23 kwietnia, w Soho Factory na warszawskiej Pradze, spotkali się finaliści II EDYCJI olimpiady „Zwolnieni z Teorii” –  ogólnopolskiego projektu,  kierowanego do studentów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

 

 Zwolnieni z teorii 2016 FINAŁ 1

Foto: www.facebook.com/zwolnienizteorii/photos

 

Jej celem jest rozwój praktycznych umiejętności  z zakresu zarządzania projektami oraz inspiracja do aktywności społecznej. Warunkiem przystąpienia do projektu jest podjęcie realizacji, wraz z zespołem, autorskiego  projektu społecznego. Pomaga w tym interaktywny portal oraz  doświadczeni mentorzy.

 

 Zwolnieni z teorii 2016  finał 3

Foto: www.facebook.com/zwolnienizteorii/photos

 

 

Wszyscy, którym uda się ukończyć projekt, dostają certyfikaty z zarządzania o międzynarodowej rozpoznawalności. Najlepsi zostają wyróżnieni prestiżowymi tytułami.

 

O tegorocznych bohaterach tej olimpiady napisała wczoraj w „Gazecie Wyborczej” redaktor Justyna Suchecka w artykule o wszystko mówiącym tytule: „Im się chce robić coś dla innych. Finaliści olimpiady ‘Zwolnieni z teorii’ zmieniają Polskę w praktyce”. Oto dwa fragmenty tej publikacji:

 

W ramach tego konkursu – w tym roku już po raz drugi – nastolatki z całej Polski przez kilka tygodni po lekcjach prowadzą projekty społeczne, które zmieniają ich otoczenie. Organizatorzy szacują, że 500 tegorocznych inicjatyw wpłynęło na życie nawet 5 mln Polaków.

 

Oceniano je pod kątem pomysłowości i rzeczywistego wpływu społecznego. Nagrodzono 19 projektów licealnych oraz studenckich w 21 kategoriach, np. najlepsza reklama społeczna czy najlepszy projekt kulturalny. […]

 

Dalej można przeczytać o tym, jak licealiści z Poznania, w ramach podjętego zadania postanowili udowodnić, że wiedzę można zdobywać nie tylko z podręczników, realizując adresowany do uczniów szkoły podstawowej projekt „Skrzatki na laborce”, o studentach z Katowic, którzy  zdobyli aż dwa Złote Wilki (w kategoriach zbiórka charytatywna oraz zdrowie i sport) za zorganizowanie w Dolinie Trzech Stawów, na dystansie 5 kilometrów, Biegu Bohaterów, a także o  licealistach z Warszawy, których projekt „ Olimpiada Sportów Drużynowych Domów Dziecka”  nie został oceniony na „Wilka”, a tylko wyróżniony. Jednak prawdziwą gratyfikacją ich wkładu pracy była satysfakcja, płynąca ze świadomości, że to dzięki im kilkudziesięciu zawodników z siedmiu warszawskich placówek  opiekuńczo-wychowawczych mogło na warszawskim Bemowie współzawodniczyć w kilku dyscyplinach sportu.

 

I jeszcze jeden cytat z tego artykułu, zawierający bardzo ważną informację:

 

Finaliści tej nietypowej olimpiady nie są zwalniani z matury, tak jak laureaci konkursów przedmiotowych. Otrzymują za to certyfikaty profesjonalnego zarządzania projektami. To honorowane przez pracodawców dokumenty przyznawane przez Project Management Institute – starają się o nie menedżerowie średniego szczebla, zwykle 30-latkowie pracujący w dużych korporacjach.

 

Cały artykuł red. Justyny Sucheckiej  –  TUTAJ

 

 

Źródło: www.wyborcza.pl

 

 

Jeszcze nie opracowano rankingu szkół biorących udział w tegorocznej olimpiadzie, układanego według liczby zdobytych punktów oceny zgłoszonego projektu. Warto jednak sięgnąć do rankingu szkół uczestniczących w pierwszej edycji Olimpiady w roku ubiegłym. Oto wstęp do tamtego rankingu i wyciąg, zawierający nazwy trzech najlepszych szkół oraz miejsca, jaki zajęły w nim startujące wtedy łódzkie licea:

 

 

Ranking Szkół Kompetencji Przyszłości

 

O rankingu

W  roku  szkolnym  2014/15  ponad  7000  uczniów  z  1065  szkół  ponadgimnazjalnych  zainicjowało  swój  autorski projekt społeczny w pierwszej praktycznej i zespołowej olimpiadzie „Zwolnieni z Teorii”. Ostatecznie,  uczniowie  ukończyli  łącznie  blisko  350  projektów,  które  przyniosły  korzyść  0,5  mln  Polaków.

 

Poniższy Ranking przedstawia 150 szkół, których uczniowie najlepiej poradzili sobie z wyzwaniem zarządzania projektem, autoprezentacji czy pracy w zespole. To kompetencje przyszłości, które pozwolą  im nie  tylko  poradzić  sobie  na  rynku  pracy,  ale  też  założyć  własną  firmę.  Jednocześnie  nastolatkowie  udowodnili,  że  potrafią  zdefiniować  problemy  swojego  otoczenia  i  wziąć  sprawy  w  swoje  ręce,  by  je  rozwiązać.  U  rekordzistów  ponad  10  %  uczniów  danej  szkoły  było  w  stanie  sprostać  tym  praktycznym  wyzwaniom,  a  najlepsze  projekty  docierały  do  setek  tysięcy  Polaków.  Ranking  Szkół  Kompetencji  Przyszłości  docenia  te  szkoły,  które  sprzyjają  zaangażowaniu  społecznemu  i  rozwojowi  kompetencji  praktycznych uczniów.

 

1         Liceum Ogólnokształcące Katolickiego Towarzystwa Kulturalnego    Bielsko-Biała

2         Społeczne Liceum Ogólnokształcące STO                                      Białystok

3         I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie                  Stargard Gd.

[…]

 

Miejsca w rankingu, zajmowane przez łódzkie licea:

 58    Publiczne Liceum Ogólnokształcące Politechniki Łódzkiej

115    I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika

117    XXVI Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego

118    XXV Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego

136    XXIV Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie

 

 

Pełny tekst Rankingu  –  TUTAJ

 

 

Źródło: www.zwolnienizteorii.pl

 

 

Zachęcamy także do obejrzenia załączonego filmu („Zwolnieni z Teorii” na fanpage tego projektu), ale także do zapisania go, z zamiarem  pokazania swoim uczniom w liceum lub technikum po wakacjach – aby stał się ich inspiracją do włączenia się w trzecią edycję olimpiady „Zwolnieni z Teorii” 2017   –  TUTAJ   [WK]

 

 

 

 

Z dostępnych w Internecie źródeł,

w tym z Facebook’a (zdjęcia i film)

zredagował Włodzisław Kuzitowicz



Zostaw odpowiedź