Foto: Grzegorz Celejewski/Agencja Gazeta [www.polityka.pl]
Z kilkudniowym opóźnieniem prezentujemy fragmenty interesującego materiału, zamieszczonego w sobotę 12 grudnia na portalu OKO.ppress, zatytułowanego „Edukacja zdalna, to boli. 8 problemów, których władze nawet nie próbują rozwiązać”:
[…] Uwaga rządzących, a także opinii publicznej, skupia się na ochronie zdrowia, różnych sektorach gospodarki, a nawet otwieraniu stoków narciarskich. Kluczowa usługa publiczna, jaką jest edukacja wypadła z pola widzenia, a przecież długofalowe skutki społeczne, a nawet ekonomiczne zamknięcia szkół będą odczuwalne przez lata” – alarmują 22 organizacje społeczne, w większości edukacyjne.
Stanowisko „Polska edukacja w czasie i po pandemii. Problemy, zaniechania, pytania do władz” to efekt pracy kilkunastoosobowego zespołu utworzonego przez te organizacje. Specjalistki, które nad nim pracowały zachęcają do kontaktu polityków, edukatorów, nauczycieli i wszystkich zainteresowanych, aby rozwijać propozycje naprawy systemu, zarówno doraźnie, jak w dłuższej perspektywie (kontakty – na końcu tekstu).
Wobec braku rządowych analiz, konsultacji i strategii postępowania w okresie nauki zdalnej „Stanowisko” staje się też apelem do MEN, parlamentarzystów i władz lokalnych o otwartą debatę nad polską edukacją.
„Polska edukacja w czasie i po pandemii. Problemy, zaniechania, pytania do władz”.
Stanowisko organizacji społecznych
[…] Uwaga rządzących, a także opinii publicznej, skupia się na ochronie zdrowia, problemach różnych sektorów gospodarki, a nawet otwieraniu stoków narciarskich. Więcej wiadomo o planach znoszenia ograniczeń działalności w innych branżach usługowych, niż w kluczowej usłudze publicznej, czyli edukacji.[…]
Jako przedstawicielki i przedstawiciele organizacji społecznych zajmujących się edukacją, wyrażamy nasze zaniepokojenie sytuacją polskich szkół i przedszkoli oraz długofalowymi skutkami pandemii dla osiągnięć edukacyjnych uczniów, obciążenia nauczycieli oraz rodziców.
Pytamy więc o strategie, plany i konkretne działania, które powinny podjąć władze oświatowe – przede wszystkim na szczeblu centralnym, ale także wojewódzkim i lokalnym.
Oczekujemy bieżącej i pełnej informacji o tych działaniach, a także prowadzenia otwartej publicznej debaty na temat proponowanych rozwiązań. Postulujemy uwzględnienie głosu partnerów społecznych, w tym organizacji związkowych, samorządów lokalnych, a także wszystkich, których bezpośrednio dotyka obecny kryzys – dyrektorów, nauczycielek, uczennic i uczniów, ich rodziców oraz opiekunów.
[…]
Poniżej podajemy jedynie sformułowania owych 8 problemów edukacji zdalnej, których – zdaniem autorów – władze nawet nie próbują rozwiązać. Pod każdym z tych twierdzeń znajduje się rozbudowane omówienie:
1.Edukacji zdalnej towarzyszy problem „znikania uczniów z systemu” […]
2.Pogarsza się kondycja psychiczną dzieci, szczególnie najmłodszych […]
3.Nauczyciele i nauczycielki nie dostają wsparcia (od MEN – 2 proc.) […]
4.Pandemia pogłębiła problemy z nierealistyczną, nadmiernie rozbudowaną i zbyt szczegółową podstawą programową […]
5.Dla wielu uczniów w klasach 1-3 edukacja zdalna oznacza po prostu brak systematycznej nauki i utrudnioną socjalizację […]
6.Edukacja zdalna prowadzi do pogłębiania się nierówności […]
7.Kompetencje cyfrowe uczniów często nie odpowiadają potrzebom zdalnej edukacji […]
8.Pandemia pokazała problemy z przywództwem na szczeblu centralnym oraz brak zaufania do dyrektorów, szkół i nauczycieli […]
Sygnatariusze stanowiska w sprawie Polskiej edukacja w czasie i po pandemii – TUTAj
Do polityków, edukatorów, nauczycieli i wszystkich zainteresowanych
Zachęcamy do korzystania z opracowanych przez nas wniosków, pytań i rekomendacji. Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani szerszym komentarzem do tez zawartych w „Stanowisku”, zapraszamy do kontaktu:
>Aleksandra Czetwertyńska – a.czetwertynska@centrumcyfrowe.pl, Fundacja Centrum Cyfrowe
>Iga Kazimierczyk – iga.kazimierczyk@gmail.com, Fundacja Przestrzeń dla Edukacji
>Agata Łuczyńska – agata.luczynska@szkolazklasa.org.pl, Fundacja Szkoła z Klasą
>Alicja Pacewicz – alicja.pacewicz@szkolazklasa.org.pl, Fundacja Szkoła z Klasą
>Aleksandra Saczuk – asaczuk@efc.org.pl, Edukacyjna Fundacja im. Romana Czerneckiego
>Paulina Sobiesiak-Penszko – paulina.sobiesiak@isp.org.pl, Instytut Spraw Publicznych
Cała publikacja „Edukacja zdalna, to boli. 8 problemów, których władze nawet nie próbują rozwiązać” – TUTAJ
Źródło: www.oko.press