Dzisiejszą ”wiadomość dnia”, czyli o pierwszym czytaniu rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, przekażemy z dwu punktów widzenia. Zaczynamy od obszernego fragmentu tekstu, zaczerpniętego z „Portalu dla Edukacji”:

 

Foto: https://www.gov.pl/web/edukacja/

 

Posiedzenie Sejmowej Komisji Edukacji i Nauki, podczas której odbyło się pierwsze czytanie projektu nowelizacji ustawy Prawo oświatowe umożliwiającej m.in. wdrożenie w szkołach kompleksowej reformy programowej.

 

 

 

                                   Zmiany wchodzą do szkół mimo protestów. Zacznie się już w 2026 r.

 

                                                                                            […]

Sejmowa Komisja Edukacji i Nauki oddaliła wnioski o odrzucenie w pierwszym czytaniu projektu nowelizacji ustawy Prawo oświatowe umożliwiającej m.in. wdrożenie w szkołach kompleksowej reformy programowej i powrót od roku szkolnego 2026/2027 do kwietniowego terminu egzaminu ósmoklasisty. Przedstawiając projekt nowelizacji wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer wskazała, że głównym jej celem jest umożliwienie wdrożenie w szkołach kompleksowej reformy programowej.W ramach reformy w większym stopniu musimy zwrócić uwagę na to, czego szkoła ma realnie nauczyć, a nie czego ma uczyć. Chodzi o skuteczność i efekty kształcenia, a nie tylko o jego treść– wskazała.

 

W projekcie zaproponowano m.in. zmianę definicji podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego – w związku z projektowanym nowym schematem tej podstawy, który oprócz celów kształcenia będzie uwzględniał oczekiwane efekty uczenia się oraz wymagania w zakresie doświadczeń edukacyjnych.

 

Zmianę tę skrytykował Dariusz Piontkowki (PiS). Jak powiedział, projekt jest rewolucją, która doprowadzi do likwidacji polskiej szkoły, zmusi nauczycieli, by porzucili dotychczasowe metody pracy z uczniami, dostosowane do specyfiki danej szkoły i potrzeb konkretnych uczniów. – Państwo w tej chwili chcą doprowadzić do tego, co się dzieje w szkołach zachodnich, gdzie uczeń nie musi posiąść jakiejś konkretnej wiedzy, a zakres wymaganej wiedzy jest naprawdę minimalny – powiedział. […]

 

Za odrzuceniem projektu było 4 posłów, 17 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Odrzucone zostały także wnioski Skalika o wysłuchanie publiczne i Piontkowskiego o przerwę, i rozpatrzenie szczegółowych zapisów projektu w późniejszym terminie. […]

 

 

Cały tekst „Zmiany wchodzą do szkół mimo protestów. Zacznie się już w 2026 r”  –  TUTAJ

 

 

Źródło: www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/

 

x          x          x

 

Oto jak to samo posiedzenie Komisji   zrelacjonowano na stronie MEN:

 

 

Reforma26. Kompas Jutra. Pierwsze czytanie ustawy

 

 

Dziś w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, będącego fundamentem reformy Kompas Jutra. Reforma wprowadza do szkół nowoczesny kształt podstawy programowej, oparty na efektach uczenia się oraz doświadczeniach edukacyjnych (uczenia się poprzez działanie). Reforma stawia również nacisk na nauczanie, które rozwija kompetencje uczniów, a nie tylko przekazuje wiedzę do zapamiętania.

 

Polska szkoła potrzebuje głębokich zmian, czego dowodzą nie tylko opinie środowiska edukacyjnego, lecz również wyniki międzynarodowych badań porównawczych, takich jak PISA, PIRLS, TIMSS czy TALIS. Dane te wskazują zarówno na poziom wiedzy, jak i dobrostan uczniów oraz nauczycieli wobec światowych trendów.

 

Reforma26. Kompas Jutra jest inicjatywą powstałą w efekcie prac ekspertów i nauczycieli praktyków, prowadzonych pod kierunkiem Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego. Reforma jest rozłożona na lata. Pierwsze zmiany weszły w życie od roku szkolnego 2025/2026, wprowadzono do szkół dwa nowe przedmioty: edukację obywatelską i zdrowotną, zmieniona została podstawa programowa z wychowania fizycznego.

 

Kluczowe zmiany będą wprowadzone stopniowo od roku szkolnego 2026/2027 i obejmą np.:

 

1.Połączenie przedmiotów kilku dziedzin: geografii, biologii, chemii, fizyki (dla klas IV-VI) – odpowiednik zachodniego science.

 

2.Nową, przejrzystą podstawę programową, w której kluczowe miejsce zajmują efekty uczenia się – tj. wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne.

 

3.Modułowe nauczanie obejmujące sześć modułów tematycznych, które integrują różne przedmioty i rozwijają interdyscyplinarne kompetencje (np. bezpieczeństwo, edukacja medialna, filozofia, edukacja finansowa, klimat i kultura).

