Gdyby nie fanpage „URATUJMY POLSKĄ EDUKACJĘ” nie wiedzielibyśmy, że 22 lipca odbyło się w Sokołowie Podlaskim posiedzenie Zarządu Związku Miast Polskich (ZMP), w którym uczestniczyli także przedstawiciele miast z Podlasia oraz stowarzyszeń zrzeszających rodziców, nauczycieli, dyrektorów szkół. Między innymi dyskutowano tam na temat planowanych przez rząd reform w systemie edukacji. W spotkaniu wzięła udział minister edukacji Anna Zalewska.
Oto fragment komunikatu, jaki na ten temat zamieszczono na PORTALU SAMORZĄDOWYM:
[…] Jak wynika z ankiety przeprowadzonej w miastach członkowskich ZMP (dane ze 159 miast), 74 proc. respondentów opowiada się przeciwko likwidacji gimnazjów.[…] Przewodniczący Komisji Edukacji ZMP, wiceprezydent Koszalina, Przemysław Krzyżanowski zwracał uwagę, że samorządowcy nie są współautorami tych zmian i podczas debat wojewódzkich nikt nie rozmawiał z nimi na temat o zmiany struktury w polskiej oświacie.
Więcej – TUTAJ
Źródło: www.portalsamorzadowy.pl
Poszukując obszerniejszych informacji o tym wydarzeniu skonstatowaliśmy fakt, że na stronie MEN nie ma o tym ani słowa!
Dopiero na stronie Związku Miast Polskich znaleźliśmy rozbudowaną informację, z której przytaczamy obszerne fragmenty, dotyczące planowanej przez rząd reformy systemu edukacji:
[…] Ze wstępnej prognozy skutków niektórych zmian proponowanych przez MEN, którą zaprezentował Mariusz Tobor z firmy VULCAN, wynika, że po wprowadzeniu zapowiadanych reform będzie więcej szkół nieelastycznych organizacyjnie i trudniej będzie się planować oświatę gminną. Nie można dzisiaj jeszcze oszacować kosztów zrealizowanych inwestycji oświatowych, które okażą się zbędne, a także nieznane są koszty adaptacji obiektów, wymuszone przez zmianę struktury. – Zakładając, że koszty likwidacji gimnazjów będą proporcjonalne do kosztów wygaszanych wcześniej liceów profilowanych – gdy szkoły te malały, to koszty rosły – trzeba będzie wydać 1 mld zł – ostrzegał ekspert. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej w miastach członkowskich ZMP (dane ze 159 miast), 72% respondentów opowiada się przeciwko likwidacji gimnazjów, 96% za objęciem 6-latków subwencją szkolną, a 94% uznaje za celowe wsparcie wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie uzależnienia decyzji dotyczących organizacji sieci szkół od zgody kuratora oświaty (pełne wyniki ankiety w załączeniu).
Dyskusja o zmianach w oświacie
Anna Zalewska podkreślała, że z troską i szacunkiem podchodzi do postulatów samorządowców, dlatego zaproponowano np. objęcie subwencją oświatową dzieci 6-letnich uczęszczających do przedszkoli, choć samorządowcy wskazują, że kwota ta jest niewystarczająca, czy uszczelnienie dotacji na kształcenie zawodowe dla osób dorosłych.
– Chciałabym, aby niż demograficzny stał się dla nas wspólnym wyzwaniem – mówiła szefowa MEN. – Gimnazja miały służyć wyrównywaniu poziomów edukacji, ale tak się nie stało. Jej zdaniem konieczna jest inwentaryzacja subwencji oświatowej: – Zróbmy to razem. Powinniśmy ramię w ramię odpowiadać za kształcenie dzieci. Zapewniała, że jest zwolennikiem elastyczności i wolności. Dla zwalnianych nauczycieli szansą mogą być wprowadzane nowe zawody, takie jak – doradca zawodowy, metodyk, asystent dziecka. – Rozmawiamy o łagodnych rozwiązaniach prawnych, aby wesprzeć nauczycieli – mówiła A. Zalewska. Zaznaczyła też, że nowa ustawa reformująca oświatę powstanie przed Bożym Narodzeniem jako projekt rządowy z obowiązującymi konsultacjami społecznymi.
