Przed tygodniem, a dokładnie1 września, Danuta Sterna zamieściła na swoim blogu „Moja oś świata” tekst, zatytułowany „7 praktycznych pomysłów na budowanie społeczności w klasie, podczas zdalnego i rzeczywistego kontaktu.”. Choć z kilkudniowym „poślizgiem” postanowiliśmy zainteresować nasze Czytelniczki i naszych Czytelników tym prawie w całości „ściągniętym” z The New York Times’a, ale jak napisała autorka – „spolszczonym” do naszych warunków – pomysłem na budowanie z klasowej grupy formalnej – społeczności.
Oto fragmenty tego tekstu i linki do polskiego, ale i amerykańskiego źródła:
Screen ze strony: www.nytimes.com
Powrót do szkól stawia nas w trudnej sytuacji. Możliwe, że relacje pomiędzy uczniami uległy osłabieniu, a uczniowie w nowych klasach jeszcze nawet nie mieli okazji się poznać i tych relacji nawiązać.
W The New York Times znalazłam artykuł, w którym przedstawiono siedem sposobów na budowanie społeczności w klasie szkolnej. Są one bardzo praktyczne i sądzę, że mogą się przydać nauczycielom, także podczas lekcji w klasach. Dostosowałam je do polskich warunków. Siódmy całkowicie zmieniłam. Zachęcam do zapoznania się z oryginałem.
1.Rozmowa w parach
2.To ja!
3.Przedstaw się filmowo
4.Bingo
5.Napisz i pokaż
6.Co się dzieje na tym obrazku
7.Ankieta
1.Rozmowa w parach
Na czym pomysł polega:
>Prosimy uczniów, aby napisali, czego chcieliby się dowiedzieć o innych uczniach z klasy. Zbieramy pytania uczniów i robimy z nich listę złożoną z kilku pytań. Wykreślamy pytania natury bardzo osobistej.
>Zadajemy pierwsze pytanie i kierujemy uczniów w parach do osobnych pokoi zdalnych (na 4 minuty) z prośbą o udzielenie sobie wzajemnie odpowiedzi na pierwsze pytanie.
>Tak samo postępujemy z następnymi pytaniami. Za każdym razem zmieniamy pary losowo. […]
2. To ja!
Na czym pomysł polega:
>Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się jak mogliby się przedstawić jednym zdaniem (np. „Mam dwa koty.” „Uwielbiam jeść fasolę”, „W moim domu mówi się w dwóch językach”, „Mam jedną siostrę”).[…]
3. Przedstawiam się filmowo
Na czym pomysł polega:
Nauczyciel podaje uczniom trzy pytania, na które będą musieli odpowiedzieć. Na przykład:
>Jakiej muzyki słuchasz?
>Gdybyś miał jeść tylko jedną rzecz do końca życia, co by to było?
>Podaj jedną rzecz, której ludzie prawdopodobnie o tobie nie wiedzą. […]
4. Bingo
Na czym pomysł polega:
Nauczyciel przygotowuje tablicę z tabelą:
cecha osoba
Kolumna cecha zawiera cechy, którymi charakteryzują się prawdopodobnie niektórzy uczniowie, np.: Jestem jedynakiem. Lubię matematykę. Nie znoszę szpinaku, itp.
Nauczyciel udostępnia uczniom tablicę i prosi ich o wpisanie własnych imion w kolumnie drugiej, jeśli cecha do nich pasuje.[…]
5. Napisz i pokaż
Na czym pomysł polega:
>Nauczyciel w dowolnej chwili prosi uczniów, aby odpowiedzieli jednym słowem na pytanie dotyczące ich osoby, np.: Jak się teraz czujesz?; Jak byś ocenił dzisiejszą lekcję?; Jedno słowo – czego się dziś nauczyłem? Itp.[…]
6. Co się dzieje na tym obrazku?
Na czym pomysł polega:
>Nauczyciel wyświetla zdjęcie. Może to być zdjęcie związane z tematem lekcji albo zdjęcie z gazety (dotyczące aktualności) lub każde inne.
>Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach w pokojach zastanowili się: Co dzieje się na tym zdjęciu? Zadaje im 3 pomocnicze pytania: […]
7. Ankiety/Głosowania
Pomysł polega na przeprowadzaniu ankiety i prezentacji jej wyników. Uczniowie bardzo lubią zobaczyć swoje zdanie na tle zdań innych. Interesujące jest dowiedzenie się, czy inni tak samo myślą, czy może inaczej. Nie chodzi tu o tak zwaną „właściwą odpowiedź” ale o skonfrontowania się z wypowiedziami innych i zauważanie, że są różni ludzie i różne poglądy. Zdalne nauczanie daje możliwość szybkiego wyświetlenia wyników i pokazania uczniom wykresu. Przy okazji ankiety są anonimowe, więc prezentują dane statystyczne i mogą być tym samym znacznie bardziej dla uczniów bezpieczne.
Cały artykuł „7 praktycznych pomysłów na budowanie społeczności w klasie, podczas zdalnego i rzeczywistego kontaktu” – TUTAJ
Źródło: www.osswiata.pl/sterna/