 

Projekt podstawy programowej dla szkoły podstawowej przewiduje 6 modułów tematycznych w ramach poniższych zajęć edukacyjnych/przedmiotów:

 

-moduł bezpieczeństwo i obrona – edukacja wczesnoszkolna, zajęcia praktyczno-techniczne, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa;

 

-moduł edukacja medialna – język polski, informatyka, zajęcia praktyczno-techniczne, edukacja obywatelska;

 

-moduł filozoficzny – etyka, język polski, historia;

 

-moduł ekonomiczno-finansowy – edukacja wczesnoszkolna, zajęcia praktyczno-techniczne, matematyka, edukacja obywatelska;

 

-moduł klimatyczny – przyroda, geografia, biologia, chemia, fizyka, edukacja zdrowotna, zajęcia praktyczno-techniczne;

 

-moduł kultura – edukacja wczesnoszkolna, język polski, historia, plastyka, muzyka.

 

Uczniowie zdobędą wiedzę i umiejętności – nauczą się dbać o siebie i innych, umiejętnie korzystać z nowych technologii, dbać o środowisko, w którym żyją, czy radzić sobie w codziennych obowiązkach, np. prostych naprawach domowych – zaradność życiowa.

 

4.Nauczanie oparte na doświadczeniach edukacyjnych – aktywne metody uczenia się przez działanie, które będą standardem w polskich szkołach na różnych poziomach edukacji. W przedszkolu dzieci tworzyć będą np. dzienniki obserwacji przyrody. W klasach 1-3 opracują plan podróży po swoim regionie, na języku polskim w klasach VII-VIII stworzą i zaprezentują teledysk, podcast lub krótki spektakl teatralny, a na historii przeprowadzą wywiad ze świadkiem lub uczestnikiem wydarzeń historycznych.

 

5.Wprowadzenie tygodnia projektowego, rozwijającego umiejętność pracy zespołowej, komunikacji i planowania. Przez tydzień w szkole uczniowie pracują w zespołach międzyklasowych nad projektami wykorzystującymi wiedzę z różnych dziedzin, np. w szkołach artystycznych może to być przygotowanie spektaklu, przygotowanie makiety wydarzenia historycznego, działalność charytatywna (kiermasz, wsparcie fundacji) lub projekt dot. życia i twórczości ważnej postaci historycznej.

 

6.Zmiany w ocenianiu – poza stopniem cyfrowym uczniowie i rodzice częściej będą otrzymywać informację zwrotną.

 

7.Cyfryzacja egzaminów, umożliwiająca porównywalność i eliminację błędów w ocenianiu.

 

8.Nowe technologie w edukacji. W roku szkolnym 2025/26 do szkół trafi 12 tys. pracowni AI, 4 tys. pracowni STEM oraz 735 tys. laptopów i tabletów, wspierających naukę języków, programowania i indywidualizację pracy z uczniem.

 

 

Wiceminister Katarzyna Lubnauer podczas dyskusji w Sejmie podkreśliła kluczowe powody wprowadzenia reformy i jej znaczenie dla polskiego systemu edukacji. – Polscy nauczyciele potrafią dobrze uczyć, ale polscy uczniowie często mówią, że nie mają potrzeby chodzenia do szkoły, nie mają poczucia, że ta wiedza i umiejętności, które z niej wynoszą, są im do czegokolwiek potrzebne – mówiła.

 

Katarzyna Lubnauer podkreśliła, że reform realnie rozpoczyna się w nowym roku szkolnym. – Reforma realnie zaczyna się 1 września 2026 r., kiedy do szkół mają wejść podstawy programowe oraz ramowe plany nauczania według zmian Reformy26. Kompas Jutra, ale zmiany zaczęły się dużo wcześniej. Od 1 września 2025 r. do szkół weszły dwa nowe przedmioty – edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska. Zmieniła się również podstawa programowa z WF-u” – wyjaśniała.

 

Odnosząc się do kwestii autonomii nauczycieli, wiceminister podkreśliła, że reforma zachowuje elastyczność w nauczaniu. – Nowym elementem będą fakultatywne efekty uczenia się. Pewne tematy i efekty kształcenia obowiązują wszystkich uczniów we wszystkich szkołach, natomiast w pewnych aspektach dajemy nauczycielom autonomię wyboru dodatkowych efektów uczenia się, które mogą wybrać z podanego katalogu. Te elementy mają rozwijać wiedzę, umiejętności i zainteresowania uczniów  – mówiła wiceminister Lubnauer w Sejmie.

 

[…]

 

W dalszej części teksty został przedstawiony harmonogram Reformy 26. „Kompas Jutra”, oraz konieczne zmiany ustawowe.

 

 

 

Cały tekst „Reforma26. Kompas Jutra. Pierwsze czytanie ustawy”  –  TUTAJ

 

 

Źródło: www.gov.pl/web/edukacja/

 

 

 

 

 

 



Zostaw odpowiedź