Przewodniczący Komisji Edukacji ZMP, wiceprezydent Koszalina, Przemysław Krzyżanowski zwracał uwagę, że samorządowcy nie są współautorami tych zmian i podczas debat wojewódzkich nikt nie rozmawiał z nimi na temat o zmiany struktury w polskiej oświacie. Przedstawił stanowisko Komisji Edukacji ZMP w sprawie zmian w systemie oświaty zaprezentowanych przez ministra edukacji narodowej 27 czerwca br. w Toruniu. – Jesteśmy przeciwni likwidacji gimnazjów, gdyż wiąże się to m.in. z nieuchronnymi zwolnieniami nauczycieli i dyrektorów, przeładowaniem nowych szkół powszechnych, przekreśleniem dotychczasowego dorobku gimnazjów wraz z najważniejszymi osiągnięciami tego typu szkół potwierdzonych w badaniach PISA, kumulacją roczników w 2019 roku – mówił przewodniczący Komisji Edukacji ZMP. W opinii członków Komisji wprowadzenie systemu 5+3+4 wydaje się być optymalnym rozwiązaniem w obecnej sytuacji polskiego systemu oświaty, który pozostawia gimnazja w tej samej 3-letniej strukturze. Komisja zwróciła się z apelem o konsultowanie planowanych zmian, przypominając, że prowadzenie oświaty jest zadaniem własnym JST i zmiany w przepisach ograniczające możliwości gmin co do sposobu realizacji swoich zadań, są niezgodne z zasadą samodzielności jednostek samorządowych.
W trakcie spotkania samorządowcy i przedstawiciele stowarzyszeń (Federacji Inicjatyw Oświatowych, Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, Fundacji „Rodzice Szkole”, Krakowskiego Towarzystwa Oświatowego) dzielili się swoimi wątpliwościami i postulatami, a także zapewniali o możliwej współpracy ze środowiskiem samorządowym. Ważne są zmiany programowe, standardy i koncepcja, a nie liczba lat nauki. Mówiono, żeby nie niszczyć kapitału społecznego, likwidując gimnazja, że strukturalna zmiana nie załatwi problemu. Gimnazja okrzepły i szkoda marnować ich dorobek. Wojciech Starzyński z Fundacji „Rodzice Szkole” zaznaczył, że zaproszenie do debaty traktuje jako początek trwałej współpracy pomiędzy ZMP oraz środowiskami rodziców i rad rodziców skupionymi wokół fundacji. Zaapelował jednocześnie, aby w debacie samorządowej skupiać się na całokształcie problemów, przed którymi stoi polska oświata, a nie ograniczać jej do sporów dotyczących likwidacji gimnazjów. – Szukajmy wspólnych stanowisk, a nie mówmy o kosztach, gdy nie ma ustawy – proponowała minister A. Zalewska. – Etapowość przeszkadza w systemie kształcenia. Chcemy szkoły zamkniętej, bezpiecznej, ale otwartej na wolontariat i rodziców. MEN chce też unowocześnić Kartę Nauczyciela i szuka formuły prawnej dialogu społecznego ze związkami zawodowymi i korporacjami samorządowymi.
Padały opinie, że to reforma pozorowana, która nic nie zmieni się poza siatką szkół. Nie psujmy tego, co dobre. Ryszard Brejza, prezydent Inowrocławia, zaapelował o nielikwidowanie gimnazjów. – To wielki błąd niszczyć dorobek wypracowany przez nas. Istnieje zagrożenie, że to wszystko pójdzie do kosza. Czy jesteśmy tak bogatym państwem, aby robić taki eksperyment? – pytał zaniepokojony. – Mamy wątpliwość, czy konieczna jest zmian strukturalna. – W szkołach najważniejsze są dzieci i chodzi o to, aby przyszłe pokolenia Polaków były przygotowane do trudnych czasów – podsumował spotkanie Zygmunt Frankiewicz, prezes ZMP. Projekt stanowiska w sprawie proponowanych zmian w systemie oświaty zostanie podjęty na następnym posiedzeniu Zarządu ZMP pod koniec sierpnia w Poznaniu.[…]
Joanna Proniewicz
rzecznik prasowy ZMP
Cały komunikat – TUTAJ
Wyniki ankiety ZMP ws. projektowanych zmian w oświacie – TUTAJ
Źródło: www.zmp.poznan.pl