Foto: www.echodnia.eu/swietokrzyskie/

 

4 marca 2021r. – uczniowie klasy maturalnej w Zespole Szkół numer 1 w Opatowie podczas próbnej matury – tuż przed rozdaniem testów z matematyki na poziomie podstawowym.

 

 

Na Portalu Samorządowym 6 kwietnia zamieszczono artykuł Bogdana Bugdalskiego, zatytułowany zatytułowany „Kiedy te matury?” Oto jego pierwsza, ogólnodostępna część:

 

Egzamin dojrzałości w czerwcu to zdaniem poseł Joanny Fabisiak jedyny rozsądny pomysł, żeby poprawić wyniki matur w tym roku. – Nie rekomendujemy takiego rozwiązania – mówią dyrektorzy liceów. Maturzyści są nastawieni na egzaminy w maju. Przesunięcie terminu egzaminów maturalnych o miesiąc może pomóc tylko najlepszym. Ministerstwo nie widzi w tej chwili takiej potrzeby. Jednak pandemia nie odpuszcza i trudno przewidywać, czym może się różnić sytuacja w maju od czerwca.

 

>Masowe szczepienia maturzystów w kwietniu, ostre uzupełnianie wiedzy w maju i egzamin w czerwcu – to pomysł na poprawę wiedzy maturzystów.

 

>Według dyrektorów liceów, w terminach matur niczego nie należy już zmieniać, bo korzyści takiego rozwiązania są niepewne.

 

>Matura w czerwcu to dla części dyrektorów rozwiązanie, które należy wziąć pod uwagę i wprowadzić. Ale już nie w tym roku. […]

 

 

Dalsza część artykułu jest dostępna dla subskrybentów Strefy Premium „Portalu Samorządowego” –  TUTAJ

 

 

x            x            x

 

 

7 kwietnia redakcja dodatku ŁÓDŹ „Gazety Wyborczej” zamieściła zapis rozmowy Aleksandry Pucułek z Aleksandrą Dulas – nauczycielką, terapeutką, prezeską Fundacji Nowoczesnej Edukacji SPUNK, zatytułowany „Matura 2021. ‚Jeszcze nie jest za późno, by odwołać egzaminy!'”. Oto fragmenty tego tekstu:

 

Aleksandra Pucułek: – Rzeczywiście twoim zdaniem jeszcze nie jest za późno?

 

Aleksandra Dulas – Możemy zrobić jeszcze dużo ruchów, które ułatwiłyby młodym ludziom przejście z podstawówki do szkół średnich i ze szkół średnich na studia. I absolutnie wszystkie ruchy, które są możliwe, powinny być wykonane. Moim zdaniem, najlepszym rozwiązaniem byłoby odwołanie matur. Naprawdę nie musimy dręczyć tych młodych ludzi egzaminami, jeszcze nie jest za późno, by z tego zrezygnować.

 

Zwłaszcza że dzieciaki mamy w fatalnym stanie. Obserwuję cały przekrój wiekowy: mam syna w drugiej klasie liceum, uczę też wiedzy o społeczeństwie i etyki w podstawówce i w liceum. W zeszłym roku kamerki były włączone, młodzież chętnie dyskutowała, udzielała się, teraz licealistów nie mogę namówić na pokazanie się na lekcji. […]

 

 

A.P. – Skoro teraz młode osoby są w o wiele gorszej kondycji psychicznej, co zrobią po egzaminie, gdy np. test im nie pójdzie?

 

A.D. – Najchętniej nie puściłabym ich samych do domu, tylko doprowadziłabym po egzaminie do opiekunów. Nie wiemy, co młodemu człowiekowi siedzi w głowie. Gdy do szkół średnich szedł tzw. podwójny rocznik, słyszałam od ósmoklasistów zdania typu: „jak nie dostanę się do wymarzonego liceum, to wyskoczę z okna”. To były prowokacyjne stwierdzenia, tylko teraz przy takim obciążeniu i złym stanie psychicznym przestaje to być teorią, prowokacją. Stąd apel do rodziców, by też odpuścili, to jest ten moment, żeby powiedzieć sobie, co jest naprawdę ważne.'[…]

 

 

A.P.A co na koniec szkoły średniej, po prostu oceny?

