Na internetowej stronie Rzecznika Praw Dziecka można zapoznać się z informacją o raporcie z badań sondażowych dotyczących praw ucznia w 20 szkołach regionu nadwiślańskiego (powiaty: tczewskim, nowodworskim, malborski ,starogardzkim, kwidzyńskim i sztumskim), który zaprezentowano w miniony piątek, 6 maja, podczas spotkania z RPD.
Foto: www.brpd.gov.pl
Na zdjęciu : Paulina Kremer – członkini Zarządu Fundacji Pokolenia oraz Krzysztof Stachura i Tomasz Grabowski z Fundacji Ośrodek badań Analiz Społecznych podczas spotkania u Rzecznika Praw Dziecka.
Badania przeprowadzono w 11 gimnazjach, 6 technikach i 3 liceach – dobranych proporcjonalnie z poszczególnych powiatów. Były to badania kwestionariuszowe, przeprowadzone wśród 745 uczniów, 158 nauczycieli i 170 rodziców.
Oto obszerne fragmenty tej informacji:
Problemem polskich szkół jest nie tyle występowanie przypadków „ciężkiego” łamania uczniowskich praw, ale ogólnie niesprzyjający klimat dla budowania demokratycznych relacji – wynika z raportu z badań „Monitoring praw uczniowskich w szkołach obszaru nadwiślańskiego”, który został zaprezentowany przez jego autorów w Biurze Rzecznika Praw Dziecka.
Raport Fundacji Pokolenia oraz Fundacji Ośrodka Badań i Analiz Społecznych jest efektem półrocznych, kompleksowych badań dotyczących praw ucznia w szkołach regionu nadwiślańskiego, przeprowadzonych pod honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka. Autorzy kierowali się potrzebą stworzenia wielowymiarowej diagnozy przestrzegania praw uczniowskich w szkołach uczestniczących w projekcie,[…]
Z raportu wynika, że Polscy uczniowie odczuwają tzw. triadę braków: (1) brak swobody w wyrażaniu własnego Ja, własnych emocji i poglądów, (2) brak poczucia bycia dostrzeganym przez dorosłych w szkole (koncentracja na wynikach, nie procesie rozwojowym), (3) brak poczucia wspólnotowości; autentycznych relacji i budowania społeczności.
– Szwankuje w polskich szkołach praca nad podnoszeniem świadomości roli, jaką uczniowie mają do odegrania w procesie edukacyjnym. Uczniowie nie czują, że nauczyciele ich motywują. W efekcie wzrasta w nich poczucie wyobcowania względem szkolnej rzeczywistości, stają się nadmiernie krytyczni wobec systemu, a ich postawy ulegają radykalizacji – podkreślają autorzy.
Raport zwraca również uwagę m.in. na takie kwestie jak: nieskuteczność szkolnych statutów, kontekstowy charakter edukacji o prawach ucznia czy bariery demokratyzacji stosunków szkolnych.[…]
Pełna treść informacji „Prawa ucznia – co mówią badania?” – TUTAJ
Źródło: brpd.gov.pl
Do pobrania plik PDF – ”Monitoring praw uczniowskich”