Na „Portalu Samorządowym-Portalu dla Edukacji” zamieszczono dziś !0 czerwca 202 r.) zapis rozmowy Bogdana Bugdalskiego ze Sławomirem Wittkowiczem, przewodniczący WZZ „Forum – Oświata”. Oto ten materiał:
Związkowcy idą na spięcie. Chcą mówić tylko o pieniądzach dla nauczycieli
Foto: Leszek Szymańsk/PAP
Sławomir Wittkowicz, przewodniczący WZZ „Forum – Oświata”
Wszystko wskazuje na to, że w ciągu dwóch tygodni odbędzie się pierwsze spotkanie zespołu ds. pragmatyki zawodu nauczycielskiego. Obszarów do uregulowania jest wiele, ale związkowcy stawiają warunek – najpierw system wynagradzania, a dopiero potem inne kwestie.
[…]
Bogdan Bugdalski: -W mediach krążą informacje, że lada moment ruszą prace zespołu ds. pragmatyki zawodu nauczycielskiego. Kiedy konkretnie, czy znana jest już agenda spotkania?
-Czyli powoływanie grup roboczych nie ma sensu?
: – Spokojnie. Posiedzenie zespołu ma się odbyć w ciągu dwóch tygodni, czyli można powiedzieć, że nic się nie zmieniło.Rozmawiałem właśnie z wiceminister Pauliną Piechną-Więckiewicz, która ma to spotkanie zorganizować, i ona nie miała jeszcze informacji, kiedy pani minister Barbara Nowacka będzie dostępna. Więc konkretnej daty jeszcze nie znamy. W związku z tym nie jest jeszcze znana agenda tego spotkania.
– MEN z tym terminem trochę zwleka, bo jest wiele spraw, które wymagają pilnych uzgodnień.
– Jeśli chodzi o prace zespołu, to zostały zmarnowane przynajmniej dwa miesiące, bo to w kwietniu już powinny ruszyć rzeczywiste konsultacje dotyczące zmiany systemu wynagradzania. To jest kluczowa kwestia. Przedłużanie tego jest po prostu kompletnie niezrozumiałe z punktu widzenia partnerów społecznych.
– Czy widzi pan jakąkolwiek szansę na zmianę tego systemu jeszcze w tym roku?
– Nie. Jeśli te rozmowy rozpoczęłyby się w kwietniu, to teoretycznie byłaby możliwość wypracowania tych zmian do jesieni. Oczywiście zakładając, że MEN ma zgodę polityczną na zmianę tego systemu. Ale te prace zespołu, jeżeli się w ogóle zaczną, tak naprawdę nabiorą tempa dopiero od nowego roku szkolnego, a w związku z tym wprowadzenie zmian w tym roku kalendarzowym jest niewykonalne, natomiast w 2025 dyskusyjne.
– A kwestie takie, jak awans zawodowy i ocena pracy nauczycieli, odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli – przecież grupy robocze, które mają być powołane, mogą nad tym pracować.
– Bez rozwiązania problemu nowego systemu wynagradzania nie będziemy prowadzić dyskusji merytorycznych na temat innych zagadnień. To jest warunek podstawowy, który stawialiśmy poprzedniej ekipie i udowodniliśmy, że jesteśmy w tym zakresie konsekwentni. I ta ekipa będzie miała postawione dokładnie takie same warunki, ministerstwo ma tego pełną świadomość. Oczywiście nie wiem, jak zachowają się pozostałe związki zawodowe, ale nie sądzę, żeby były skore do odmiennego potraktowania tej sprawy.
– Przypomnijmy zatem, że trzy lata temu, kiedy minister Czarnek postanowił wznowić prace Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty, powołując przy tym tematyczne grupy robocze, usłyszał od związkowców „nie będziemy o niczym rozmawiać, póki nie rozwiążemy kwestii systemu wynagradzania”. Tak będzie i teraz?
– Tutaj nic się nie zmieniło, no poza tym, że Solidarność oświatowa wymieniła sobie władze krajowe, ale nie sądzę, żeby te nowe władze miały inną koncepcję niż powiązanie wynagrodzeń nauczycielskich z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej. Bo to jest nasze wspólne żądanie trzech central związkowych od wielu lat. I tutaj nic nie uległo zmianie.
– No dobrze, a odchudzanie biurokracji – to problem neutralny?
To jest gra na czas, która niczego nie rozwiązuje. To są wątki poboczne, więc nie będziemy prowadzili dyskusji na temat kwalifikacji nauczycieli, systemu kształcenia nauczycieli. Nasze stanowisko jest w tym zakresie jednoznaczne i ministerstwo ma tego pełną świadomość oraz pełną wiedzę na ten temat.
– Czyli powoływanie grup roboczych nie ma sensu?
– To wszystko się rozstrzygnie na pierwszym spotkaniu. Bo tak, jak już wielokrotnie mówiłem – wynagrodzenia i warunki pracy to jest dla nas priorytet. Pozostałe sprawy są oczywiście istotne, bo i postępowania dyscyplinarne są istotne, ale to nie są pierwszorzędne sprawy.
Źródło: www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/