23 kwietnia, w Soho Factory na warszawskiej Pradze, spotkali się finaliści II EDYCJI olimpiady „Zwolnieni z Teorii” – ogólnopolskiego projektu, kierowanego do studentów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
Foto: www.facebook.com/zwolnienizteorii/photos
Jej celem jest rozwój praktycznych umiejętności z zakresu zarządzania projektami oraz inspiracja do aktywności społecznej. Warunkiem przystąpienia do projektu jest podjęcie realizacji, wraz z zespołem, autorskiego projektu społecznego. Pomaga w tym interaktywny portal oraz doświadczeni mentorzy.
Foto: www.facebook.com/zwolnienizteorii/photos
Wszyscy, którym uda się ukończyć projekt, dostają certyfikaty z zarządzania o międzynarodowej rozpoznawalności. Najlepsi zostają wyróżnieni prestiżowymi tytułami.
O tegorocznych bohaterach tej olimpiady napisała wczoraj w „Gazecie Wyborczej” redaktor Justyna Suchecka w artykule o wszystko mówiącym tytule: „Im się chce robić coś dla innych. Finaliści olimpiady ‘Zwolnieni z teorii’ zmieniają Polskę w praktyce”. Oto dwa fragmenty tej publikacji:
W ramach tego konkursu – w tym roku już po raz drugi – nastolatki z całej Polski przez kilka tygodni po lekcjach prowadzą projekty społeczne, które zmieniają ich otoczenie. Organizatorzy szacują, że 500 tegorocznych inicjatyw wpłynęło na życie nawet 5 mln Polaków.
Oceniano je pod kątem pomysłowości i rzeczywistego wpływu społecznego. Nagrodzono 19 projektów licealnych oraz studenckich w 21 kategoriach, np. najlepsza reklama społeczna czy najlepszy projekt kulturalny. […]
Dalej można przeczytać o tym, jak licealiści z Poznania, w ramach podjętego zadania postanowili udowodnić, że wiedzę można zdobywać nie tylko z podręczników, realizując adresowany do uczniów szkoły podstawowej projekt „Skrzatki na laborce”, o studentach z Katowic, którzy zdobyli aż dwa Złote Wilki (w kategoriach zbiórka charytatywna oraz zdrowie i sport) za zorganizowanie w Dolinie Trzech Stawów, na dystansie 5 kilometrów, Biegu Bohaterów, a także o licealistach z Warszawy, których projekt „ Olimpiada Sportów Drużynowych Domów Dziecka” nie został oceniony na „Wilka”, a tylko wyróżniony. Jednak prawdziwą gratyfikacją ich wkładu pracy była satysfakcja, płynąca ze świadomości, że to dzięki im kilkudziesięciu zawodników z siedmiu warszawskich placówek opiekuńczo-wychowawczych mogło na warszawskim Bemowie współzawodniczyć w kilku dyscyplinach sportu.
I jeszcze jeden cytat z tego artykułu, zawierający bardzo ważną informację:
Finaliści tej nietypowej olimpiady nie są zwalniani z matury, tak jak laureaci konkursów przedmiotowych. Otrzymują za to certyfikaty profesjonalnego zarządzania projektami. To honorowane przez pracodawców dokumenty przyznawane przez Project Management Institute – starają się o nie menedżerowie średniego szczebla, zwykle 30-latkowie pracujący w dużych korporacjach.
Cały artykuł red. Justyny Sucheckiej – TUTAJ
Źródło: www.wyborcza.pl
Jeszcze nie opracowano rankingu szkół biorących udział w tegorocznej olimpiadzie, układanego według liczby zdobytych punktów oceny zgłoszonego projektu. Warto jednak sięgnąć do rankingu szkół uczestniczących w pierwszej edycji Olimpiady w roku ubiegłym. Oto wstęp do tamtego rankingu i wyciąg, zawierający nazwy trzech najlepszych szkół oraz miejsca, jaki zajęły w nim startujące wtedy łódzkie licea:
Ranking Szkół Kompetencji Przyszłości
O rankingu
W roku szkolnym 2014/15 ponad 7000 uczniów z 1065 szkół ponadgimnazjalnych zainicjowało swój autorski projekt społeczny w pierwszej praktycznej i zespołowej olimpiadzie „Zwolnieni z Teorii”. Ostatecznie, uczniowie ukończyli łącznie blisko 350 projektów, które przyniosły korzyść 0,5 mln Polaków.
Poniższy Ranking przedstawia 150 szkół, których uczniowie najlepiej poradzili sobie z wyzwaniem zarządzania projektem, autoprezentacji czy pracy w zespole. To kompetencje przyszłości, które pozwolą im nie tylko poradzić sobie na rynku pracy, ale też założyć własną firmę. Jednocześnie nastolatkowie udowodnili, że potrafią zdefiniować problemy swojego otoczenia i wziąć sprawy w swoje ręce, by je rozwiązać. U rekordzistów ponad 10 % uczniów danej szkoły było w stanie sprostać tym praktycznym wyzwaniom, a najlepsze projekty docierały do setek tysięcy Polaków. Ranking Szkół Kompetencji Przyszłości docenia te szkoły, które sprzyjają zaangażowaniu społecznemu i rozwojowi kompetencji praktycznych uczniów.
1 Liceum Ogólnokształcące Katolickiego Towarzystwa Kulturalnego Bielsko-Biała
2 Społeczne Liceum Ogólnokształcące STO Białystok
3 I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie Stargard Gd.
[…]
Miejsca w rankingu, zajmowane przez łódzkie licea:
58 Publiczne Liceum Ogólnokształcące Politechniki Łódzkiej
115 I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika
117 XXVI Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
118 XXV Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego
136 XXIV Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie
Pełny tekst Rankingu – TUTAJ
Źródło: www.zwolnienizteorii.pl
Zachęcamy także do obejrzenia załączonego filmu („Zwolnieni z Teorii” na fanpage tego projektu), ale także do zapisania go, z zamiarem pokazania swoim uczniom w liceum lub technikum po wakacjach – aby stał się ich inspiracją do włączenia się w trzecią edycję olimpiady „Zwolnieni z Teorii” 2017 – TUTAJ [WK]
Z dostępnych w Internecie źródeł,
w tym z Facebook’a (zdjęcia i film)
zredagował Włodzisław Kuzitowicz