Przed kilkoma dniami do redakcji „Obserwatorium Edukacji” dotarła wiadomość o kolejnym etapie realizacji nietypowego programu, realizowanego wspólnie przez dwie łódzkie szkoły i jedną z Białegostoku. Tymi szkołami są: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 111 oraz Szkoła Podstawowa nr 26, działająca w ramach Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4, a także Szkoła Podstawowa nr 26 im. St. Staszica w Białymstoku.
Programem tym jest projekt „Erasmus po polsku”, który, poza imieniem holenderskiego filozofa, nie ma nic wspólnego z popularnym unijnym programem o takiej nazwie. Oto cele tego projektu:
•motywowanie uczniów do poznawania Łodzi jako miasta wielokulturowego,
•umożliwienie uczniom poznania kultur, obyczajów i tradycji mniejszości narodowych w Polsce,
•budowanie postawy otwartości, szacunku i tolerancji dla odmienności kulturowej,
•wzmacnianie własnej tożsamości kulturowej,
•inspirowanie do podejmowania twórczego wysiłku.
Więcej o projekcie „Erazmus po polsku” – TUTAJ
Zanim przejdziemy do zrelacjonowania wczorajszych wydarzeń poinformujemy, że w ramach realizacji tego projektu odbywały się już różne spotkania i warsztaty. Między innymi dla uczniów SP nr 111 pan Piotr Malesa – nauczyciel SP nr 26 w Łodzi prowadził warsztat poświęcony historii ulicy Piotrkowskiej, a pani Małgorzata Matecka – nauczycielka SP nr 111 prowadziła dla uczniów SP 26 warsztat na temat języka nienawiści
Warsztat na temat historii ulicy Piotrkowskiej dla uczniów SP nr 111 prowadzi pan Piotr Malesa
Warsztat na temat języka nienawiści dla uczniów SP nr 26 w Łodzi prowadzi pani Małgorzata Matecka
Natomiast wczoraj (15 maja), do uczniów dwu łódzkich szkół dołączyli goście z Podlasia: ze Szkoły Podstawowej z Gródka i ze Szkoły Podstawowej w Michałowie. Uczniowie tamtejszych szkół, wspólnie z łódzkimi gospodarzami tej wizyty, rozpoczęli trzydniową przygodę z wielokulturową Łodzią.
Odbył się m. in spacer ulicą Piotrkowską…
… a następnie zwiedzano Park Helenów z jego atrakcjami, Park Ocalałych, a tam – w Centrum Dialogu – wystawę poświęconą Markowi Edelmanowi.
W czwartek (16 maja) do kolejnego etapu realizacji programu „Erazmus po polsku” dołączyli uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 26 z Białegostoku. Goście zwiedzali m.in. Pałac Poznańskiego, Cmentarza Żydowskiego i Stację Radegast.
W czerwcu uczniowie łódzkich podstawówek pojadą z rewizytą do Białegostoku, gdzie poznają m.in. obyczaje i kulturę tamtejszych mniejszości narodowych. Zwiedzą m. in. Muzeum Ikon i Monaster w Supraślu oraz meczety w Bohonikach i Kruszynianach.
Na podstawie materiałów
nadesłanych przez p.Małgorzatę Matecką
oraz ze stron internetowych szkół uczestniczących w programie
opracował Włodzisław Kuzitowicz