Dziś, zachęceni „przypominajką”, jaką zamieściła na Facebooku Pani Bożena Będzińska-Wosik, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi w Łodzi, znana łódzka ambasadorka ruchu „Budząca się Szkoła”, odsyłamy do tekstu, zamieszczonego na blogu juniorowo.pl , odnoszącego się do książki „Co z tą szkołą – siedem perspektyw dla uczniów, nauczycieli i rodziców”, autorstwa profesora neurobiologii Joachima Bauera. Oto fragment postu z 15 lutego 2016 roku:

 

 

W czasach końcowego PRL czyli w 1988 roku trafiłam do Oregonu w USA. Rodzina u której mieszkałam postanowiła mi pokazać szkołę swoich dzieci. Zwykłą podstawówkę na amerykańskiej prowincji, bo Coos Bay to była naprawdę malutka mieścina. Do dziś pamiętam zdumienie, gdy pokazali mi… studio nagraniowe dla szkolnego zespołu: takie, o jakim Polskie Radio mogło wtedy tylko pomarzyć. Ale wtedy nie zdawałam sobie jeszcze sprawy, że tak naprawdę to nie te nowinki technologiczne stanowią o ich przewadze nad nami, lecz system, w jakim dzieci są nauczane. Cała kultura nauczania mówiąca: poniosłeś porażkę, pomyliłaś się? Super, wyciągnij z tego lekcję na przyszłość! Potrzebujesz czasu / wsparcia / kontaktów? Jesteśmy tu, by ci pomóc. Sky is the limit – nie bój się szukać swojej drogi. Rzecz jasna upraszczam teraz, bo jak wszędzie są tam szkoły o bardzo różnej kulturze nauczania, ale generalnie bardzo pomocnym w rozwoju jest ta amerykańska bezpośredniość i bliskość. Jako uczennica nigdy nie wyobrażałam sobie, że mogę polemizować z poglądami nauczycieli, że moje zdanie ma jakąś dla nich wartość. Co potem przekłada się na podejście do siebie w życiu dorosłym.

 

I oto dziś czytam książkę „Co z tą szkołą? Siedem perspektyw dla uczniów, nauczycieli i rodziców”. Jej autor Joachim Bauer jest neurobiologiem (i jednym z twórców projektu budzących się szkół), którego pasjonuje badanie jak działa mózg w szkole i co z tego wynika. A wynika dość ponury obraz szkoły, jako miejsca gdzie generalnie wszyscy koncentrują się na wskazywaniu dzieciom czego nie umieją. W efekcie kończąc edukację doskonale wiemy w czym jesteśmy słabi (wow, ale to świetnie działa na naszą samoocenę!). Jak zauważa autor: „ogromna część absolwentów naszych szkół nie nabywa w nich żadnej z cech, które przygotowują człowieka do życia: wiary w siebie, wewnętrznej motywacji, solidnej wiedzy oraz kompetencji społecznych i emocjonalnych.” […]

 

 

Cały tekst – TUTAJ

 

Źródło: www.juniorowo.pl

 

 

Okładka

Fragment z książki „Co z tą szkołą – siedem perspektyw dla uczniów, nauczycieli i rodziców” Joachima Bauera   –   TUTAJ

 
Źródło: www.dobraliteratura.pl

 

 

 



Zostaw odpowiedź