Instytut Badań Edukacyjnych na swej stronie internetowej zamieścił informacje o wynikach badania „Diagnoza przedma- turalna z języka polskiego”, które w czerwcu – we współpracy z Centralną Komisją Egzaminacyjną i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi – przeprowadzono w 50 szkołach. Badanie to miało na celu przybliżenie uczniom i nauczycie- lom nowej formuły egzaminu maturalnego, która obowiązywać będzie od 2015 r. Licealiści z drugich klas mogli sprawdzić, jak dadzą sobie radę z częścią pisemną na poziomie podstawowym.
Oto fragmenty tej publikacji:
Co sprawdzało badanie i jak wypadli uczniowie
W diagnozie przedmaturalnej wzięło udział blisko 4 tys. uczniów II klas liceów ogólnokształcących (2 477 dziewcząt i 1 408 chłopców). Była to losowa próba reprezentatywna dla całego rocznika licealistów, w związku z czym na podstawie wyniku można wnioskować o poziomie sprawdzanych umiejętności wśród drugoklasistów w całej Polsce. Badanie przeprowadzono zgodnie z procedurami obowiązującymi na egzaminie maturalnym z języka polskiego. Sprawdzało ono, w jakim stopniu uczniowie opanowali umiejętności:
– czytania tekstu popularnonaukowego/publicystycznego/politycznego – na różnych poziomach znaczeń;
– pracy z tekstem popularnonaukowym/publicystycznym/politycznym (np. streszczanie, dokonywanie przekształceń);
– przeprowadzenia analizy problemu, zajęcia stanowiska, sformułowania tezy będącej próbą jego rozwiązania;
– dokonania interpretacji tekstu literackiego pod kątem zawartego w poleceniu problemu oraz w powiązaniu z innymi tekstami kultury;
– przedstawienia rzeczowych argumentów uzasadniających stanowisko;
– tworzenia spójnej oraz poprawnej pod względem języka i zapisu wypowiedzi pisemnej.
Uczeń mógł uzyskać w sumie 70 punktów, w tym 20 punktów za test i 50 za wypracowanie.
Zdecydowanie częściej badani uczniowie wybierali do pisania rozprawkę (prawie 89 proc.) niż interpretację poezji (niespełna 10 proc.). Byli też tacy, którzy nie podjęli się napisania wypracowania w ogóle (niecałe 2%).
Jak poradzili sobie drugoklasiści?
86 proc. badanych uzyskało powyżej 30 proc. punktów możliwych do zdobycia. Czyli tyle osób potencjalnie zdałoby egzamin maturalny.[…]
Prezentacja wyników badania „Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego”
Cały artykuł „Jak licealiści są przygotowani do nowej matury” – TUTAJ
Źródło: www.ibe.edu.pl