Na artykuł Magdaleny Boćko-Mysiorskiej* zwróciła naszą uwagę koleżanka Bożena Będzińska-Wosil, która na swoim fejsbukowym profilu zamieściła w czwartek, 11 października, poniższy obrazek i link do jej publikacji, zatytułowanej „Jak uczy się mózg i dlaczego szkoła nie wspiera naturalnych procesów uczenia się?”.

 

Oto początek artykułu Magdaleny Boćko-Mysiorskiej i link do jego pełnej wersji:

 

Dzięki prawie dwudziestoletnim badaniom nad mózgiem wiemy już, jakie czynniki mają decydujący wpływ na jego efektywną pracę. Jako dorośli możemy więc w taki sposób zorganizować środowisko, w którym codziennie przebywają dzieci, aby było ono możliwie najbardziej optymalne dla ich zdrowego i naturalnego rozwoju.

 

Mimo że badacze mózgu od lat podpowiadają nam, co najkorzystniej wpływa na proces uczenia się przez dzieci i młodzież, a co zupełnie go uniemożliwia – szkoły systematycznie pomijają tę istotną wiedzę w swojej praktyce.

 

Z czym kojarzy nam się nauka?

 

Większość ludzi kojarzy szkołę i naukę ze stresem, zmęczeniem, złymi ocenami, z siedzeniem do późna nad książkami i z wyczerpującymi klasówkami. Jak mówi Manfred Spitzer, niemiecki psychiatra i neurobiolog światowej sławy: “[…] uczenie się nie ma dobrej opinii. Uważane jest za coś nieprzyjemnego. Kiedy się uczymy, często nagradzamy się później za na nasz trud […], a kiedy mamy wolne, to znaczy, że nie musimy się uczyć. Podzieliliśmy nasz czas na taki, który musimy niestety spędzić w szkole […] i na taki, kiedy mamy wolne i rzekomo niczego się nie uczymy”.

 

Nic bardziej mylnego. Uczymy się przez cały czas i jesteśmy wprost stworzeni do naturalnego i szybkiego przyswajania wiedzy i nabywania różnych umiejętności, ale – jak pokazują wnioski płynące z badań nad mózgiem – dzieje się to inaczej niż wyobraża to sobie szkoła. Najlepiej i najbardziej produktywnie uczymy się bowiem wówczas, kiedy nikt nas do tego nie zmusza, nie narzuca nam z zewnątrz tego, czego i jak szybko musimy się nauczyć; kiedy jesteśmy wypoczęci, zrelaksowani i wewnętrznie zmotywowani do działania. Szkoła tradycyjna niestety nie stwarza ku temu najlepszych warunków. […]

 

 

Cały artykuł „Jak uczy się mózg i dlaczego szkoła nie wspiera naturalnych procesów uczenia się?”    –    TUTAJ

 

‚Źródło: www.dziecisawazne.pl

 

*Magdalena Boćko-Mysiorska – pedagożka, coach, wykładowczyni, ale przede wszystkim mama i żona. Promotorka naturalnego rodzicielstwa, neurobiologii i „Porozumienia bez Przemocy”. Autorka podręczników, artykułów i bloga www.magdalenabockomysiorska.pl.



Zostaw odpowiedź