Na stronie Instytutu Obywatelskiego znaleźliśmy wczoraj artykuł Zofii Grudzińskiej*, zatytułowany „Dlaczego warto bronić gimnazjów”. Oto jego początkowy fragment:

 

Z wielu argumentów przemawiających za utrzymaniem gimnazjów jeden jest zbyt rzadko podnoszony: gimnazja są zdecydowanie lepiej dostosowane do potrzeb psychologicznych nastolatków niż szkoła ośmioklasowa.

 

Kilkanaście lat temu, gdy reforma organizacji szkolnictwa spowodowała zniknięcie ośmioklasowych szkół podstawowych na rzecz podziału sześć-trzy-trzy, nie obyło się bez gorącej dyskusji. Pytano o sensowność powstania gimnazjów – nowego „bytu” w systemie edukacji. Pojawiły się też trudności, ale bez nich – o czym wielokroć zapominamy, krytykując po czasie – niemożliwy jest postęp. Bo to trudności wydobywają na powierzchnię problemy, których nie dostrzeżono wcześniej.

 

Na samym początku gimnazja nam, nauczycielom, a pewnie także uczniom i rodzicom, dały zdrowo popalić. Mówiło się o młodzieżowej przemocy, o burzy hormonów, o okresie buntu i młodzieżowych klikach tak, jakbyśmy przedtem nie mieli z tymi zjawiskami do czynienia. Mieliśmy – tyle, że w systemie „osiem klas podstawówki, cztery liceum” burzliwy okres dojrzewania był niejako „rozcinany” zmianą szkoły. Cały proces miał inny przebieg.

 

Uczniowie ostatnich klas podstawówki tradycyjnie znani byli swoim nauczycielom jako „ci, którym zaczyna w głowach szumieć”, ale byli to „starzy uczniowie” i wiadomo było, jak sobie z nimi radzić, niewiele zmieniając metody wychowawcze. Piętnastolatkowie lądowali w nowych szkołach, zderzali się z nowymi nauczycielami i nowymi, „doroślejszymi” metodami pedagogicznymi – więc mówiło się o „szoku pierwszoroczniaków”. […]

 

 

Cały artykuł  –  TUTAJ

 

Źródło: www.instytutobywatelski.pl

 

 

*Zofia Grudzińska jest psychologiem, nauczycielką języka angielskiego (z dwudziestoletnim stażem pracy) w Zespole Szkół nr 3 w Nidzicy, w którego skład wchodzi gimnazjum. W Instytucie Obywatelskim prowadzi działalność ekspercką, analityczną i wydawniczą, przygotowując raporty i  analizy. Jest także redaktorką w  kwartalniku Instytut Idei”.  Była członkiem zespołu moderatorów portalu „Nasza Edukacja”(s. 10 – 12), podczas III Kongresu Polskiej Edukacji w Katowicach była moderatorką dyskusji panelowych nt: „Modyfikacja formuły podstawy programowej”, „Ocenianie – nowe spojrzenie” i „Przemodelowanie obszaru testów i egzaminów” oraz autorką redakcji  wypracowanych tam postulatów. [Patrz: Porozumienie dla edukacji. Społeczne postulaty zmian w polskiej edukacji s. 31 – 37] ”  Wydała we WSiP-ie  poradnik „Gimnazjalne abc. Egzamin z języka angielskiego„.



Zostaw odpowiedź