



Z kilkudniowym „poślizgiem” udostępniamy obszerne fragmenty tekstu, zamieszczonego na „Portalu dla Edukacji”, z którego dowiecie się „przecieku” z MEN o sprawie, ważnej dla wszystkich spędzających wiele czasu w szkołach:
Koniec używania telefonów przez uczniów. Szkoły już mogą wprowadzać zakaz.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przeprowadzi badania o sposobach regulowania korzystania z telefonów komórkowych w szkołach. Zapowiada wprowadzenie dobrych praktyk dotyczących korzystania z urządzeń cyfrowych.
[…]
O to, czy ministerstwo edukacji m.in. planuje zmiany w prawie oświatowym, które z poziomu centralnego regulowałyby kwestię użytkowania telefonów komórkowych w szkołach, w tym wprowadzenie zakazu ich używania podczas zajęć edukacyjnych, zapytał w interpelacji do ministra edukacji poseł Prawa i Sprawiedliwości Janusz Cieszyński.
W odpowiedzi wiceszefowa MEN Katarzyna Lubnauer zauważyła, że z danych opracowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych w 2020 r. wynika, że 60 proc. szkół w Polsce zdecydowało się na całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych przez uczniów. Przy czym dodała, że aktualnie nie ma danych, które potwierdzają te sprzed czterech lat.
– W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych – poinformowała Katarzyna Lubnauer. Dodała, że resort monitoruje i analizuje rozwiązania dotyczące korzystania ze smartfonów w szkołach wprowadzane w innych krajach europejskich, nie prowadzi jednak prac legislacyjnych w tym zakresie. […]
Jak zaznaczyła Lubnauer, minister edukacji stoi na stanowisku, że wszelkie regulacje dotyczące korzystania z urządzeń cyfrowych w polskich placówkach edukacyjnych powinny bazować na aktualnych badaniach naukowych i analizach uwzględniających polski kontekst społeczny. „- Takie podejście umożliwi wybór rozwiązań opartych na ich potencjalnej skuteczności i ograniczeniu ryzyka niepożądanych efektów” – argumentowała.
Lubnauer zwróciła uwagę, że przepisy odnoszące się do zasad korzystania z urządzeń elektronicznych na terenie szkoły zawarte w ustawie – Prawo oświatowe zobowiązują szkoły do określenia w statucie obowiązków ucznia w zakresie przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły.
Dodała, że przepisy tej ustawy pozwalają na podejmowanie przez organa szkoły inicjatyw w zakresie zmiany postanowień statutu, jeżeli regulacje statutowe są nieprecyzyjne lub nie spełniają oczekiwań uczestników procesu kształcenia i wychowania danej szkoły.
Inicjatywa dotycząca wprowadzenia zmian w statucie szkoły (tj. zarówno uchylenia obowiązujących postanowień, jak również wprowadzenia nowych regulacji) może być podjęta przez każdy organ szkoły – dodała Katarzyna Lubnauer. […]
Jak wynika z badania „Urządzenia mobilne w uczeniu się i nauczaniu” 96 proc. nastolatków korzysta ze smartfonów, 93 proc. ma je na własność, a 65 proc. prawie nigdy się z nimi nie rozstaje. Uczniowie korzystają ze smartfonów dla rozrywki, do rozwijania zainteresowań, przy pracach domowych i na lekcjach. Raport to efekt badań zrealizowanych przez Centrum Nauki Kopernik wśród uczniów w wieku 13-19 lat.
Źródło: www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/
Zostaw odpowiedź
