Przed tygodniem, a dokładnie1 września, Danuta Sterna zamieściła na swoim blogu „Moja oś świata” tekst, zatytułowany „7 praktycznych pomysłów na budowanie społeczności w klasie, podczas zdalnego i rzeczywistego kontaktu.”. Choć z kilkudniowym „poślizgiem” postanowiliśmy zainteresować nasze Czytelniczki i naszych Czytelników tym prawie w całości „ściągniętym” z The New York Times’a, ale jak napisała autorka – „spolszczonym” do naszych warunków – pomysłem na budowanie z klasowej grupy formalnej – społeczności.

 

 

Oto fragmenty tego tekstu i linki do polskiego, ale i amerykańskiego źródła:

 

 

Screen ze strony: www.nytimes.com

 

Powrót do szkól stawia nas w trudnej sytuacji. Możliwe, że relacje pomiędzy uczniami uległy osłabieniu, a uczniowie w nowych klasach jeszcze nawet nie mieli okazji się poznać i tych relacji nawiązać.

W The New York Times znalazłam artykuł, w którym przedstawiono siedem sposobów na budowanie społeczności w klasie szkolnej. Są one bardzo praktyczne i sądzę, że mogą się przydać nauczycielom, także podczas lekcji w klasach. Dostosowałam je do polskich warunków. Siódmy całkowicie zmieniłam. Zachęcam do zapoznania się z oryginałem.

 

1.Rozmowa w parach

2.To ja!

3.Przedstaw się filmowo

4.Bingo

5.Napisz i pokaż

6.Co się dzieje na tym obrazku

7.Ankieta

 

 

1.Rozmowa w parach

 

Na czym pomysł polega:

 

>Prosimy uczniów, aby napisali, czego chcieliby się dowiedzieć o innych uczniach z klasy. Zbieramy pytania uczniów i robimy z nich listę złożoną z kilku pytań. Wykreślamy pytania natury bardzo osobistej.

 

>Zadajemy pierwsze pytanie i kierujemy uczniów w parach do osobnych pokoi zdalnych (na 4 minuty) z prośbą o udzielenie sobie wzajemnie odpowiedzi na pierwsze pytanie.

 

>Tak samo postępujemy z następnymi pytaniami. Za każdym razem zmieniamy pary losowo. […]

 

 

2. To ja!

 

Na czym pomysł polega:

 

>Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się jak mogliby się przedstawić jednym zdaniem (np. „Mam dwa koty.” „Uwielbiam jeść fasolę”, „W moim domu mówi się w dwóch językach”, „Mam jedną siostrę”).[…]

 

 

3. Przedstawiam się filmowo

 

Na czym pomysł polega:

 

Nauczyciel podaje uczniom trzy pytania, na które będą musieli odpowiedzieć. Na przykład:

 

>Jakiej muzyki słuchasz?

>Gdybyś miał jeść tylko jedną rzecz do końca życia, co by to było?

>Podaj jedną rzecz, której ludzie prawdopodobnie o tobie nie wiedzą. […]

 

 

4. Bingo

 

Na czym pomysł polega:

 

Nauczyciel przygotowuje tablicę z tabelą:

 

cecha                       osoba

 

Kolumna cecha zawiera cechy, którymi charakteryzują się prawdopodobnie niektórzy uczniowie, np.: Jestem jedynakiem. Lubię matematykę. Nie znoszę szpinaku, itp.

Nauczyciel udostępnia uczniom tablicę i prosi ich o wpisanie własnych imion w kolumnie drugiej, jeśli cecha do nich pasuje.[…]

 

 

5. Napisz i pokaż

 

Na czym pomysł polega:

 

>Nauczyciel w dowolnej chwili prosi uczniów, aby odpowiedzieli jednym słowem na pytanie dotyczące ich osoby, np.: Jak się teraz czujesz?; Jak byś ocenił dzisiejszą lekcję?; Jedno słowo – czego się dziś nauczyłem? Itp.[…]

 

 

6. Co się dzieje na tym obrazku?

 

Na czym pomysł polega:

 

>Nauczyciel wyświetla zdjęcie. Może to być zdjęcie związane z tematem lekcji albo zdjęcie z gazety (dotyczące aktualności) lub każde inne.

>Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach w pokojach zastanowili się: Co dzieje się na tym zdjęciu? Zadaje im 3 pomocnicze pytania: […]

 

 

 

7. Ankiety/Głosowania

 

Pomysł polega na przeprowadzaniu ankiety i prezentacji jej wyników. Uczniowie bardzo lubią zobaczyć swoje zdanie na tle zdań innych. Interesujące jest dowiedzenie się, czy inni tak samo myślą, czy może inaczej. Nie chodzi tu o tak zwaną „właściwą odpowiedź” ale o skonfrontowania się z wypowiedziami innych i zauważanie, że są różni ludzie i różne poglądy. Zdalne nauczanie daje możliwość szybkiego wyświetlenia wyników i pokazania uczniom wykresu. Przy okazji ankiety są anonimowe, więc prezentują dane statystyczne i mogą być tym samym znacznie bardziej dla uczniów bezpieczne.

 

 

Cały artykuł „7 praktycznych pomysłów na budowanie społeczności w klasie, podczas zdalnego i rzeczywistego kontaktu”  –  TUTAJ

 

 

Źródło: www.osswiata.pl/sterna/

 

 



Zostaw odpowiedź