 

A.D. – Są kraje, które odchodzą od matur. W Szwecji będą liczyć się oceny końcowe. U nas może to być trudne do przeprowadzenia, bo mamy dużo złych zaszłości w edukacji. Niestety, uczniowie nie mają do nas – nauczycieli – zaufania. Młodzi ludzie się nas boją, nie wierzą, że zrobimy wszystko, żeby dostali się na wymarzone studia. Często podejrzewają wręcz, że celowo utrudnimy im dostanie lepszej oceny. Na brak zaufania pracowaliśmy latami.

 

Pozwólmy np. uczniom samym się ocenić, oni naprawdę nie zawyżą sobie ocen. Pogadajmy z nimi, sprawdźmy, na których ocenach im zależy. Jeśli potrzebują piątki z polskiego, to powiedzmy, co mają zrobić, żeby ją mieć. Bądźmy frontem do ucznia, do jego potrzeb.[…]

 

 

A.P. – Co odpowiesz na głosy, które pewnie się pojawią, czyli: co powiedzieć uczniom, którzy solidnie, ciężko pracowali, przygotowując się do matury 2021 czy egzaminu ósmoklasisty?

 

A .D. – To świetnie, że włożyli tyle pracy w samorozwój, bo to im zaprocentuje. Po co się uczą? Żeby zaliczyć test? Jeśli tak, to nauka jest bez sensu. Edukacja jest po to, by się ścigać, czy po to, by się nauczyć, korzystać z tej wiedzy i być lepszym fachowcem, lepiej rozumieć otaczający świat? Bo jeśli postawimy akcent na tę drugą kwestię, to nikt nie straci.

 

Jeśli się nauczyłeś to dobrze, przyda ci się to, skorzystasz z tej wiedzy. Ten kto się nie nauczył, będzie w pewnym momencie musiał do tego wrócić i nadgonić.

 

 

A.P. –„Szkoła bez egzaminów? To jak sprawdzić wiedzę, zmobilizować do nauki?” Niestety, tak wyobrażam sobie odpowiedzi sceptycznych na twoje propozycje.

 

A.D. – Niedawno widziałam badania, w których zapytano uczniów, kto ich najbardziej rozumie i słucha. Odpowiedzieli, że youtuberzy. Spójrzmy na siebie i zastanówmy się więc, co zrobiliśmy, że youtuber daje młodym ludziom więcej uwagi niż nauczyciel, mama, czy tata. Coś zepsuliśmy. Jak przyznamy się do błędu, to zaczniemy budować relację na nowo. Uczmy się od młodych ludzi, niech oni nam mówią, co jest dla nich ciekawe, ważne. Jednocześnie tłumaczmy im świat, nauczmy ich, że trzeba być wnikliwym, że trzeba weryfikować informacje. Jesteśmy im potrzebni, ale oni nas będą odrzucać, jak będziemy im to mówić z pozycji mentora. Czas pogodzić się z tym, że mamy XXI wiek.

 

 

Cały tekst „Matura 2021. ‚Jeszcze nie jest za późno, by odwołać egzaminy!'”  –  TUTAJ

 

 

Źródło: www.lodz.wyborcza.pl/lodz/

 

 

x           x          x

 

 

A dzisiaj, 7 kwietnia 2021r., „Dziennik Łódzki”opublikował artykuł Macieja Kałacha, zatytułowany „Matura 2021 i egzamin ósmoklasisty zagrożone? Co może pójść nie tak? {lista zagrożeń)”. Poniżej zamieszczamy jedynie lead:

 

Matura i egzamin ósmoklasisty w maju 2021 r. zagrożone? Mimo przedłużenia obecnych obostrzeń do 18 kwietnia – i braku kalendarza powrotu uczniów do nauki stacjonarnej – rząd nie przesuwa wyznaczonych wcześniej terminów sprawdzianów państwowych. Matura ma się rozpocząć 4 maja, egzamin ósmoklasisty – 25 maja. Co może pójść nie tak? W środę (7 kwietnia) przygotowaliśmy aktualną listę największych zagrożeń. […]

 

Cały artykuł – TUTAJ

 



Zostaw odpowiedź