Wczoraj na stronie MEN zamieszczono komunikat o tym, że minister Zalewska złożyła swój podpis pod rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Zanim zostanie ono – wraz z załącznikami – opublikowane w Dzienniku Ustaw muszą pod nim złożyć swój podpis ministrowie: Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Środowiska.
Oto wybrane fragmenty tego komunikatu:
Nowe ramowe plany nauczania zaczną obowiązywać, począwszy od roku szkolnego 2017/2018 w:
-klasach I, IV i VII szkoły podstawowej (w następnych latach w kolejnych klasach szkoły podstawowej);
-branżowej szkole I stopnia oraz szkole policealnej (począwszy od semestru I szkoły policealnej);
-szkole specjalnej przysposabiającej do pracy.
W czteroletnim liceum ogólnokształcącym i w pięcioletnim technikum – od 1 września 2019 r., a w branżowej szkole II stopnia – od 1 września 2020 r.[…]
Reforma edukacji to wprowadzenie do ośmioletniej szkoły podstawowej nowych obowiązkowych zajęć edukacyjnych: geografii, biologii, chemii i fizyki. Będą one włączane stopniowo:
-geografia i biologia –od klasy piątej,
-chemia i fizyka – od klasy siódmej.
-drugi język obcy nowożytny – także od klasy siódmej.
W szkole podstawowej będzie ponadto możliwość organizowania, zaczynając od klasy siódmej, oddziałów dwujęzycznych.
W szkole podstawowej zmienią się również nazwy niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych: zamiast zajęć komputerowych – informatyka, zamiast zajęć technicznych – technika, a w miejsce historii i społeczeństwa – odrębne zajęcia z historii i z wiedzy o społeczeństwie.
Ramowy plan nauczania w szkołach zawodowych
W miejsce trzyletnich zasadniczych szkół zawodowych powstaną trzyletnie branżowe szkoły I stopnia (rok szkolny: 2017/2018, 2018/2019 oraz 2019/2020) dla absolwentów gimnazjum, a w kolejnych latach szkolnych dla absolwentów ośmioletnich szkół podstawowych – stąd dwie wersje ramowych planów nauczania.[…]
Godziny do dyspozycji dyrektora
W rozporządzeniu wskazano, że godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, mogą być przeznaczone na zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów, a w przypadku:
-szkół prowadzących kształcenie zawodowe – również na zajęcia związane z kształtowaniem kompetencji zawodowych;
-liceum ogólnokształcącego dla dorosłych – również na realizację przedmiotów w zakresie rozszerzonym.[…]
Klasy wstępne w dwujęzycznych liceach i technikach
W liceach ogólnokształcących dwujęzycznych, liceach ogólnokształcących z oddziałami dwujęzycznymi, technikach dwujęzycznych i technikach z oddziałami dwujęzycznymi, za zgodą organu prowadzącego, będzie mogło być prowadzone kształcenie w klasie wstępnej o rocznym okresie nauczania. To spełnienie postulatów, szczególnie liceów ogólnokształcących z oddziałami dwujęzycznymi, w których drugim językiem nauczania jest tzw. język „niszowy” – język rzadziej wybierany i mniej „dostępny” niż język angielski.[…]
Cały komunikat „Ramowe plany nauczania – rozporządzenie podpisane” – TUTAJ
Pełna treść rozporządzenia – TUTAJ
Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej – TUTAJ
Ramowy plan nauczania dla 4-letniego liceum ogólnokształcącego – TUTAJ
Ramowy plan nauczania dla 5-letniego technikum – TUTAJ
Wszystkie źródłowe teksty, w tym: uzasadnienia i komplet załączników – TUTAJ
Źródło: www.men.gov.pl