tekstów w języku angielskim:

 

PISA 2012 Results: Creative Problem Solving: Students’ skills in tackling real-life problems (Volume V)  –  TUTAJ

 

Are 15-year-olds creative problem-solvers? */  –  TUTAJ

 

______________

*/ Tabela wyników na stronie 2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Komentarze niedostępne