Fundacja Pole Dialogu opublikowała raport z przeprowadzonego od marca do czerwca 2021 roku, wspólnie z Centrum Edukacji Obywatelskiej, badania współpracy między organizacjami społecznymi i szkołami. Oto informacja o tym raporcie, zamieszczona na fanpage Fundacji:
Organizacje społeczne wspierają działalność państwa w obszarze edukacji, oferując wartościowe działania.
>Dzięki temu możliwy jest rozwój szkół jako instytucji, nauczycieli i nauczycielek oraz uczniów i uczennic.
>Obecna atmosfera polityczna wzbudza niechęć wobec organizacji społecznych i ogranicza możliwości działania organizacji w szkołach.
Wspólnie z Centrum Edukacji Obywatelskiej opublikowaliśmy raport z takimi wnioskami i rekomendacjami. Powstał na podstawie eksploracyjnego badania społecznego.
STRESZCZENIE
Organizacje społeczne deklarują, że działania w obrębie szkoły są niezbędne do realizacji celów działania organizacji. Są przekonane, że zmiana społeczna w polskiej oświacie wymaga zaangażowania szkół. W szczególności grupą, na której najczęściej skupiają się organizacje, są osoby uczniowskie.
Organizacje społeczne najczęściej deklarują następujące potrzeby:
>osiągnięcie stabilności finansowej,
>znalezienie przestrzeni na dostosowywanie oferty do zmieniających się warunków systemu edukacji.
Najczęstszymi barierami (lub punktami zapalnymi) we współpracy szkół i organizacji społecznych są:
>ograniczenia komunikacyjne między instytucjami,
>przeciążenie systemu edukacji i jego aktorów,
> w ofercie dla szkół i materiałach promocyjnych powinien być stosowany język korzyści, a jednocześnie jak najprecyzyjniej (i jak najkrócej) określany przedmiot działań,
>szkoły powinny się otworzyć na sieciowanie (i aktywne poszukiwanie takich możliwości) z osobami reprezentującymi organizacje społeczne, → projekty proponowane przez organizacje społeczne powinny być maksymalnie odbiurokratyzowane,
>szkołom powinno być oferowane wsparcie desygnowanego mentora w kwestiach merytorycznych czy formalnych,
>organizacje społeczne powinny posiadać referencje od samorządów lub instytucji obdarzonych zaufaniem społecznym,
>po stronie szkoły jest jednak przezwyciężenie strachu wynikającego z atmosfery politycznomedialnej,
>projekty oferowane przez organizacje społeczne powinny być bezpłatne, jeżeli tylko jest taka możliwość.
Cały raport można przeczytać – TUTAJ
Źródło: www.facebook.com/poledialogu/