Udostępniamy dzisiaj (6 października 2023 r.) tekst z bloga Danuty Sterny, który został tam zamieszczony w środę 4 października:
10 skutecznych sposobów na zakończenie lekcji
Rys. Danuta Sterna
Najczęściej te kilka minut poświęcone jest zadawaniu pracy domowej lub jej sprawdzaniu. Ale lepiej byłoby, gdyby w tym czasie podsumować to, czego uczniowie się nauczyli, rozwiać ewentualne wątpliwości lub zaplanować, co jeszcze uczniom może być potrzebne i jakie mają pytania. Takie zakończenie wymaga wcześniejszego zaplanowania.
Oto 10 pomysłów na zakończenie lekcji.
1.Podsumowanie za złotówkę
Nauczyciel prosi uczniów, aby napisali podsumowanie tego, czego się nauczyli. Prosi uczniów o napisanie podsumowania w 10 słowach. Każde użyte przez nich słowo będzie warte 10 groszy. Zmusza to uczniów do krótkiej wypowiedzi i syntezy, tego czego się nauczyli. Zebranie podsumowań uczniów daje nauczycielowi informację, czego naprawdę uczniowie się nauczyli i co było dla nich najważniejsze.
Sumę (w tym przypadku złotówkę), można zmieniać w zależności od potrzeb.
2.Podsumowanie ze słowami kluczowymi.
Nauczyciel wraz z uczniami określa słowa kluczowe do tematu i prosi uczniów o napisanie podsumowania z użyciem tych określeń. Wspólne zastanowienie się nad listą pojęć pomaga uczniom użycie w podsumowaniu, ważnych terminów.
3.Pogodnie i pochmurno
Jest to forma wyjściówek, w której uczniowie notują dwie sprawy:
-co jest jasne w tym, czego się nauczyli (co rozumieją),
-co jest pochmurne (z czym mają problem w zrozumieniu).
4.Docenienie i przeprosiny.
Uczniowie siadają w kręgu i wybierają jeden z dwóch tematów:
-Komu lub czemu mogę podziękować?
-Kogo lub co mogę za coś przerosić?
Takie podsumowanie najlepiej jest zrobić na koniec dnia. Jeśli się je stosuje systematycznie, to uczniowie już w trakcie lekcji zastanawiają się, o czym powiedzą w podsumowaniu.
5.Nagłówki
Uczniowie w parach tworzą nagłówki do gazety na temat poznanego tematu. Można poprosić uczniów, aby każdy z osobna napisał swoja propozycję, a następnie na podstawie pracy każdego z uczniów, wybrali jeden nagłówek do przedstawienia. Można zamiast przedstawiania ustnego wywiesić nagłówki na ścianie, aby wszyscy uczniowie mogli się z nimi zapoznać.
6.Sygnalizacja świetlna
Nauczyciel wiesza na plakacie sygnalizację świetlną i uczniowie wychodząc z sali lekcyjnej wybierają po jednej karteczce każdego koloru i piszą na niej:
-Zielone – czego się nauczyłam/em
-Żółte – wątpliwość
-Czerwone – czego nie rozumiem
Jest to też bardzo pożyteczna informacja dla nauczyciela.
7.Kamień, papier, nożyce
Uczniowie w miejsce kamienia zapisują – co było trudnego, w miejsce papieru – główną ideę tematu, a w nożycach – co było łatwe.
8.Quiz
Nauczyciel układa na podsumowanie quiz, można posłużyć się Kahootem. Ale jeszcze lepiej jest poprosić uczniów o wymyślenia pytań do quizu, które można potem użyć w podsumowaniu lekcji innej klasy. Ostatnie badania sugerują, że generowanie dobrych pytań sprzyja głębszemu zaangażowaniu w treść i poprawia retencję.
9.Plaża/kostki
Można zapisać pytania podsumowujące na piłce plażowej (np. Czego się nauczyłeś?, Co było dla Ciebie wyzwaniem) i poprosić uczniów, aby uczniowie rzucali piłkę między sobą i odpowiadali na pytania. Można też użyć zamiast piłki kostkę dydaktyczną (dostępna w księgarni Civitas).
10.Optymistyczne zamknięcia
Uczniowie określają jednym słowem, jak się czują danego dnia lub podają jedno słowo kluczowe dla tematu. Z określeń można sporządzić chmurę wyrazową, która pokazuje nastrój lub wiedzę klasy.
Innym wariantem można być ustawienie się uczniów w linii od: jestem zdezorientowany – do wszystko w porządku.
Takie ćwiczenie buduje relacje w klasie.
Te 10 pomysłów przedstawił w swoim artykule Andrew Boryga
Źródło: www.osswiata.ceo.org.pl