Rys. Danuta Sterna [Źródło: www. sus.ceo.org.pl]
Wczoraj na portalu EDUNEWS.PL zamieszczony został artykuł Danuty Sterny, zatytułowany „O pytaniach zadawanych uczniom – rady dla nauczycieli”. Poniżej przytaczamy jego pierwszą część i wykaz wskazówek, zamieszczonych w jego drugiej części:
Każdy z nauczycieli zadaje uczniom wiele pytań. W pierwszej części tego tekstu przytoczę zdanie naukowców na temat pytań zadawanych podczas lekcji. W drugiej podam kilka rad dla nauczycieli i przedstawię efektywną procedurę pracy z pytaniami.
Według Johna Hattiego podstawowe powody zadawania przez nauczycieli pytań uczniom to: sprawdzenie wiedzy uczniów oraz inicjowanie dyskusji. (J.Hattie, 2017. Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning). Marzano z kolei uważa, że pytania utrzymują koncentrację uczniów na lekcji i na jej temacie. (R. J. Marzano, 2017. The new art and science of teaching). Niestety często pytania wyglądają jak gra w ping ponga pomiędzy nauczycielem i uczniami – pytanie o wiedzę i natychmiastowa odpowiedź ucznia. Szczególnie jest to widoczne, gdy zadawane pytania to pytania o wiedzę, czyli z niższych poziomów taksonomii Blooma (K. Sedova, Z. Salamounova, R. Svaricek, 2014. Troubles with dialogic teaching. Learning, Culture and Social Interaction, 3(4), 274-285).
Można udoskonalić rodzaje pytań, które stawiamy uczniom. Warto dokonać korekty pytań, aby pogłębić myślenie i zaangażowanie uczniów.
Rady dla nauczycieli:
–Formułuj pytania pojedynczo bez łączenia kilku pytań razem.
-Sprawdź, czy uczniowie rozumieją pytanie.
-Powtórz pytanie jeśli uczeń ma kłopoty z udzieleniem odpowiedzi.
-Uważaj, aby na twoje pytania nie odpowiadali stale ci sami uczniowie.
-Dawaj wszystkim uczniom równe szanse na udzielnie odpowiedzi.
-Pozwól uczniom na przedyskutowanie odpowiedzi w parach lub w grupach zanim odpowiedzą na twoje pytanie.
-Określ, jak ma wyglądać dyskusja w parach lub w grupach nad odpowiedzią. Podaj uczniom jej klarowną strukturę.
-Daj uczniom czas na zastanowienie się nad odpowiedzią.
-Zadawaj uczniom pytania pomocnicze.
-Zachęcaj uczniów do przygotowania uzasadnienia swoich odpowiedzi.
-Zachęcaj uczniów do tworzenia własnych pytań.
-Podziękuj uczniowi za udzielenie odpowiedzi bez względu na to, czy była prawidłowa, czy błędna.
Jeśli uwzględnić te wskazówki, to warto zastosować efektywną procedurę:
I dalej autorka proponuje następujące elementy tej procedury, rozwijając każdy z podpunktów:
Przygotowanie […]
Sprawdzenie rozumienia […]
Zadanie pytania parom i wyznaczenie czasu [,…]
Zgłaszanie się do odpowiedzi […]
Uzasadnienie […]
Podziękowanie […]
Cały artykuł „O pytaniach zadawanych uczniom – rady dla nauczycieli” – TUTAJ
Źródło:www.edunews.pl
Przeczytaj także:
Ewa Lemańska-Lewandowska, Strategia stawiania pytań w procesie kształcenia – orientacja na odbiór czy rozwijanie atmosfery dociekliwości – TUTAJ