Wczoraj na fb profilu Jędrka Witkowskiego – prezesa  zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej – zobaczyliśmy wartą upowszechnienia informację o nowej publikacji, adresowanej do dyrektorek i dyrektorów polskich szkół. Oto ona:

 

 

Co może zrobić dyrektor(ka) szkoły, by w jego (jej) szkole

skutecznie rozwijać kompetencje przyszłości młodych ludzi?

 

To pytanie zadaliśmy sobie wraz z Dorotą Pintal i Benią Czerkawska, tworząc przewodnik z rekomendacjami dla dyrektorek i dyrektorów szkół.

 

Sięgnęliśmy przy tym do koncepcji skutecznego przywództwa edukacyjnego Viviane Robinson oraz doświadczeń z projektu Szkoła dla innowatorainnowatora, który realizowaliśmy w Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) na zlecenie Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki.

 

Wiemy, że dyrektor jest osobą, od której zależy w szkole najwięcej. Ma ogromny wpływ na uczennice i uczniów, ich proces uczenia się, efekty edukacyjne i dobrostan. Badania Viviane Robinson dotyczące przywództwa skupionego na uczeniu się uczniów (ang. student-centered leadership) wskazują, że najważniejsze zadania dyrektora to:

 

1.Ustalanie celów i oczekiwań

 

2.Strategiczne zapewnianie zasobów

 

3.Zapewnianie wysokiej jakości nauczania

 

4.Prowadzenie/koordynowanie doskonalenia i rozwoju nauczycieli

 

5.Zapewnianie uporządkowanego i bezpiecznego środowiska

 

 

Do tych wniosków dodaliśmy swoje doświadczenia z projektu Szkołą dla innowatora. Nasza praca pokazała, że skuteczne dyrektorki:

 

-dzielą się przywództwem – praktykują rozproszone przywództwo;

 

-podejmują refleksję o miejscu swojej szkoły w procesie zmiany i na tej podstawie stale weryfikują swoje działania;

 

-dbają o podtrzymanie pozytywnych efektów zmian;

 

-dopasowują działania do kontekstu lokalnych potrzeb – korzystają z inspiracji , ale jednocześnie dostosowują pomysły do potrzeb uczniów oraz kompetencji nauczycieli;

 

-zachowują uważność na innych – dbają, by zmiana służyła przede wszystkim uczniom, ale by nie była realizowana kosztem nauczycieli

 

 

Efektem złożenia w całość wniosków z badań i naszego projektu jest publikacja, w której opisaliśmy dziesięć rekomendacji. Dla każdej z nich podaliśmy przykłady małych kroków, które można podjąć w prawie każdej szkole już dzisiaj […]

 

 

Oto spis treści tej publikacji i link do niej:

 

 

 

Jak rozwijać kompetencje proinnowacyjne w szkole? Przewodnik i rekomendacje dla dyrekcji  –  TUTAJ

 

 

 

Źródło: www.facebook.com/jedrek.witkowski.3



Zostaw odpowiedź