Foto: www.facebook.com/pg/Elzbieta.Witold.Szwajkowscy/

 

Witold Szwajkowski

 

 

Na portalu EDUNEWS zamieszczono wczoraj artykuł Witolda Szwajkowskiego, zatytułowany „Matura z matematyki? Tak, ale czy koniecznie taka?…”  Oto jego fragmenty i link do całego tekstu:

 

 

W 2017 roku około 1/6 abiturientów, czyli ponad 45 tysięcy uczniów w całej Polsce, nie zdało w pierwszym terminie podstawowej matury z matematyki. W roku 2016 odsetek ten był podobny, a w dwóch wcześniejszych latach – znacząco większy. […]  

 

Wydawać by się więc mogło, że egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym powinien być podsumowaniem dwunastu lat obowiązkowej nauki tego przedmiotu w szkole. Uczeń, szczególnie ten, który na tym etapie zamierza zakończyć swoją edukację matematyczną, a takich uczniów jest zdecydowana większość, powinien znaleźć w zadaniach maturalnych przekonujące i przede wszystkim motywujące wyjaśnienie, dlaczego musiał wkładać tyle wysiłku i poświęcać tyle czasu na uczenie się matematyki. Innymi słowy, zadania maturalne powinny być czytelnym argumentem za tym, że matematyka to ważna część naszego dziedzictwa cywilizacyjnego,[…]

 

Rozwiązanie zadań maturalnych wymaga umiejętności i często sprytu potrzebnych w dalszej edukacji związanej z matematyką, ale w większości bezużytecznych z punktu widzenia praktyki życiowej przeciętnego człowieka i nierzadko sprzecznych z jego poczuciem zdrowego rozsądku.

 

Przykładem może być zadanie z ostatniego egzaminu maturalnego. Jak wyjaśnić przeciętnemu człowiekowi cel i sens udowadniania, że liczba 42017 + 42018 + 42019 + 42020 jest podzielna przez 17? Autorom takich zadań może to się wydawać ciekawym intelektualnym wyzwaniem, nawet swoiście dowcipnym z uwagi na użyte wykładniki potęg, oznaczające kolejne lata, ale jaki ta suma ma sens? Do czego ją odnieść? […]

 

Nieefektywna edukacja matematyczna pochłania olbrzymie publiczne pieniądze i zabiera większości uczniów zdrowie i czas, który mogliby znacznie lepiej spożytkować. Jednak o wiele ważniejszy, lecz trudniejszy do zmierzenia koszt, to frustracja, zniechęcenie i poczucie obniżenia własnej wartości setek tysięcy uczniów, którzy z matematyką uczoną tak, żeby sprostać wymaganiom maturalnym, nie są sobie w stanie poradzić. Duża część z nich zmuszona jest brać korepetycje z „rozwiązywania zadań” i uczy się ich rozwiązań na pamięć. Ich rodzice mieli prawdopodobnie w szkole ten sam problem i często już od poziomu czwartej klasy nie są w stanie pomóc swoim dzieciom, nawet wtedy, gdy próbują korzystać z ich podręczników. Dysfunkcyjny system edukacji matematycznej, którego podsumowaniem jest matura w jej obecnym kształcie, pokazuje wypaczony obraz matematyki i wyrządza tym uczniom trwałą, trudną do naprawienia krzywdę.

 

Notka o autorze: Witold Szwajkowski – współautor książek, gier, zabawek i pomocy dydaktycznych, a także różnych pomysłów na łączenie rymowanych tekstów z zabawami i grami edukacyjnymi dla dzieci. Większość książek ukazała się nakładem Wydawnictwa Harmonia. Są wśród nich bogate zbiory rymowanych tekstów do ćwiczeń logopedycznych, zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych, a także publikacje, które mogą mieć różnorodne zastosowania edukacyjne. Jest również autorem publikacji z dzieciny przedsiębiorczości i edukacji matematycznej.

 

 

Cały artykuł „Matura z matematyki? Tak, ale czy koniecznie taka?...”    –   TUTAJ

 

 

Źródło: www.edunews.pl

 



Zostaw odpowiedź