W łódzkim Gimnazjum Nr 40 przy ul. Kaliskiej zainaugurowano projekt „Pracownia Dobra”, który powstał na zasadzie „kodeks dobrych praktyk”*. Jest to przełamująca system klasowo-lekcyjny kreatywna pracownia, w której możliwa jest realizacja programu każdego przedmiotu, ale także zajęć interdyscyplinarnych. Mogą z niej korzystać nie tylko uczniowie, nauczyciele i rodzice, ale także pozostali członkowie lokalnej społeczności. Oto co o tym wydarzeniu napisano w „Aktualnościach” na stronie Urzędu Miasta Łodzi:
– To doskonały pomysł, umożliwiający dotarcie do uczniów w nietypowy sposób. Mam nadzieję, że inicjatywa odniesie duży sukces, a podobne rozwiązania zostaną wprowadzone także w innych łódzkich placówkach. Wielkie brawa dla dyrektorki i całej szkolnej społeczności za wspaniałą inicjatywę i zaangażowanie – mówił podczas uroczystej inauguracji wiceprezydent Tomasz Trela.
1. „Pracownia Dobra” – kreatywna pracownia do realizacji każdego przedmiotu, a także zajęć interdyscyplinarnych:
> bez ławek, krzeseł, butów, z inną tablicą;
> ze ścianą jako miejscem wymiany poglądów i językowej oraz plastycznej ekspresji;
> w przyjaznym, kolorowym otoczeniu, ale bez nadmiaru dekoncentrujących elementów;
> z miękkimi kocami, poduchami i nietypowymi pomocami dydaktycznymi;
> praca w oparciu o arteterapię, gimnastykę, metodą dramy, w oparciu o zasady edukacji demokratycznej, choreo i aromaterapię, dogoterapię;
> korelowanie języka polskiego z innymi przedmiotami, niekoniecznie humanistycznymi;
> wychodząc z zasady „każdy jest talentem ale nie każdy odkrytym”;
> zajęcia prowadzone w taki sposób, aby angażowały zmysły np. smaku, dotyku i dzięki wrażeniom uzyskanym w ten sposób były przekładane na treści językowo – poznawcze.
2. „Pracownia Dobra” socjoterapeutycznym miejscem pracy z uczniem:
> psychologowie, socjoterapeuci, terapeuci, pedagodzy prowadzą w niej zajęcia specjalistyczne i warsztaty dla grupy dzieci bądź indywidualne rozmowy wychowawcze;
> na bieżąco rozwiązujemy w niej problemy uczniów np. z niedostosowaniem społecznym, szukając odpowiedzi na pytania: jak czuję się w szkole, w grupie; czego oczekuję od siebie, środowiska i szkoły; jakie mam problemy, z którymi nie mogę zwrócić się do rodziców i innych bliskich osób,
> pomagamy uwikłanym w nieformalne grupy rówieśnicze wydostać się spod ich wpływu;
> stosujemy metody pracy oparte na: arteterapii, terapii ruchem, socjoterapii i indywidualne konsultacje ze specjalistami;
> pracownia jest miejscem prewencji i profilaktyki uzależnień substancjami psychoaktywnymi – prowadzimy tu detoks technologiczny;
> łamiemy bariery związane z układem tradycyjnej klaso-pracowni w przyjaznym otoczeniu z fachowym pedagogiem, psychologiem, wychowawcą i terapeutą;
> uczniowie mogą inicjować własne pomysły na zajęcia pozaszkolne, opracowywać wspólne projekty dotyczące życia szkoły, pracy samorządu szkolnego, kontaktu z lokalnymi instytucjami kulturalnymi i organizacjami pozarządowymi;
> tworzymy przestrzeń „pozaszkolną” na terenie szkoły, czyli dobre miejsce dla wyciszenia emocji, nabrania dystansu dla zaistniałego problemu;
> zajęcia będą prowadzone tak, aby po spotkaniu w Pracowni Dobra uczeń sam wyciągał i formułował wnioski.
> „Pracownia Dobra” pozwala na lepsze rozpoznanie potrzeb uczniów i ich problemów – skraca dystans i buduje inne relacje uczeń – nauczyciel.
3. „Pracownia Dobra” jako miejsce kształcenia kadry pedagogicznej:
> w naszej placówce działa specjalistyczny „Plan doskonalenia nauczycieli Gimnazjum 40 na 2016 rok ” opracowany przez psychologów, pedagogów uwzględniający potrzeby nauczycieli w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
> sesje przeprowadzone w PD będą analizowane w ramach dobrych praktyk i dzielenia się wiedzą w środowisku nauczycielskim;
> projekt „Pracownia Dobra” ma charakter otwarty i mobilny – pomożemy stworzyć taką pracownię w szkołach poszukujących innowacyjnych rozwiązań i metod pracy z młodzieżą w okresie adolescencji;
> zdobytym doświadczeniem i umiejętnościami oraz wypracowanymi metodami w ramach projektu „Pracownia Dobra” nauczyciele Gimnazjum nr 40 oraz współpracujący specjaliści będą dzielić się z kadrą nauczycielską w ramach wyjazdowych szkoleń i warsztatów.
„Pracownia Dobra” jest autorskim projektem Iwony Wojtackiej (dyrektorka tej szkoły i nauczycielka j. polskiego) i Kamilli Sierockiej (dziennikarka, redaktorka Gazety Wyborczej, nauczycielka jogi).
Źródło – tekst i zdjęcia: www.uml.lodz.pl
* Istotą kodeksów dobrych praktyk jest to, że nie są to normy narzucane w drodze ustawowej lub innych przepisów obowiązujących powszechnie, lecz ustanawiane przez osoby, które potem będą je przestrzegały.
Zobacz także minireportaż o tym wydarzeniu w <Aktualnościach> TV TOYA – TUTAJ